Blockerad av Google
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I slutet av januari så hände det något med min dator. Förmodligen är det fråga om en "kidnappning". Plötsligt så började en uppspelning av en melodislinga starta om och om igen och upphörde inte förrän man bytte tråd. I samband med detta så startades också en slags sökmotor som började söka i Google. Den sökte upp vissa sidor där en massa reklam kom upp. Dessa kom som nya fönster. Ibland så skedde detta väldigt snabbt, jag hann bara stänga ner ett fönster och så kom där upp ett nytt.
Detta verkade kunna sätta igång precis när som helst. Jag var i kontakt med Support för jag misstänkte först att det var någon av iFokus reklam som hade ställt till det, men det var inte så. Detta ligger helt utanför iFokus.
För ungefär en vecka sedan så upphörde plötsligt dessa sökningar. Och samtidigt upphörde mina möjligheter att komma in på någon som helst sida som har med Google att göra. Jag upptäckte det eftersom jag höll på att skriva en artikel på Konstnärer och inte kom in på den vanliga sökvägen utan fick använda Altavista. men många av Altavistas adresser ligger ju kopplade till Google, så det blev inte större framgång där heller.
Jag har installerat CCleaner och Advanced System Care plus att jag har Avast antivirus program och Ad Aware.
Min stora fråga nu är - vad gör jag?
- Måste jag blåsa min dator och installera om allt igen?
- Måsta jag ha en ny IP-adress?
Tacksam för hjälp!

Gör en systemåterställning till en dag innan allt började spöka för dig!
Sen så adminlåser du datorn och köper dig ett riktigt Av-program, så slipper du sådant i forsättningen.. men om du tycker det är kul så struntar du i mina råd och gör som du braukar göra.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 1 - Jag förstår inte din kommentar om att jag skulle strunta i dina råd. Varför tror du jag skriver hit, om jag inte vill ha råd? Jag "brukar" inte göra något sådant här eftersom detta är första gången som jag råkar ut för detta.
Jag har gjort en systemåterställning till en vecka innan problemen började.
Hur gör jag för att adminlåsa datorn?
Vad är ett riktigt Av-program?
Måste jag skaffa en ny IP-adress?
Kanske det finns någon annan här som kan ge mig råd istället för spydiga kommentarer!

Det var ironi!
Du ser till att skpa ett separat administratörskonto med lösenord och gör sen det du använder nu till användakonto utan behörighet att ändra systemet, bara att använda datorn som den är konfigurerad av administratören.
Surfar du med adminrätt ger du samma rätt till alla andra datorer och de kan då instalera vad de vill på din dator.. typ det du redan råkat ut för.
Antivirusprogram med Firewall, skydd mot malware, Rootkit, Spyware och allt annat.
Oavsett vad många tror så är inte de som är gratis bättre än de man betalar för.
Har du ADSL får du en dynamiskt tilldelad IP-adress, dvs du kan få en annan i morgon då du loggar in, men om de är kluriga så spårar de dig på Macadressen iallafall.
Jag har inte ADSL utan bredband. Detta innebär väl att jag måste kontakta min internetleverantör?
Brandvägg trodde jag att jag hade, men tydligen inte…….
Ska ordna med adminkonto också.
Tack!
Zepp!
Jag vore väldigt tacksam om du vill förklara för mig varför du beter dig på detta sättet mot mig. Jag har aldrig förut haft med dig att göra och brukar inte vara här inne på denna sajten.
Jag har i två dygn nu försökt komma på vad jag kan göra genom att kontakta ett par vänner. Blev rekommenderad att skriva här inne på denna sajt för att få den bästa hjälpen.
Och så beter du dig på detta sätt!
Skäms!
Behandlar du alla som skriver hit och vill ha hjälp så kan det ju inte vara något större intresse att konsultera denna sajt,
En ursäkt är på sin plats!
suck den här sidan har totalt spårat ut
Zapp en rejäl ursäkt är på sin plats…..
till sajtvärdarna va tusan är det här för sandlåda ta tag i sajten o skriv vettiga artiklar om hur man löser enkla dator problem och hur man skriver ner sina frågor
till tådstartaren jag har vid upprepade tillfällen försökt att svara i tråden men det går inte j-vla skitsajt rent ut sagt
jag försöker posta det här o sen återkommer jag om det funkar
suck den här sidan har totalt spårat ut
Zapp en rejäl ursäkt är på sin plats…..
till sajtvärdarna va tusan är det här för sandlåda ta tag i sajten o skriv vettiga artiklar om hur man löser enkla dator problem och hur man skriver ner sina frågor
till tådstartaren jag har vid upprepade tillfällen försökt att svara i tråden men det går inte j-vla skitsajt rent ut sagt
jag försöker posta det här o sen återkommer jag om det funkar
Zapp dina råd om att inte använda admin konto är inget vidare bra tips speciellt inte om du inte har så stor datorvana
för du kommer få stora problem när du ska uppdatera program och ibland går inte ens det utan då måste du använda din av adminkonto det blir ett jävla bytande fram o tillbaka och du riskerar ändå att få in skit
dessutom respektera folk som har en annan åsikt och det hjälper inte o dumförklara folk totalt
trådstartaren har du brandvägg och antivirus? kontrollera det annars
det du har råkat ut är sannolikt att du har fått in någon "ohyra" i datorn och du måste använda program för att få bort det
VAD DU ÄN GÖR SÅ KLICKA INTE PÅ KONSTIGA POPUPRUTOR OCH LIKNANDE
använda alt F4 istället
dom som skapar "ohyran brukar nästan alltid lägga in att trycker du på krysset så installerar du "ohyran"
prova dom här programmen
Anti Malware
Spybot Search and destroy
Superantispyware
sista alternativet som kostar en del är att lämna in datorn till någon som kan häjlpa dig med problemet
Hej har haft liggnade proplem sj med min gammla dator körta ungefär samma program men sen köpte jag norton 360 för 800kr och installera och körte en djup scan av min dator den hitta flera trojaner som inte ad-awer hitta och efter det så fungera den än idag. 
# 8 - Jag tar hit min son och bjuder familjen på middag, det blir väl en bra muta. Han kan en massa om datorer och vill gärna hjälpa till. När jag talade med honom hade han ett förkylt barn skikandes, så det blev inte så mycket sagt.
Men jag ringer till min internetleverantör i morgon och frågar om byte av IP adress.
Tack för att du är en vänlig människa.
Och så ska jag köpa usb-minne om jag ska blåsa datorn, har funderat på det. Bäst att skaffa sig både hängslen och livrem här .
Det finns en massa trams inne på Facebook där man ibland inte vet vad man klickar på. Jag kan ha gjort ett megamisstag där. Jag får nämligen en massa reklam epost också.
Tack för råden,

