Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7529 ggr
exitingsvillemo
0

Datorn stänger ner av sig själv

Jag har en Packard Bell laptop, som kanske är 6 månader gammal.

Har fungerat hur bra som helst, tills nu.

Datorn fungerar utmärkt, så länge jag inte startar The Sims 3.

Fram tills nu så har sims-spelet fungerat bra utan bekymmer, men nu stänger datorn av sig, mitt i spelet.

Inte så kul när man har spelat ett tag och allt bara går förlorat när datorn slår av.

Har väl aldrig varit med om en dator som slår av sig själv.

Vad kan det vara för fel?

Geronim0
1

Damm i kylflänsar och fläkt är förmodligen ditt problem. När du spelar Sims belastas datorn hårt och utvecklar mycket värme, kan inte värmen ledas bort stänger datorns inbyggda skydd mot överhettning av datorn.

6 månader är iofs kort tid men om har datorn i knäet, i sängen eller på andra dammiga underlag sugs mycket damm in genom fläktarna som oftast sitter under datorn.

Geronim0
0

Dubbelpost.

exitingsvillemo
0

ok, tack för snabbt svar =) Hur får jag på bästa sätt bort allt damm/kollar om det är det som är problemet?

Geronim0
0

Plockar isär datorn och blåser rent alla kylflänsar och fläktar.

marimu
0

Plocka isär en laptop?

exitingsvillemo
0

låter farligt Foten i munnen

ska man verkligen försöka sig på sånt själv? Jag menar gäller garantier och så om jag skruvar isär den själv och pillar runt bland kretskort och annat?

MagArne
0

Ta en ficklampa och lys in i datorn genom alla lufthål. Ser det dammigt ut så kan det ju vara felet. Möjligt att det går att blåsa bort med tryckluft utan att man behöver öppna datorn.

Du har ju garanti på datorn så hör efter med återförsäljaren vad de tror är för fel och om du borde lämna in den för service. Glöm inte att säkerhetskopiera din data innan.

exitingsvillemo
0

#7 tack för tips. Tryckluft ska inköpas idag.

Blåste in i fläktrummet igår och efter det fungerade spelet felfritt, så förmodligen var det damm som var problemet.

Kan bero på att jag har laptopen på magen när jag ligger i sängenCool

guraknugen
0

#8: Det finns förmodligen lufthål undertill på din dator. Dessa finns där av en anledning, nämligen att luft ska kunna ta sig in den vägen. Står datorn på ett fast underlag fungerar detta förmodligen utmärkt, men om datorn står på ett mjukt underlag är det nog sannolikt att luftgenomströmningen blir lidande med risk för överhettad dator som följd. Brukar du ligga länge med datorn på magen…? Brukar fläkten då gå upp i varv efter ett tag? I så fall är det nog dags att lyfta bort datorn från magen en stund tills den svalnat lite, men helst ska den nog inte stå där alls.

En lösning, om problemet nu är att du har datorn på magen, skulle kanske kunna vara att ställa datorn på någon skiva av något slag, kanske en matbricka eller liknande. Blir lite klumpigare än att ha bara datorn på magen, men borde vara bättre ur kylningssynpunkt.

NaimaG
1

Kan rekommendera att du köper en kylplatta du har under din laptop, med den kyls datorn enklare ner.

exitingsvillemo
0

#10 vad är priset på en sådan?

MagArne
0

Du kan börja att testa med en vanlig bricka eller skärbräda att ställa datorn på om du har den på magen eller sängen. På så vis täpper du inte till luftintaget om det är undertill på datorn.

En kylplatta ligger på ca 200kr

LenaR
0

Är det alltid troligt att det är damm som spökar om datorn stänger ner utan förvarning?

Min laptop står på fast underlag, alltid, men jag har haft den i några år. Den kanske behöver rensas?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du haft den i några år och inte bor i ett renrum så är den full med damm!

Man går till tillverkarens sida och kollar efter manualer.. hur man gör rent.

Ofta är det någon lucka att plocka bort bara så man kommer åt kylflänsarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett tips är att istället för att köpa luft på flaska så kan man utnyttja en madrassfotpump med det spetsigaste munstycket för att rikta tryckluften dit man vill.

Använd aldrig en DAMMSUGARE för att att ta bort dammet. Det byggs upp statisk elektrisitet och laddas det ur mot någon komponent i datorn kan den gå sönder.

/Fridaybrew

LenaR
0

Okej, tack båda två för svar! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.