Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2525 ggr
Jojaton
0

Stationär eller bärbar?

Hej.

Jag ska köpa ny dator snart (Mac), men har lite problem angående valet mellan bärbar eller stationär. Hade det inte varit för att jag jobbar otroligt mycket med foton hade valet varit lätt, men nu när jag startat företag som fotograf och datorn kommer användas väldigt mycket till att redigera bilder - så är ju situationen lite annorlunda.

Vad tycker ni, och vad hade ni valt? Grejen är ju att det blir ju nästan dyrare att köpa en MacBook Pro (15") än en 27" iMac.

Johanna - Instagram

[Woozy]
0

Självklart en stationär dator.

Sen om du behöver en liten bärbar för att göra mindre redigeringar, alternativt kunna maila bilder etc, så finns ju små bärbara för några tusen som gör det jobbet.

Köper du stationära Mac, så har du även råd med en liten bärbar. Glad

[cookies]
0

Ska du redigera bilder och ska ha datorn på samma ställe så tycker jag att du ska ta den stationära. Den har stor skärm vilket är väldigt bra när man ska redigera bilder. Jag har en macbook (inte pro) och jag tycker att den fungerar utmärkt! Grejjar dock inte så mycket med bilder men lite blir det. Men fördelen med en bärbar är ju att du kan ha med den var du än fotar. Jag gör ett exempel:

Du ska fota åt en tidning för att skriva en artikel. Du åker dit du ska för att ta en bild. Du tar 70 bilder, lägger över dom i datorn direkt, på plats. Du upptäcker att du har fel ISO inställningar och därför så går du och tar nya bilder som blir som du vill. Skulle man inte haft bärbar i detta läget så skulle du inte fått dina bra bilder.

Nu vet jag inte vad/hur ditt företag arbetar eller med vad men ville bara sätta in det i ett perspektiv :)

Är det mycket stationärt arbete med bilder och mycket redigering så kan det vara bra/lättare med en stor skärm. Har du en MacBook så kan man ju ha med den på semester och liknande.

Valet är svårt.. men mitt lilla exempel kanske hjälpte lite? ;)

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle försöka hålla nere kostnaderna så mycket som bara är möjligt.  Varför kan du inte använda det du har idag? Vad är det saknar?

Och varför just apple?

Vad har du för budget?

Är det enkom för fotandet som dator ska inköpas eller har du även tänkt dig göra annat med den?

Är det skärmen som lockar dess storlek 27 tum eller är det mer designen eller är det för att du är van vid programmen? Vad kostar programvarorna som du använder dig av till mac resp apple?

Vad är det du har idag laptop, stationär pc/apple?

/Fridaybrew

[cookies]
0

#3 pc/apple

Skulle säga "Windows/Apple" om man ska vara noga ;)

Fridaybrew
0

Funderade just på detsamma men förenklade det till nivån av forumet.

För ska man vara såpass petnoga så har du fortfarande fel, då man ska uttrycka det som Microsoft/Apple eller Windows/Mac OS X eller på mininivå Win7/Lion.

Men orka dryga sig och uttrycka sig så den som texten är menad för inte förstår. Eller hur?

/Fridaybrew

Jojaton
0

Just nu har jag ingen egen dator alls, sitter vid pappas arbetsdator och det funkar inte i längden, - så ett datorköp är tvunget. Jag är van att jobba med både PC och Mac, har PC hemma men Mac i skolan, och trivs bäst med Mac. Vill ha den stora skärmen pga bilderna. Datorn kommer ju användas till surfande och skolarbete också.

Johanna - Instagram

Zepp
0

Köp då en stor skäm till PC du får mer pang för pengarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojaton
0

#7 Nu hängde jag inte med är jag rädd. Jag har redan bestämt märke, enda frågan om fördelarna med bärbar väger över stationär eller tvärtom.

Johanna - Instagram

Fridaybrew
0

Vad har du för budget?

/Fridaybrew

Zepp
0

Köp en stationär PC i stället så får du både snabbare dator och betydligt större skärm för pengarna.

Antagligen kan du köpa både en bärbar och en stationär för samma peng.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
0

Svårt att säga det faktiskt då vi fortfarande inte vet någon egentlig budget. vore bra att veta budget för att kunna matcha upp det ens.

Dock när jag byggde ihop en pc på prisjakt så får man mer juice av pcn, Speciellt med de lättöverklockbara i7 2600k processorerna, 4,4 Ghz på stock kylare är inte illa. Ta sen att man får ramminnet till en spottstyver mot apples priser. Grafikkortet är däremot jämt skägg. Sen kan man köpa en apple 27 tums skärm om man nu vill ha det. Dock skulle jag istället för apples S-Ips skärm välja det nya H-ips skärmarna som är bättre samt ställbara som gör det mer ergonomiskt att sitta att jobba vilket påfrestar kroppen mindre.

Jag skulle kombinera en H-ips skärm med en vanlig billig 24 tummare bredvid så kan man surfa på ena monitorn och sen har man all proffs fotogrejande på den bättre skärmen.

Här är lite info om paneltyper (märkte att det kommit nya efter h-ips):
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Pcn kan uppgraderas hur enkelt som helst med ram och hårddiskar.

/Fridaybrew

Fridaybrew
0