Excel 2007 Student versionen (Problem med den)
Hejsan på er!
Jag har ett problem som jag verkligen behöver hjälp med så jag kan få min milersättning. JAg blev skickad ett excel ark som är gjord i Excel 2007 (fulla) och jag har Student varianten. Jag fyllde i allt och sparade ned och sände åter för att få min milersättning. Nu visar det att mottagaren ej kan öppna filen för Window säger att Windows ej känner igen programmet?? Vad beror detta på tror ni ? 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick du excelarket från samma person som du sedan sände tillbaka det till?
Om så borde det inte vara något problem för den personen att öppna det eftersom det inte är någon skillnad på vanliga versionen och studentversionen - är bara en licensskillnad.
Om du sände till en annan person än den du fick arket ifrån kan det vara så att den personen inte har Excel 2007. Om du då sparade i Excel 2007 formatet så krävs att din mottagare antingen har Excel 2007 (eller Excel 2010) för att kunna öppna programmet. Alternativt kan den personen hämta hem gratis från Microsoft tillägget för att från äldre versioner av Excel kunna öppna och läsa Excel 2007 formaten.
Du kan äve från din sida välja att inte spara i Excel 2007 formatet utan att spara din fil i det gamla formatet. Nackdelen är att om du i ditt Excel blad använt dig av några av de nya funktionerna och formateringarna som Excel 2007 och seanre stödjer så går dessa förlorade om du spar i det gamla formatet. Så bäst är då om din mottagare själv installerar tillägget för att kunna öppna de nyare Office formaten. Dessa hittar han här
Jag fick från samma person som jag sände den åter till, vilket gör det extra knepigt. Jag vet att man kan spara i andra format så att äldre kan läsa det men eftersom vi kör 2007 båda två så borde det ej vara problem. Kom på att han nu är ute och reser så det kan vara så att han öppnar på nätet och det kanske kan ställa till det. Skall kolla upp det. Tack för ditt svar.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Problemet kan vara att han inte kan öppna filen direkt från sitt mail program. För det krävs att mailservern har MIME registrerat Office formaten - anars går det inte för då försöker mail programmet att tolka filens innehåll och försöker lista ut vilken filtyp det är och det fungerar inte alltid.
Kan din mottagare högerklicka på filen och spara ner den på t ex sitt skrivbord och sedan öppna den därifrån - om så då är det MIME registreringen som inte fungerar. Och det måste mailleverantören lägga in - alltså den som har ansvaret för mailservern.
Nu visar det sig att två till EJ kan öppna filen i deras office utan det är bara jag tydligen som kan öppna den. Märkligt! MEn vi anar att filen skall sparas i ett äldre format för dessa två.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4