Intel® SSD320 Series Boot Demo
Viss skillnad på snabbhet mellan senaste Intel SSD & en 7200 rpm HDD.
Boot av windows:
http://www.youtube.com/watch?v=6WhWwm2OL-E&feature=player_embedded
---
/L
Måste säga att det där va den slöaste bärbara jag någonsin sett tror jag. Har aldrig klockat min bärbara med vanlig sata-disk i men jag skulle bli förvånad om det tar mer än max 40 sek.
Men visst ser man en otrolig skillnad på videon… 
Ha Ha - ja de va t.o.m. så ja reagera :-o
Har aldrig ägt ngn - så ja har inget att jämföra med.
---
Nu har ja en Intel SSD X-25 80 GB i min stationära för att köra Win7 på - å de går väldigt raskt. Ff 3.6 (inkl 33 tillägg) går utan ngr problems - ingen fördröjning alls.
/L

Det är så det skall vara. Programmen skall helst starta innan man ens tryckt på genvägs-ikonen. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
OK tror minsann att Lynxx är skyldig att betala mitt ha begär för ssd eller hur det är väl rimligt. Slut på sataportar och hårddiskutrymme, så blir nog ett helt nytt bygge …..tusan detta kommer inte bli billigt =/
Vad sägs ska vi splita nybygget 50-50 Lynxx ? *skojar*
/Fridaybrew

#4 OK - men först måste du bevisa att du har prioriterat datorn före allt onödigt.
D.v.s. slutat slösa pengar på: godis, kaffe o te, all form av tobak & andra doger, all form av alkohol, läsk & coffeindrycker (typ Red Bull), glass, pizza, snabbmatställen, chips & allt annat skadligt/onödigt, etc. etc.
Inget parfymerande & dyra kläder/skor o övrig lyx. Inte byta mbl, TV etc. innan den nuvarande e trasig/oreparerbar. Ingen bio/teater/hyrfilm elr övriga kostnader för nöjen.
Skippar du sån't har du råd med en betydligt fräschare dator - allt handlar om prioritering ;-)
He e bar å välj. Har du fortfrarande inte råd då - skall jag bidraga med en del av kostnaden för datorn. 
/L
Ha ha ha…
Snacka om T.K.O 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ju råd men förut så ville jag ju inte ha SSD lika mkt som nu =)
Älskar ju coca cola och snabbmat det är dom två punkterna jag faller på ….tusan resten är faktiskt uppfyllda förutom att jag har råd men behöver mest hindra/övertala mig själv åt ena eller andra hållet. Hatar att vara i mellanlandet före man har bestämt sig för att köpa eller låta bli. …….ångest =/
hm-……..Hamburgare mmmm man blev lite sugen, kanske en whopper bourbon eller Hot wings o paj från donken, fast Max har jag börjat gilla mer på sistone …..skit nu kan jag inte bestämma mig för vilken hamburgare jag ska köpa.
Lynxx this is all your fault! You are to blame! =) =) =)
Skit coca colan är slut hemma….. fan.
-------------------
Lol
/Fridaybrew
Man blir ju sugen till framtida databygge, men… 300 GB kostar ca 4.500 på komplett.se.
Fast det räcker ju gott och väl till alla program och lite till, man får ju köra vanliga HDD på allt annat (mina dokument, filmer, musik etc.)
Intel SSD 510 series, upp emot 500 MB/300MB R/W:
Framtiden ser ljus ut.. Snabbare, större och billigare SSD.
Men hittils så tycker jag inte det är värt hälften av priset. Så himla bråttom har inte jag att starta burken.
Möjligtvis så blir det en 128GB till bärbara, för att spara på strömförbrukning och värme.
Det enda jag är fundersam över är livslängden på dem. En HDD ska klara fem år utan problem, tio år ifall det är utav bra kvalité. Vid 15 år måste man byta ut den ifall den har överlevt så långt (tröskverk?) och 20 år är den gott som död då magnetismen blir alldeles för svag för att det ska vara läs- eller skrivbart.
Då kan vi också räkna in att vi kan formatera om den 1000-tals gånger och skriva filer, flytta och hålla på lika mångar gånger. Men hur många gånger fungerar det på en SDD?
Frågan är ju om de är driftsäkrare än HDD men (om) har den en begränsning på antalet gånger man kan skriva om ett och samma utrymme (block) så måste man ha HDD för alla andra filer än självaste programfilerna. Det vill säga att man måste lägga över Mina Dokument etc på en HDD för att garantera att SSD ska fungera korrekt i så många år som möjligt. Programfiler brukar ju inte direkt bli överskrivna medan alla personliga filer blir ju det för jämna.
För min del är SSD intressant och man behöver inte större än ca 250 GB i en stationär dator ifall du har HDD diskar utöver den där alla andra filer finns. Men priset är hög och min fråga är ju hur länge överlever en SSD när en HDD ska fungera klanderfritt i 10 år?
Hittade ett svar till min egen fråga här:
Flash memory chips have a property where they 'wear out' as you write to them. Only writing wears them out, not reading. And each individual memory cell has a certain predicted number of writes it can take before dying. By estimates I have read, MLC should last about 100,000 write cycles; SLC about 1,000,000. SSDs have "wear leveling" algorithms where they won't actually write the second request to the same physical cells. They will effectively use up the entire drive's worth of cells before they re-write a single one.
For that 128 GB SSD, if you were to be able to write to it at 50 MB/s (a good estimate for most 128 GB SSDs out there,) continuously, it would take 42.6 minutes to completely fill. If it's the worse MLC drive, that comes to about 8 years of continuous write/erase/write to hit the 100,000 writes mark. For a faster SLC, you can write 3x faster, but you have 10x as many cycles, so it comes out to about 30 years. Of nonstop writing.
Så en bra SSD håller längre en tre generationer av HDD 
Har läst tre år vid normal användning, men det är ju bara taget ur höften. Beror ju givetvis på kvaliteten på minnescellerna, användning etc etc.
Det värsta man kan göra med en SSD är att fylla den, för då går det fort utför. Det bästa är ju att ha TRIM och en stor partition för C.
Man behöver inte så stor - jag kör bara W7 på den - resten på en HDD.
Har gjort en liten test & även lagt in en dubblet på en annan SSD - men som inte e inkopplad - som reserv ifall ordinarie falerar.
Får se hur det funkar vid ev behov.
/L
Vet ej om du svarade på mitt inlägg.
men man behöver så stor SSD för sitt OS om man vill behålla livslängd och prestanda så gott det går.
TRIM gör så att filerna sprids ut jämt så gott det går. Det för att försöka nyttja alla "kluster" lika mkt. Så ju större SSD för OS ju bättre och snabbare, samt längre livslängd får man.
Om jag är rätt påläst.
Ja vi får se hur länge det funkar för mig.
/L