Spara Antivirusprogram?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska göra ominstallation av min dator till helgen. Nu undrar jag om jag ska spara på mitt antivirusprogram (Avast - download) eller om programmet kommer att installera sig igen när jag kommer ut på nätet igen?

Om du gör en ominstallation så behöver du även ominstallera Avast.
Har du nyckelbn från Avast så bör det räcka med att hämta hem installationsfilen från deras sida efteråt (förutsatt att du inte har en äldre version för då kanske nyckeln inte fungerar med Avast nya version). Har du gratis varianten av Avast är det bara att hämta hem en ny installationsfil.
Du kan även fundera på att använda Microsofts gratis Antiviursprogram Microsoft Security Essentials då slipper du tänka på nycklar och är alltid uppdaterad med senaste virus definitionerna. Denna programvara är enligt tester minst lika bra som köp-programmen och många gånger till och med bättre på att upptäcka virus och hot.
Kaj, om jag nu vill ha Microsofts egna program och vill hämta hem detta idag, måste jag först avinstallera Avast?
Sedan kommer fråga nummer två, hur jag gör när jag ominstallerat datorn, om det nya antivirusprogrammet kommer att installera om sig?

Ominstalera först och gå sen till Microsoft och hämta MS Essential, sedan instalerar du detta på datorn.
http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/default.aspx
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Då gör jag så! Sparar på länken!

Om du ominstallearar ditt OS korrekt så kommer inget annat att gå på. Om du däremot gör en "Repair" så kommer Avast att ligga kvar. Gå då till Lägg till tabort program och gör en avinstallation för det är inte bra att ha två antivirusprogram installerade på datorn samtidigt.
Det ska vara en ominstallation, tillbaka till leveransskick. Så alla program kommer att försvinna. Hade jag haft det på skiva hade det inte varit några problem.
Har funderat på att spara hela programmet på USB minnet, men jag är osäker på att jag kan sätta igång det nu när det är nerladdat.
Om jag nu ska behålla Avast, är lite osäker eftersom det bökar och segar datorn väldigt mycket.

Om du sparar programmen till ett annat ställe tex en USB sticka kommer du nog inte kunna lägga tillbaka det efter ominstallation för du måste köra install filen för programmen. Det är mycket mer än bara det du ser i programfiles som måste med. En installfil gör ändringar i registret också som behövs för att programmet skall fungera så en kopiering kommer inte att fungera.
Avast är hyfsat snålt på resurser men inte så snålt som t ex NOD32 eller Microsoft Security Essentials. Jag har kört både Avast och NOD32 som köp-versioner. Sedan bytte jag till Microsoft Security Essentials som ju är gratis och jag är mycket nöjd. Saknar inget där och den ger minst lika bra om inte bättre skydd än de andra programmen.
Jo det var precis så jag tänkte, att där säkert inte finns någon install-fil.
Jag ska testa Microsoft Security Essentials!
Tack för tips! 
Kaj "1
Ingår det ingen branvägg i Microsoft Security Essentials ?
Använder du då windows i så fall ?
Läste ingenstans om den så undrade.
Hoppas det var okej att låna din tråd Gunilla och lycka till.

Det ingår i operativsystemet!

#9, nej det ingår ingen brandvägg i MS Security Essentials.
Men from Windows XP SP3 ingår en brandvägg i Windows OS:et. Har du Vista och högre är den riktigt bra. Du kan ha den på default genom att bara aktivera den från kontrollpanelen (är aktiverad som default). Vill du ha mer kontroll över exakt vad den skall stoppa/släppa igenom kan du gå in och konfigurera den genom att gå till hantera brandväggen avancerat läge.
Den tillräclikt bra för att jag inte tycker man skall behöva en extern brandvägg från tredje part.
Kaj "11,
Windows XP ? Jag har windows 7, duger den branväggen ? Vista och högre ? Jag begrep visst ingenting ![]()

Ja Windows 7 brandväggen är mycket bra. Se bara till att den är påslagen (skall den vara som default om du inte ändrat detta alt. Avast stängt av den). Men om den är avslagen och du inte har någon annan brandvägg kommer Windows omgående upp med en röd ruta för säkerhetscentret som talar om för dig att du är oskyddad - så har du inte den så är brandväggen på. Men gå gärna in i kontrollpanelen och välj system och säkerhet.
Om du skulle vilja konfigurera brandväggen med avancerade inställningar (kräver att du har rätt bra koll på vad du gör) så skriv bara säkerhet i sökrutan från windows knappen längst ner till vänster. Då får du upp ett val som heter "Windows-brandväggen med avancerad säkerhet" Kör denna med ett adminid (högerklicka på länken och välj "kör som administratör". Där kan du göra enskilda inställningar för program, nätverk med mera. Men normalt skall det inte behövas för default inställningarna från Microsoft bör räcka.
Oftast behöver man bara göra det om man har ett speciellt program som kräver speciella inställningar typ en exakt näteverksport etc.
Kaj "13,
Okej, tack för informationen.

Operativsystemet varnar om inget AV eller firewall är påslagen!
Går att testa sin brandvägg här via portscanning. Ens ISP brukar inte vara glad för portscanningar, men så länge man bara testar mot sin egen IP borde det inte innebära problem.
Jag kanske skulle berätta att ominstallationen gick bra. Men jag fick göra ominstallationen en andra gång. Allt jag missade att spara var adressboken i Outlook Express.
Jag försökte installera Microsofts antivirus, men det gick inte. Då tänkte jag försöka med AVG Free Antivirus och började hämta hem detta. Men då var där en skadad fil (det kom ett meddelande) så jag avbröt nerladdningen.
Tog hem Panda istället men begrep mig inte på hur jag skulle göra. Hur som helst så hade tydligen den skadade filen i AVG ställt till det för när jag skulle starta igång datorn så kom där ett felmeddelande och man fick möjligheten att starta om datorn och göra återställningsläge.
Men det sket sig det också för dagen därpå gick det inte att starta upp Windows. Processen avstannade och det kom upp ett meddelande om allvarligt systemfel. Så det blev ytterligare en ominstallation som gick bra. Denna gången hämtade jag hem Avast och har detta nu.
Så, datorn är lycklig och jag är lycklig