Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 527 ggr
Oscar
0

IDE kanaler

Jag har två hårddiskar i min burk, en ATA/100 och en ATA/66. Jag läste precis om mitt moderkort att om det finns två diskar på samma IDE kanal så skulle båda bli satta till den lägsta hastigheten. Dessa sitter båda på IDE 1.

Men på IDE 2 så sitter ju mina DVD-Rom. Om jag nu skulle vilja flytta över den ena hårddisken till IDE 2, kan man sätta en DVD-Rom och en hårddisk på samma kabel??

Hoppas inte frågan blev för luddig! :)

johan
0

Att sätta en disk och CD-rom på samma kanal brukar normalt sätt inte rekommenderas. Vet inte exalt varför, men jag kan tänka mig att det är för att dom också är långsamma.

Mvh // Johan

Oscar
0

ok, tack! Vilka hastigheter brukar en DVD-Rom ligga på, ungefär?

johan
0

Jag vet inte riktigt, men i båda mina stationära datorer så står det explicit på kabeln att CD-romen ska sitta på den ena och diskar på den andra, så det är mest så jag lärt mig detta.

Mvh // Johan

Pizza_DUDE
0

Man har alltid gjort så, långt innan det stod nåt skrivet på kablarna.. Det är väl tradition och gammal skrock, eller nåt.. :)

[slo]
0

Det har lite att göra med att optiska enheter använder (möjligtvis använde, jag har tappat kollen på det där senaste året) ATA33, dvs du får en väldigt slö disk om du sätter den på samma kanal som en optisk enhet. Dessutom ska man inte bränna på det sättet, lätt att få slut på minne eftersom samma data ska transporteras ner till chipet och vända, eller vad man ska säga, det tar lång tid.

Jag skulle satt hårddiskarna på en kanal och dvdn på den andra.

Oscar
0

Testkör just nu med en HD på IDE 1 och en HD och en DVD på IDE 2. Har inte märkt nån större skillnad vaken till eller från än, tänkte testa ett tag och se om det händer nåt.

Det känns som att man använder DVDn mycket mer sällan än hårddisken och att de därför inte skulle "krocka", men de kanske båda blir satta till den lägre hastigheten även om inte DVDn används?

[slo]
0

Japp, hårddisken blir satt till den lägre hastigheten. Jag vet inte om man märker det i vanlig användning, men i teorin är jag rätt säker på att det är så iaf :)

Oscar
0

Fins det nån chans att mäta läs/skriv hastigheten till hårddisken?

[slo]
0

Det finns säkert program till det, men inget jag kommer ihåg på rak arm… Testa www.sweclockers.com och sen klicka vidare till filer eller något liknande

Knasen
0

Sisoft's Sandra har test för hårddiskar

http://www.sisoftware.co.uk/

Oscar
0

Nu har jag laddat ner gratisvarianten av programmet men fattar inte ett smack! :)

Det enda jag får att fungera är att välja "Null (Wizards Only)". Då får jag upp en "Web update wizard" som inte gör nåt och en icon som heter "add new module". Klickar jag på sistnämnda får jag bara till svar att inga fler modules can be added.

Vet du hur jag ska göra för att kunna köra tester?

Oscar
0

Nu fick jag det att funka, efter lite trixande. Ujj vad slö min dator är, nästan så man skäms! :)

Det var bra att man fick lite siffror att jämföra med i programmet också. Jag vet ju inte hur snabbt det skall vara annars!

Tack för tipset Knasen!