Att öppna en fil
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har problem med att öppna filer i min dator. Nu menar jag inte att öppna en bild- eller vanlig textfil utan filer som ligger i till exempel WINDOWS mappen.
Man ska ju kunna högerklicka på filen och få alternativ att läsa filen, exempelvis "Anteckningar", men jag får inga sådana alternativ.
Jag har XP Home edition
Bifogar bild på hur det ser ut
Nu var det åratal sedan jag använde Windows, men är inte Windows-mappen en systemmapp? Varför ska du dit in och fippla? Låter som att du ber om problem… Vad är det för filer du vill öppna, förresten?
Jag har varit inne här och berättat om ett problem i tråden "Blockerad från Google"
fick en del tips, bla a om att skaffa en ny IP adress. Normalt ska man kunna få en ny IP adress om man kopplar ur sig ett antal timmar från nätet. Min internetleverantör rekomenderade 24 timmar. Men detta hjälpte inte. Och då fick jag tipset om att öppna denna fil och ta bort vissa bitar, på detta sätt skulle jag rensa undan min IP adress.
http://kb.simplywebhosting.com/idx/0/045/article/ enligt bifogad artikel Varför jag blev blockerad från Google berodde på att jag fick ett program i min dator som satte igång ett Google-sökningsprogram. Google har känt av denna sökning och därför blockerat mig. Jag har för avsikt att göra en ominstallation men väntar på ett USB minne som jag beställt för att först spara undan en del som annars kommer försvinna. Hoppas att du fick en klar bild :-)
Har du provat att göra tvärt om? Alltså att först öppna programmet du vill öppna filen med och därifrån öppna filen?
Alltså om du vill öppna filen ”tjosan.txt” med din textredigerare (vad den nu heter i ditt fall – finns hur många som helst), öppna först din textredigerare och inifrån den öppnar du ”tjosan.txt”, förmodligen via någon ikon eller något menyalternativ, typ Arkiv → Öppna…
Jag känner mig jättedum för jag vet inte vilket program som öppnar mina filer. Jag vet att bilderna öppnas i ACDSee och om jag ska öppna en textfil så öppnar sig Word. Ska jag öppna en fil på sparad epost så kör Outlook Express igång. Så jag vet inte vilket program som öppnar.
Men jag ska kanske lägga ner detta projektet och rikta in mig på ominstallationen. Kanske det då går att få en ny IP adress. Jag känner mig inte bekväm med att gå in och ändra i program eftersom jag inte vet vad jag sysslar med.
Gunilla 2
Jag rekommenderar dig att int gå in och rota i saker du ej förstår, det kan ställa till med mycket kaos, angående IP adress ska du få en utdelad utav din internetleverantör, nej det hjälper sällan att koppla ur sig i ett par timmar för att få en ny, ring dom igen och begär en. Du ska även ha ett papper/bekräftelse på vilken IP du har.
Sen tycker jag absolut du ska köra en ominstallation och kanske gå över till windows 7, xp börjar bli lite antikt nu och det försvinner mer och mer.
Lycka till.
# 5 - Så man kan få det av sin internetleverantör. Då vet jag vem jag ska ringa det första jag gör i morgon.
Ominstallationen ska göras. För säkerhetsskull så bjuder jag hit sonens familj på lunch och så kan han pyssla med detta när vi går ner och leker med ungarna. Jag och svärdottern alltså.
Jag har faktiskt funderat på windows 7……

Gunilla "6
Ja det ska man kunna få från sin leverantör, det brukar aldrig vara problem. Du gör rätt i att byta till windows 7.
Hoppas sonen kan komma och hjälpa dig, alltid trevligare med en hjälpande hand, ha en smaklig måltid allihopa och lycka till nu.

Att öppna i anteckningar borde ligga under "Skicka till" på bilden du bifogade.
om den inte finns där kan du själv lägga till den genvägen genom att gå in under C disken och ditt användarkonto. Där skall du ha en mapp som heter Skicka till. Gå in i den och lägg till en genväg till programmet anteckningar (notepad.exe i windows katalogen). Sedan skall den dyka upp under Skicka till (ifall den inte redan gjorde det).
# 8 - Jag hittar inget som heter "användarkonto" under C. Däremot så hittar jag det i kontrollpanelen.