Okej, jag ber om ursäkt, det var bara lite skoj från min sida, sk ironi.
Bredand via telenätet är ADSL.
Sen så brukar man få gratis eller subventionerat AV, med firewall av sin Internetleverantör, kanske se vad de erbjuder, tex Telia så ingår F-secure i abbonemanget.
Vet inte om andra har samma erbjudanden, men det borde dom.
Och det är inget krångligt alls att adminlåsa sin dator, man loggar bara in som administratör när man skall instalera program eller göra systemändringar.
Har man dessutom W7 så slipper man även detta då det räcker att skriva in administratörslösenordet.
Om man surfar med adminrättigheter så lämnar man även denna rätt till alla datorer man ansluter till och så kan de göra vad de vill med din dator.
Norton 360, F-secure, Nod32, är några välkända programpaket som säljs i välsorterade data och elektronikaffärer, och de skyddar din dator så länge du inte gör något dumt.. tex surfar med adminrätt.
Sen så kan man undra varför de som då inte är så fena på datorer skall ladda ner en massa olika gratisprogram och sen lära sig använda dessa?
#11 För att man skall väl inte behöva vara en fena på allt bara för att kunna hänga med i dagens IT-samhälle?
En fråga - är helt ny på Win7 (fick datorn igår). Har ett konto där men du skrev att man kan skriva adminlösenordet vid uppgraderingar?
Vilka behörigheter bör en vanlig användare ha kontra admin?
mvh Martin

