Komma åt hårddisk i död dator
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har köpt en ny dator då min förra dog efter att ha tjänat mig i snart 7 år (så det var hög tid för ny dator).
Jag har backup:at ganska regelbundet men har ändå ett par månaders saker på hårddisken i den döda burken som jag skulle vilja ha in i den nya. Den gamla hårddisken var väl på boomen också så helst vill jag inte behöva installera den i den nya datorn.
Någon som har förslag på hur man gör? Den gamla datorn startar alltså inte längre.
Har läst lite om Hårddisk-dockor/dockningsstationer som man verkar kunna få för några hundralappar. Andra förslag?
mvh Martin
USB-kabinett. Då kan du koppla in hårddisken via USB till datorn.
Du kan sätta in den gamla hårddisken i nya datorn och "plinta" om den till slave. Då kan du både komma åt informationen samtidigt som du ju får mer lagringskapacitet. Detta förutsätter visserligen att du har tillräckligt md kablar.
Om hårdisken är sju år gammal så skulle jag inte sätta in denna trotjänare som extra lagringskapacitet då hållbarheten hos en hårddisk är maximalt 20 år men kan redan bli problematisk redan vid 10 års ålder.
7>20 år ganska många år kvar men det är upp till Martin. det var ett förslag och jag brukar göra så själv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min tanke var att de 2x1 TB jag har i nya kommer räcka ganska länge, har 1TB extern också för viktig backup osv. Så tanken är inte att sätta in den gamla, den kan som sagt hålla längre än vad jag har kvar den här datorn men att anförtro den en massa viktiga filer osv kommer jag inte göra. Därför jag sökte en lösning för att inte behöva öppna burken och sätta in den, även om jag tror där är kablage nog till det.
Tack ändå, alla tips mottas tacksamt.
mvh Martin

Du kan ju sätta in den gamla hårddisken tillfälligt i den nya datorn och föra över filerna.
Det förutsätter så klart att gränssnittet för hårddisken finns i datorn. Många nyare moderkort saknar IDE, och din gamla hårddisk kanske inte är SATA?
Det enklaste kan annars vara att stoppa in den i ett kabinett och ansluta på USB.
#6 precis