Filter i adblock i firefox
Kikade i mina inställningar på adblock och fick syn på en snigel på några ställen. När jag håller musen över snigeln så står det.
"Detta filter är ett reguljärt uttryck eller för kort optimal funktion. För många av dessa kan göra din surfing långsam."
Vad betyder det egentligen. Ska jag klicka bort markeringen vid just den det står på eller vad. Bifogad dump visar en av de jag har.
Vet inte vad de menar med ”för kort optimal funktion”. För kort för vad då? kanske man kan undra…
Ett reguljärt uttryck är ju däremot mycket bekant. Det är ju helt enkelt ett uttryck som matchar allt som följer vissa villkor. Dessa uttryck kräver ”specialanvändning” av vissa tecken och det finns säkert flera olika varianter på detta (eller inte; jag har ingen koll på det…), men jag kan ju dra några enkla exempel på reguljära uttryck som man kan använda i exempelvis OpenOffice.org och i en himla massa andra program. Det vanligaste då, är väl specialanvändningen av tecknen ”.”, ”*” och ”+”:
”.” motsvarar ett tecken, vilket som helst. En siffta, bokstav, skiljetecken, mellanslag, tab-tecken, vad du vill.
”*” betyder ”noll eller fler av föregående tecken”.
”+” betyder ”ett eller fler av föregående tecken”.
Tecknen ”[” och ”]” är också vanligt förekommande. Uttrycket ”[abc]” betyder ”ett av tecknen som står mellan hakarna, nämligen a, b eller c”. Detta är också samma sak som ”[a-c]”.
Vill vi söka efter en bokstav i vårt svenska alfabet kan vi uttrycka det så här:
[a-zA-ZåäöÅÄÖ]
Vill vi inte ha med ”w” blir det så här:
[a-vx-zA-VX-ZåäöÅÄÖ]
Vill vi söka på hela ord som bara innehåller svenska tecken kan vi skriva så här:
[a-vx-zA-VX-ZåäöÅÄÖ]+
”ab*c” matchar, bland annat, ”abc”, ”abbc”, ”abbbbbbbbbbbbbbc” och ”ac”.
”ab+c” matchar samma som ovan, men inte ”ac”.
”a.*b+c[def]” matchar exempelvis ”ahej baberiba bcd”.
”\” är också ganska vanligt. För att ta några exempel så betyder ”\t” ”tabtecken” medan ”\n” betyder ”nyrad-tecken”.
Sedan kan man också markera att matchningen måste förekomma i början (^) eller slutet ($) av en rad och en himla massa annat. Man kan i princip göra hur avancerade matchningar som helst, men det kan bli lite svårt att lista ut vad ett komplicerat uttryck egentligen matchar om man inte gjort det själv eller om det var länge sedan man gjorde det…
Mer information bland annat här.
Men vad betyder det för mig och min dator/surfning. Och behöver jag plocka bort det eller vad.
Jag brukar följa det urgamla talesättet ”if it ain't broken, don't fix it”.
”För många av dessa kan göra din surfing långsam” stod det ju. Ställ dig då frågan: Går det för långsamt? Om inte, låt det vara. Går det långsamt, prova att ta bort den.
Fick du nya problem av att du tog bort den? Lägg dit den igen…