Det första man skall göra med ny dator är att skapa ett administratörskonto.. för om du inte gör det kommer du inte in på datorn mer vid en krash.
För på W7 och tror jag även Vista så finns ingen bakväg in.
Först ger man fulla rättigheter till adminkontot.. och ett lösenord.. sen loggar man in så man ser att det fungerar.. sen ändrar man till vanlig användare på det dagliga kontot.. då kan inte du eller andra datorer instalera något alls på datorn inte ens virus,trojaner eller andra illasinnade program.
När du kör ditt användarkonto vill du ibland gör någon systemåtgärd och då poppar en ruta upp där du kan skriva adminlösenordet.. så kan du mickla utan att logga ut.
Jag har fått ganska mycket tips nu. Har uppgraderat mitt Antivirusprogram ytterligare och funderar på ytterligare en som bara kostar 300 kronor, och som ska ta bort sådana fulingar.
Men datorn ska ominstalleras. Ska bara vänta på beställt USB Minne.
Ska också prova med de spyware som rekommenderas här av Ladydragon.
Snart ska jag vara beväpnad ut till tänderna!
HEJ gunillaR.
Vet ej om jag förstod rätt av ditt senaste inlägg, men du skall EJ ha två st antivirusprogram installerade samtidigt. Det kan bli konflikter dessa emellan då.
Tack Woozy! Så bra att du såg mig
Funderade just på detta igår. Ska se om det går att stänga av programmet medan jag testar det andra. Jag har inte laddat ner det ännu. Annars får jag avinstallera Avast.
Vill du skanna din dator så kan jag rekommendera:
Trojan remover
Superantispyware
Malwarebtye´s Anti-Malware
A-squared Free
Lavasoft Ad-aware
Skulle gissa att dessa program tillsammans tar bort det absolut mesta.
Behöver du hjälp med att hitta vart du laddar ned dessa, så skicka bara ett litet PM…

Jag kör Microsoft gratis antivirus, spyware porgram och det fungerar utmärkt som skydd. Det är ett fullskaligt program och inget bantat köpprogram så jag tycker det är ett bra alternativ till att köpa ett AV, spyware program.
Det uppdaterar sig automatiskt och man behöver inte tänka på att förlänga licenser varje år etc. MS Security essentials brukar få bra betyg när man gör tester på vad olika aV, spyware program hittar i form av skadlig kod. Men inget program är perfekt alla har sina misstag men de flesta (även MS Security essentials) uppdateras så ofta att man kan anse att man är bra skyddad.
Tycker också att man aldrig skall köra med fullständiga behörigheter (adminkont). Bäst är att ha ett sådant konto som bara används vid behov. Använd alltid ett vanligt konto för ditt dagliga surfande. Om ditt Windows behöver mer rättigheter så poppas det upp en ruta som ber dig fylla i ditt administratörslösenord. Då kan du själv avgöra ifall det var du själv som triggade detta (t ex att du villa göra en systemförändring, installera ett program etc). Om den bara dyker upp utan att du vet att det var du som triggade den så fyll inte i lösenordet utan avbryt bara så kan inget ändras på ditt system utan din aktiva medverkan.
Ett spyware eller virus kan man få utan att det kommer en pop-up ruta med begäran om lösenord men det är där som antivirus, spyware programmet kommer in och skall blockera detta.
# 17 - Jag har Ad-Aware men jag ser att detta har uppgraderats, så jag ska ta hem nya versionen.
Hur många "städprogram" ska man egentligen ha?
# 18 - Jag blev nyfiken på Microsoft Security, ska kolla på sidan. Vad gäller adm-kontot så är jag lite vilsen där om hur detta fungerar. Menar du att jag behöver logga in varje gång jag slår på datorn? Om det hjälper mot "fulingar" så gärna det.
Min internetleverantör Bahnhof har ett erbjudande om att prenumerera på ett "anonym-program" som krypterar allt in och utgående för 45 kronor i månaden.
De erbjuder också F-Secure tre månader gratis och prenumeration med 30 kronor i månaden för en dator.
Ja, hur ska man veta vad som är bäst?
Ibland så kan man få skanna med en del program för att få bort så mkt fulkod som möjligt. Om inte så känner man sig lite säkrare på att datorn är ren, om inga program hittar nåt.
Personligen så tror jag jag har skannat datorn 2-3 ggr på ett halvår, och inga kände elakheter finns.
Hur som så önskar jag lycka till med städningen… 