Under Xp ligger det väl under documents and settings (dokument och inställningar) om jag inte kommer ihåg fel. Bör heta användare eller users eller något liknande därunder
Har kollat där också men hittar ingen fil som heter "Skicka till" under någon av dessa.
Har också varit i kontakt både med internetleverantören och MKB-net men ingen av dem kan manuellt ordna med en ny IP adress. Har också gjort en systemåterställning så långt tillbaka som det gick (6 januari) men är fortfarande blockerad av Google.
Supporten på MKB-net trodde att någon/några av mina filer kan ha blivit skadade med "kidnapparen" och att det var därför som jag inte kan få en ny IP adress genom avstängning. De föreslog aningen en felsökning hos en datorreparatör eller att försöka med en ominstallation.
Det var ju ytterst märkligt, konstig support, av alla dom jag har haft min leverantör hos har det aldrig varit problem att få tilldelat ett IP men jaja strunt i det.
Gunilla, be din son hjälpa dig att göra en ominstallation, tar lite tid men det är de värt och dels vet du att du får en ren och fräsch dator och är det något galet så försvinner det oxå.
Kör gärna med windows 7 oxå, då det är ett nyare operativsystem.

Ett märkligt problem må jag säga och en ändå konstigare leverantör.
Du bör ha en brandvägg och virusprogram med möjlighet att köra igenom din dator med det, kontrollera och rensa ev fel.
Sedan ska du naturligtvis få ny IP-adress ögonblickligen om och när den gamla inte fungerar. Min leverantör hämtar en ny automatiskt så fort jag har lite problem med uppkopplingen. Jag klickar bara i en liten ruta i supportassistenen när behov uppstår.
Det kräver att jag har en inställning på datorn att IP-adressen är utbytbar. Vid ett tillfälle hade inställningen ändrats till fast och då fick jag instruktion om hur jag skulle rätta den. Det var inte att gå in i någon fil inom en windows-mapp. Jag håller med ovanstående om att man inte ska rota där. Jag har ett vagt minne av att jag gick in i programmet Internetalternativ i Kontrollpanelen.
# 13 - Kanske jag kan få ett tips av någon om hur jag ändrar detta. För kan det vara så att min datorn inte släpper in någon ny IP adress så spelar det ju ingen roll om leverantören skulle byta.
Jag har sökt om detta men inte lyckats hitta detta i datorn.

Det är modemet som får ny IPadress inte datorn!
Gå till Whatsmyip och kolla vad du får för adress.
Det kan bero på lite hur du är uppkopplad vad som visas på datorns nätverksinställningar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 15 - En dum fråga, men vad menas med modem?
Jag trodde att modem var en apparat som kopplades från datorn och till telefonjacket. Kan ett modem finnas inne i datorn också?

#14 Här har jag hittat en instruktion för viss inställning.
- Klicka på Start, välj Kontrollpanelen och öppna Nätverksanslutningar.
- Högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk och välj Egenskaper.
- Markera Internet Protocol (TCP/IP) och välj Egenskaper.
- Kontrollera att Erhåll en IP-adress automatiskt och även Erhåll adress till DNS-servern automatiskt är markerade. Klicka därefter på OK.
Lämpliga inställningarna beror på vilken uppkoppling man har m m, så det är bäst att du läser själv. På sidan telia.se finns många bra tips.
# 17 - Jag har denna inställning redan ……… Märkligt att det inte fungerar.
Tusen tack för att du ville hjälpa till.

Modemet är en telefon kan man säga den ringer upp din server du är ansluten till, sen vidtar en sk hanskakning, där modem och server pratar ihop sig om inställningar och annat,, sen när detta är klart så tilldelas modemet en IP-adress av DHCPservern.
Sen så beror det lite på hur ditt modem är konfigurerat, tex om denna har firewal inbyggt om Den har egen DHCP-funktion och om den sänder via tråd eller trådlöst, osv, osv!
För att göra en lång historia kort, jag har ett dumt modem kopplat till en trådlös router med egen DHCP, varvid jag i min dator ser den IP-adress min router har tilldelat min dator och jag kan även se min routers IP-adress.
Dessa är helt för internt bruk och visas inte utåt.. utan för att få reda på min offentliga IP så använder jag Whatsmyip, som spårar till min ISPs DHCPserver!
Så jag undrar då om du har använt Whatsmyip och om det är denna adress som alldrig ändras?
Inte för att jag begrep någonting 
men ja, det är detta IP nummer som kommer upp. Jag har provat med två andra liknande sidor. Samma adress.

