Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1904 ggr
Erik
0

Videouppspelning

För att göra livet lite enklare för alla som då och då rycker in för att hjälpa till att få videouppspelning att fungera hos vänner, bekanta, familj och arbetskamrater…

Jag har börjat få ett standardrecept när videouppspelning inte fungerar. Ladda ner och installera mplayer classic och ffdshow (båda finns på Sourceforge). Löser de allra flesta problem nu för tiden. Också trevligt att det är helt gratis.

mans
0

Jag tycker att VideoLans spelare VLC är perfekt. Klarar typ allt, utan att man måste installera codecs och sånt. Funkar dessutom jättebra på OS X också.

LenaR
0

Jag är en komplett idiot när det gäller datorer. Jag har inte sett en dator i ögonen sen gymnasiet (vilket var på den längesedan glömda tiden när internet var något för scifi-romaner). Vi hade egentligen aldrig direkt ögonkontakt då heller, datorn och jag. De flesta inläggen här går så långt över huvudet på mig att jag inte kan fånga dem från en hög tall.

Men jag har problem med videouppspelning. Laddade hem någon videospelare från microsoft (ni tänker fråga mig exakt vad jag laddade hem nu? tänker ni inte?), men den funkar inte. Är länkarna ovan något för min Windows 98? Eller kan det vara mitt modem som ställer till det? Jag vet så lite att jag inte ens vet vilka frågor jag ska ställa!

Helst skulle jag logga in under annat namn för att ställa den här frågan, men vafan, jag är modig, det blir inte första gången jag visar mig korkad och okunnig på iFokus.

Ber om ursäkt på förhand om jag sänker nivån på er sajt!

mvh Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

johan
0

Lr: Alla frågor är precis lika välkomna!

Förmodligen beror dina problem på att du saknar en så kallad "codec". En codec fungerar ungefär som en tolk och översätter orden i videofilen till ord som programmet som ska spela upp filmen förstår.

Några vanliga codecs är divx, xvid, mpeg2, mpeg4, ac3 och massa andra kryptiska akronymer.

Jag gissar att det du hittade hos Microsoft var Windows Media Player. Denna spelare användare jag också, men som standard klarar inte den av att visa alla filmer.

Att ladda ned FFDShow som Erik tipsade om i #0 brukar lösa alla dessa problem. Om du följer Eriks länk och sedan trycker på "Download ffdshow". När du får frågan om du vill spara eller köra filen så säger du att du vill köra filen. I installationen kan du i princip bara svara Ja och trycka på Nästa hela tiden.

Mvh // Johan

Cartman
0

För den som vill köra den vanliga Windows Media Player med ffdshow rekommenderas att ladda ned och installera WMP 9 (för XP) istället för WMP 10. Finns tydligen kompabilitetsproblem ffdshow/WMP 10. WMP 9 för XP finns egentligen inte hos MS längre men ligger och skräpar här:

http://download.microsoft.com/download/6/8/c/68cbb606-bb69-4379-8b1e-bbbc5bbbe7df/MPSetupXP.exe

poike
0

Vad gör mplayer classic bra? Har aldrig läst eller hört om programmet tidigare.

Saber
0

Den har möjlighet att pausa på space knappen! Går ju  inte att anväda WMP till något, för det tar för lång tid att hitta paus knappen!

LenaR
0

#3 Tack Johan för klart, tydligt, och även för en totalt obildad människa som jag fullkomligt begripligt svar! Särskilt det där med "svara ja, tryck på nästa", jag försökte läsa igenom villkor info osv och insåg att jag inte kan engelska. Alls.

Glad Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tom
0

Lena, brorsan lärde mig ett ordspråk som går ungefär så här:

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Så fråga vad du vill, det brukar jag göra =)

Tom

Erik
0

#5 - Ojoj… ;)

Jag rekommenderar att du provar det, helt enkelt. Det är gjort efter gamla windows mediaspelaren, men de har gjort nästan allting rätt. Det är också vida överlägset i funktionalitet med stöd för olika format på undertexter, omskalning av bilden, offset på audio playback om du har dåliga filer mm. Du kan också få den med ett *väldgt* diskret gränssnitt, enklare att hantera fullskärmslägen, paus mm. än mediaspelaren…

Psyflex
0

de finns ett program som heter vlc också