Linux gammal labtop - HJÄLP
Jag sökte och hittade lite linux vad ni använder, men hittade inget om installation på gammal pc.
Har en gammal bärbar dator:
Compac ARMADA 7800
Får bara ett operativsystem att fungera och det är DSL, det går riktigt fort, men jag fattar nada, hittar inte så jag kan nå cd-romen, usb-minnet eller hur man installerar program.
Dessa fungerar inte:
Ubuntu (testat flera sorter, går inte att starta, hänger sig)
Puppy (går inte riktigt att starta)
gOS (tänkespalten kommer upp men startar inte, är så i 12 timmar)
Kubuntu (står inte kompatibel)
Victor Linux (står inte kompatibel)
Tips på andra? Börjar bli lite trött på att bränna skiva på skiva. Har försökt installera från USB, men får inte det att fungera. Tips? Såg http://unetbootin.sourceforge.net/ men jag har bara en mac att ladda ner det på, fungerar det att göra en boot-usb på mac och installera på pc'n?
Puppy linux fungerade inte i alla fall, Puppy-exton har jag faktiskt inte testat. Ska se om jag får igång det. Stod om USB-installation också.
Vet inte om det hjälper Inkanyazi att hjälpa dig? Men tror att det kan vara bra att veta hur mycket RAM du har på pcn? Olika operativsystem kräver ett minimum för att fungera smärtfritt.
Ska se om jag kan se, har installerat just nu DOS 6.22.

Oj, kanske den är riktigt gammal; jag kollade inte modellen. Den kanske bara klarar DSL i textläge? Man borde kunna se när den startar hur mycket minne den räknar upp. Om den är ställd att inte visa det får man gå in i BIOS och titta. Troligen kommer du in i BIOS genom att trycka F10 när datorn visar en liten fyrkant i ena hörnet innan den startar.
RAM = Random Access Memory det är arbetsminnet. det brukar komma upp istartfrekvensen när man startar datorn. i Win kan man se det i "systemegenskaper"
Oj, ska se om jag kan köra in windows 3.11 på den.
Frågan är hur man hittar bios bara. Lyckades faktiskt installera windows 98 på den en gång, och windows XP men XP går så segt och det kommer upp "det virtuella minnet är fullt" hela tiden så man kan inte starta något program när den startat.

Jag hade ganska länge en gammal Compaq som kom med DOS 6.22 och Win 3.10. Den hade bara 128 MiB, och det gick att köra Puppy på den. Puppy ska kunna köras med 95 MiB, medan DSL klarar sig på 65. Oavsett vilket, så är de de snabbaste systemen som kan köras på såna burkar.
Får testa och se om jag får igång Puppy, har kört Puppy Linux på en annan dator. Ska se om jag lyckas få igång, tror det var problem med skärmen, man kunde välja mellan VGA och något annat, testat båda och olika upplösningar.