Då kan du kolla inställningarna i modemet hur det är konfigurerat.
# 21 - Hur kan jag kolla detta. Genom "Guiden att konfiguera nätverk"?
Jag kan inte heller se videor i Youtube. Försökte installera Adobe Flashplayer idag men installationen verkade inte gå igenom. Vad jag förstår så är Adobe kopplat till Google.
mitt råd är att du lämnar in datorn till en datoraffär där du kan få hjälp o rensa datorn
jag är rätt övertygad om att det inte är din uppkoppling som är problemet utan att din dator är full med "ohyra" trojaner och annan skit
och hålla på o krångla med internet det löser ingenting det är som att fylla på olja på bilen men inte åtgärda punkteringen som är det största problemet…….
alternativet att sätta sig o läsa på ordentligt och lära sig hur man löser problemen
slutligen återigen en dator är ingen evighetsmaskin och man måste underhålla den precis som bilen
# 24 - Men om jag gör en ominstallation då ska väl allt skräp försvinna?
#Gunilla 25,
Har du gjort en ominstallation nu ?
Nej, det kommer inte ske förrän tidigast nästa vecka. Sonen får vara med. Det blir nog bäst så.

Man loggar in på modemet, med den IPadress som denna har som standard.
Ofta står det under modemet eller i manualen.
"27, Gunilla,
Då tycker jag du avvaktar med allting tills denna ominstallation är gjord, hade jag gjort.

Näe.. mickla på som sjutton nu när du ändå skall ominstalera.. är ju ingen fara om man gör fel då!
# 30 - Ha ha, det är ju sant. Det kan ju inte gå mer än åt fanders 

Adaware hittar främst sk spycocies, vilket den sen tar bort.. det är ofta helt normalt.
Spycocies är kakor med information om dig,, ja det är alla cockies egentligen för att din webbläsare skall fungera bättre.
Men vissa anses vara skumma eller onödigt mycket information, mer än vad som krävs för att webbläsaren skall fungera optimalt.
Oftast handlar det om kommersiella siter som vill hålla koll på dina surfvanor, för att lättare kunna rikta reklam till dig.
Gör en antivirusscanning i stället det är mer betydelsefullt.

#18 Hej!
Då bekräftar du att vi två verkar ha likartad koppling i alla fall.
Gå in på den sida (telia.se), som jag tipsade dig om och fortsätt läsa. Där finns fler detaljer att ta del av. Som jag tidigare skrivit, ska du också ha en inställning i PC:n som tillåter byte av IP-adress. Fortsätt och läs tills du hittar information om hur du ställer in den detaljen också.
Tidigare råd att ominstallera, mickla med datorn o s v verkar inte särskilt genomtänkt. Det tar oerhört mycket längre tid än att läsa igenom några instruktioner, tills man hittar önskad anvisning.
# 33 - OK då vet jag det.
Zepp, jag har inget modem utan har en plugg i väggen till MKB:s interna bredband. Min leverantör är Bahnhof. Så jag kan inte gå in i något modem och kolla.
# 34 - Jag bifogar en bild, vad jag kan se så tillåter min dator byte av IP adress, men jag ska gå in på Telias sida och läsa mera.
Bild
Lill-Kisse, jag var in på Telias sida och frågade om byte av IP adress. Fick en enkel instruktion
…….urför reparation
den höll på en halv minut och sedan kom där ett besked om att byta av IP adress inte kund utföras och att jag skulle kontakta den person som ansvarade för nätverket.