du behöver alltid logga in varje gång du startar datorn men du loggar in med ditt vanliga konto (aldrig adminkontot)
När du sedan jobbar på din dator och gör något (oavsett om det är du eller något virus program) som behöver mer behörighet än vad ett vanligt konto har rättighet till, så kommer Windows att stanna upp och du får en pop up där du uppmanas att bekräfta åtgärden genom att slå in ditt adminlösenord. Du behöver således inte logga ur och seedan logga in med adminkontot utan det räcker med att vid po up rutan ange ditt admin lösenord. Om du gör det kommer just den funktionen och enbart den funktionen att genomföras med ditt adminkonto men inget anat som du för tillfället gör på din dator. Det innebär alltså inte att du växlar över helt till ditt adminkonto utan det användds bara av Windows för bara just den aktuella åtgärden.
Exempel: Dä är inloggad med ditt vanliga konto. Så bestämmer du dig för att installera ett program. Då kommer windows att ge dig en pop up ruta och be om ditt adminlösenord. Om du vet att det är du som vill installera programmet så anger du ditt adminlösenord. För just installationen av programmet kommer Windows då köra den i adminläge men allt annat du för tillfället jobbar med körs fortfarande med ditt vanliga användarkonto som har begräsnade eller inga möjligheter att göra förändringar i systemet.
Så adminkonto frågan kommer enbart upp om något i ditt system försöker göra någon föränding eller installera något på din dator.
Om du t ex helt plötsligt får en po up ruta med begäran om ditt adminlösenord och du intge aktiverat något sådant typ startat en programinstallation eller något så bör du således aldrig ange lösenordet. Då kommer inte denna förändring av systemet kunna genomföras.
Loggar du däremot altid på med ditt adminkonto och kör alt på din dator med det precis som om det vore ett vanligt konto kommer du aldrig bli informerad om då något försöker göra en förändring eller installera något på din dator och du märker då aldrig om t ex ett virsu installeras på din dator,
# 21 - Tack för en bra förklaring Kaj 
Det låter som en bra idé. Jag ska bara försöka fnurla ut hur jag gör detta.
Jag har precis låtit den nya versionen av Ad-Aware söka och den hittade 14 hijackers och tog bort dem. Så kanske eländet är borta nu och jag slipper att ominstallera datorn.
Men det är ju viktigt att inte detta ska kunna hända igen!
# 20 - Tack vännen 
Ja nu har jag städet och kanske fått bort elakingen. Håller tummar! 
Håller alla tummar jag har… 

Enklast är nog följande.
Skapa ett nytt användarkonto och gör det till Administratörskonto. (kom ihåg lösenordet för du kommer ju inte använda det så ofta.
Gå in och ändra på ditt nuvarande konto och sätt att det inte skall ha administratörsrättighet utan enbart vanlig användare. Då kommer du ha kvar alla dina inställningar på detta
Gör så här
Gå till startknappen och skriv Användarkonto
Klicka på den funktionen
Lägg till ett nytt Adminkonto
Markera därefter ditt nuvarande konto och tryck på Hantera användarkonto
Klicka på egenskaper och sedan på Gruppmedlemskap
ändra till **STANDARD
**Logga ur och logga in igen med ditt vanliga konto (nu= standard)
Om du sedan vill testa så pröva och gör en systemförändring genom att starta kontrollpanelen och välj någon funktion där. Varje funktion som har en liten säkerhetsikon framför funktionen kommer kräva att du måste ange ditt adminlösenord. Får du upp pop up rutan så fungerar det och du kan avsluta funktionen utan att göra någon ändring
En liten fråga:
Hur kan man kolla sin IP adress?
Jag var i kontakt med min internetleverantör och bad att få byta IP adress. Jag fick tipset att stänga av mig från uppkopplingen i 24 timmar, för då skulle jag automatiskt få ny adress, men detta har inte skett.
*kliar mig i huvudet*
Det har att göra med att DHCP-servern (den som delar ut IP-adresserna) kollar med MAC-adresserna (man kan säga i bilsnack regnr) om IP-adressen är ledig eller upptagen jämte MAC-adressen. Skulle du koppla in en router så du får annan MAC, så kommer du garanterat få ny IP-adress.
Men att vänta hela 24 timmar är i det längsta laget… (beroende på hur många kunder ISP har).
ISP= Internet Service Provider (internetleverantören).
Wozzy, vill du ta det där på svenska. ………… Nevermind……..
Varför fick jag inte en ny iP adress? Ska jag ringa till internetleverantören (Bahnhof igen). Jag misstänker att så länge jag inte får ny adress så är jag fortfarande blockad från Google, även om kidnapparprogrammet är borta.
Har du provat att byta DNS?
Kan ju vara nån som micklat med din hostfile oxå… 
Vad är DNS?
Jag skickar PM till dig så ska jag hjälpa dig rensa din hostfile.
DNS = Dynamisk Namn Server. Eller namnuppslagssverver kanske kan kan översätta det till.. Den översätter namn till IP-adresser. Tex www.aftonbladet.se
Herregud! Har jag haft en hacker ?
Inte nödvändigtvis. Finns många orskar till ändrad hostfile. -Om det nu beror på det.
Skulle www.google.com finnas med i hostfile med adressen 127.0.0.1 så är det nån som jävlats med dig.
Alla adresser som står i hostfile och 127.0.0.1 kommer du inte åt på nätet då din webläsare dirigeras om till din dator (127.0.0.1 alt local host)
Jag kommer inte åt någon hostfile. Däremot så vet jag att det ligger något som heter www.google.com i någon annan fil - såg detta när Ad-Aware sökte.
Jag får leta efter denna adressen på datorn. Och jag tror jag vet vem som jävlats med mig!
Kolla PM igen…
Fråga 1:
Kan det vara så att någon ny IP adress inte kan installeras på min dator eftersom den fil som ska ta emot denna, inte finns? På grund av att någon varit inne och rotat i min dator?
Fråga 2:
Kommer detta att återställa sig om jag gör en ominstallation? Att jag kan få en ny IP adress och sedan göra en ny admin-inloggning som Kaj föreslår?
Man installerar inte IP-adresser. De tilldelas av en DHCP-server när man har dynamisk IP.
Installerar du om datorn så får du ju allt fräscht i burken, men det påverkar ju inte vilken IP du får utav din ISP.
Installerar du om och fixar med dina konton, så vet du ju att din dator blir mkt mkt mkt säkrare då du använder datorn som användare och inte administratör.
#40 - Jag visste inte vilket uttryck jag skulle använda så det blev "instllerad". Jag har ingen aning om hur detta går till och är helt rudis.
Hur kan det vara så att jag inte fick någon ny IP adress när jag var bortkopplad från nätet i 24 timmar, som kundtjänsten på Bahnhof sa?
Jag blir snart helt olycklig över detta. Tycker att jag befinner mig i en rävsax eller moment 22…….. 
Eftersom "vederbörande" känner till min IP adress så har han ju fri tillgång att hacka sig in, eller?
Den ena anledning till att du ej fått ny IP-adress på 24h beror enligt mig på att din ISP har så många IP-adresser lediga, alternativt väldigt få kunder som "förnyat" sin IP.
Gällandes "han" som eventuellt hackar din dator kan ju göra det oavsett om du har annan IP (om han vet vad han pysslar med).
Har du nån form av router eller annat före din dator, eller går din dator raka vägen ut på internet?
Nej ingen router. Det är MKB-net som går rakt in i väggen.
Ok…
Starta CMD (skriv cmd i kör-rutan och tryck enter)
skriv: ipconfig/release all
sen när det släppt alla IP, ipconfig/renew, alternativt renew all (minns inte exakt)
Nu ber du din dator om en ny IP-adress av din ISP…
Är din ISP snäll, så får du en ny IP…
Ska det vara ett mellanslag mellan "release" och "all"?
Hur ber jag min dator om en ny IP-adress? Har glömt……..
ja mellanslag mellan release och all.
För att be om ny IP så skriver du ipconfig/renew eller ipconfog/renew all. -kommer inte ihåg riktigt vilket då det är några år sen jag höll på med sånt i CMD.
Skulle du inte få till det med rätt kommando, så du inte kommer ut på nätet, så är det bara att starta om datorn så får du tillgång till internet.
Ok - då så!
Puh!!! 

