Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5204 ggr
dogg
0

Få bättre ljud till bärbar dator?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, hur gör jag för att förstärka ljudet på min bärbara dator, när jag tittar på play kanalerna eller spelar upp en film så hör jag knappt vad som sägs trots att volymen står på högsta. Jag har  bärbara datorn på ett litet bord på hjul som jag kan dra fram över fåtöljen. Därför skulle jag vilja ha någon högtalare, förstärkare av ljudet som inte är tunga och stora. Något litet och lätt alternativ alltså jag har inga höga krav på ljudet bara jag hör vad som sägs, lyssnar inte på musik via datorn.

Finns det något som kanske bara sätts in via USB eller något annat bra alternativ? Det måste vara billigt också.

guraknugen
0

Det enklaste och förmodligen billigaste är väl att skaffa ett par vanliga datorhögtalare som du pluggar in i din dators line-utgång eller, om sådan saknas, hörlursutgång.

Ännu bättre är väl i och för sig att använda hörlurar. Om vi förutsätter att du gjort allt som kan göras i ditt operativsystems inställningar för att maximera ljudet och det ändå låter svagt i vad du nu kopplar in i hörlursutgången, så kan det ju vara så att utspänningen i hörlursuttaget är i lägsta laget. Vill man då lyssna i hörlurar är tipset att välja ett par lurar med så låg impedans (mäts i Ω, alltså ”ohm”, uttalas ”ååm”) som möjligt. Glöm exempelvis hörlurar på 600 Ω, utan det är de som ligger kring 30 Ω eller gärna ännu lägre som du ska prova. Blir det ändå för lågt så klarar väl inte uttaget att lämna tillräcklig ström, och då är ju inte uttaget lämpligt att koppla ett par hörlurar till över huvud taget, egentligen.

Då är nog ett par högtalare med inbyggda slutsteg enda möjligheten. Dessa kopplar du alltså in både i hörlus- eller line-utgången och vägguttaget och de har alltså sin egen strömförsörjning och du kommer på så sätt runt problemet att datorn är lite klen. Men annars låter det som att du missat någon inställning någonstans, eller att de filmer du tittar på inte är gjorda helt optimalt, rent ljudmässigt. Det finns väldigt många ställen där det kan gå snett, så att säga, så det är inte så lätt att sitta här och säga vad som är felet; man kan bara försöka gissa så kvalificerat som möjligt.

keja01
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så länge högtalarna inte låter illa utan bara svagt går det alltid att höja ljudet med någon inställning i ljudegenskaperna.

En sak jag kom på nyligen är att en del bärbara från Dell tillverkade 2006-2008, däribland min dator, har en felaktig ljuddrivrutin förinstallerad. Genom att avinstallera drivrutinen och låta Windows automatiskt installera en ny blir ljudet mycket bättre. Det går nu att ha högt ljud som låter bra trots de små högtalarna.