#36 Hej igen!
Bilden i #35 visar att du kan få IP-adress automatiskt (bra), men ingenting om din PC är inställd så att byte av IP-adress verkligen är tillåten. Det finns en ruta med Ja- och Nej-alternativ för den inställningen.
Det är ju ett elände att jag inte kan minnas var och hur man tar fram det valet. Det är tyvärr inget man hittar lätt som en plätt precis. Jag ska försöka snurra runt och söka lite mer i morgon kväll, såväl på Telias hemsida och i min egen PC.
(Den där ansvariga personen man uppmanas att kontakta, brukar i 99 fall av 100 vara man själv. Man är normalt ansvarig för sin egen PC.)

#32 enligt denna ser det ut som om något program varit inne i din hostfile och styrt om din ipadress mot deras.
Gå in och titta i hostfilen och se om där står ett ipnummer som du inte känner till. Där skall normalt bara finnas ditt eget IP nummer
Hostfilen hittar du här
C:\Windows\System32\drivers\etc - där finns en fil som heter hosts. Öppna den i notepad och se vad som står där
Gör ett urklipp och posta här så kan säkert någon hjälpa dig med om det är ett felaktigt IP nummer
# 38 - Nu kan jag öppna filerna :-). Men jag fattar ingenting, kunde lika gärna vara kinesiska tecken. Så här står det i lmhosts
# Copyright (c) 1993-1995 Microsoft Corp.
# Detta är ett exempel på en LMHOSTS-fil för Microsoft TCP/IP för Windows NT.
# Filen innehåller mappningar av IP-adresser till datornamn (NetBIOS-
# namn). Varje post ska stå på en egen rad. IP-adressen anges i första
# kolumnen och motsvarande datornamn i andra kolumnen. IP-adressen och
# datornamnet måste skiljas åt med minst ett blanksteg. Tecknet "#" används i
# allmänhet till att beteckna kommentarer. (Se undantag nedan.)
# Denna fil är kompatibel med LMHOSTS-filer för Microsoft LAN Manager 2.x
# TCP/IP och kan innehålla följande utökningar:
# #PRE
# #DOM:
# #INCLUDE
# #BEGIN_ALTERNATE
# #END_ALTERNATE
# \0xnn (Stöd för icke skrivbara tecken)
# Poster som följs av "#PRE" kommer att läsas in i namn-cachen från början.
# Som standard läses namn inte in från början utan söks efter först om den
# dynamiska namntjänsten misslyckas.
# Poster som följs av "#DOM:
#
# miljöer. Om du vill att värdnamnet ska läsas in från början måste du
# dessutom lägga till #PRE till raden. Domännamnet läses alltid in men det
# kommer inte att tas med när cachen visas.
# Om du skriver #INCLUDE
# läsa in den angivna filen och behandla den som om den var infogad från
# början.
# LMHOSTS-fil kan upprätthållas på en server.
# Det måste alltid finnas en post med IP-adressen till servern före #INCLUDE-
# raden. Denna post måste använda direktivet #PRE. Vidare måste resursen
# "allmän" i exemplet nedan alltid finnas i LanManServer-listan över
# "NullSessionShares" för att klientmaskiner ska kunna läsa LMHOSTS-filen.
# Denna nyckel finns under \machine\system\currentcontrolset\services\
# lanmanserver\parameters\nullsessionshares i registret. Lägg till "public"
# i den listan.
# Kommandona #BEGIN_ och #END_ALTERNATE används när många #INCLUDE-kommandon
# ska grupperas. Varje enskild inkludering som lyckas kommer att få gruppen
# att lyckas.
# Slutligen går det att ta med icke skrivbara tecken genom att först omge
# NetBIOS-namnet med citattecken och sedan använda notationen \0xnn för att
# ange ett hexadecimalt värde för tecknet.
# Följande exempel illustrerar alla dessa utökningar:
# 102.54.94.97 kuling #PRE #DOM:nätverket #Nätgruppens DC
# 102.54.94.102 "programnamn \0x14" #Programserver
# 102.54.94.123 källa #PRE #Källserver
# 102.54.94.117 lokal_srv #PRE #Behövs för inkluderingen
# #BEGIN_ALTERNATE
# #INCLUDE \\lokal_srv\allmän\lmhosts
# #INCLUDE \\kuling\allmän\lmhosts
# #END_ALTERNATE
# I exemplet ovan innehåller servern "programnamn" ett specialtecken i sitt
# namn, servernamnen "källa" och "lokal_srv" läses in från början och
# servernamnet "kuling" specifieras så att den senare kan användas till att
# med #INCLUDE läsa in en centralt administrerad LMHOSTS-fil om systemet
# "lokal_srv" inte är tillgängligt.
# Observera att hela filen inklusive kommentarer söks av varje gång ett namn
# slås upp, vilket innebär alltför mycket kommentarer kan sänka prestandan.
# Därför är det inte lämpligt att bara lägga till LMHOSTS-filer i slutet på
# denna filen.