Man kan ha sitt vanliga konto utan lösenord, men adminkontot skall alltid ha det.
Dvs av det skäl som tidigare framförts.
Men börja med att skapa ett adminkonto i kontrollpanelen/användare, och sätt lämpligt lösenord.
Sen skall du alltid logga in på detta så att du ser att det fungerar.. innan du tar bort behörigheten för ditt användarkonto.. annars sitter du i rävsaxen.
Som regel får man en ny IP efter att datorn varit avstängd under natten då det är dynamisk tilldelning.. har man otur så har din ISP få kunder och då får du samma som förra dagen.
Jag tycker du skall nappa på erbjudandet om F-secure.. det är ett bra program och det är billigt med 30 kr i månden.. sköter sig självt efter instalation och så länge du har samma ISP.
Men.. prexis som med allt annat så skall det ställas in, helst på högsta säkerhet.. men det hjälper vi dig med.
Så surfa på användarkonto utan behörighet och riktigt AV.program är så säkert som en vanlig användare behöver.. såvida man inte sufar på obsktra sidor.. men då hjälper inget ändå.
Det är som med säkerhetsbälte, man kan inte köra som en dåre iallafall.
# 49 - Jag tror att jag väljer att ominstallera datorn så att allt gammalt skräp försvinner och sedan installerar jag de program som jag behöver.
Ska ordna med admin kontot också, det låter som en bra idé.
F-secure, ja jag tyckte också att detta var bra. 3 månaders fri använding och 1 månads uppsägning, 30 kronor i månaden. Det är ju ett program som funnits på marknaden länge.
Det blir säkert bra det här!
Allt som är svårt är utvecklande.
Du har iaf ett mail… 

Börja med att lägga till adminkonto det första du gör och sen kan du mickla lite fram och tillbaka.. då är det heller ingen stor affär att instalera om utifall du gör något misstag.