Hej!
Jag har verkligen försökt hitta inställning på PC:n om tillåtelse att byta IP-adress (om man nu har behov av det). Tyvärr lyckas jag inte. Det var nog för länge sedan jag gjorde det, så att minnet är för dimmigt.
Hoppas någon som begriper ovanstående, kan rycka in och hjälpa dig.

Kör man med de inställningarna som TS har får man automatiskt ny IP-adress när datorn har varit avstängd undr natten då tilldelningen är dynamisk.
"Bahnhof står för Integritet på nätet och står bland annat bakom initiativ som www.integrity.st . Där vi hanterar IP-adresstilldelningen kan du själv, när du vill, gå in och byta IP-adress via våra kundsidor. Läs även om vår tilläggstjänst Anonine som döljer din IP-adress på Internet."
Tack Zepp! Jag har ju varit in på Bahnhofs sida femtioelva gånger men inte sett detta med IP adresserna. Konstigt att inte supporten kände till detta. Jag får ta en djupdykning igen!
Jag har funderat på denna tilläggstjänst, men ville först komma till rätta med nuvarande problem.
Jag hittade en information som ser ut så här:
Är detta så jag ska göra? Vågar jag?
------------------
WINDOWS XP/2000
1. Gå till Startmenyn > Kör…/Run…
2. Ni får upp ett litet fönster. Skriv ”cmd” (utan citattecken) och klicka OK.
3. Ni får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv ”ipconfig” (utan citattecken) och tryck .
4. Det dyker upp lite information om er anslutning.
”IP-adress” ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0.
Om den gör det – skriv ”ipconfig /renew” (utan cittattecken) och tryck enter.
Ni bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall fungerar Internet nu som det ska.
Ibland vill datorn inte släppa den felaktiga adressen.
Då kan du testa att först skriva "ipconfig /release", trycka enter och sedan fortsätta med "ipconfig /renew".
Då släpper TCP/IP-stacken den felaktiga adressen och ber sedan om en ny.

Funkar det nu då?
Nej, det blev ingen ändring…..
Jag pratade med supporten både på Bahnhof och MKB-net idag. På Bahnhof så menade man att detta med att byta IP adress inte gäller på MKB-net eftersom det är MKB-net som styr.
Och då ringde jag MKB-net och fick förslaget att jag skulle koppla in en annan dator i nätet och försöka att söka Google med denna. Om det fungerade så skulle det vara fel på min dator och då skulle jag göra en ominstallation.
Han menade på att datorn ska få en ny IP adress om jag kopplar bort mig tillräckligt länge, och att jag borde försöka med detta igen.

Jo, jag håller med bägge!
Antagligen har något Malware kapat din dator och hindrar dig från att ansluta till Google och egentligen skulle jag rekomendera andra åtgärder men då måste man kunna mer om datorer.
Så iallafall är en ominstalation att rekomendera.. passa bara på att spara undan sådant du vill behålla på en skiva eller sticka.
Gunilla 45,
Det var det jag menade förrut, bättre att göra en ominstallation än att hålla på och "greja och söka", på grund av dina problem är det enklast med en ominstallation även om det tar sin lilla tid, hoppas din son kan hjälpa dig.
Jag ska göra en ominstallation och ska inte glömma spara 
Nu vill jag tacka er alla både i denna tråd och den förra, ni som kommit med goda råd och försökt hjälpa till. jag har faktiskt lärt mig lite på vägen, så inget av detta har varit förgäves.
Skickar lite blommor till er som tack 
48 Gunilla,
Naw så fina blommor, tack
Lycka till med ominstallationen .