Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1379 ggr
beem
0

Radera bilder i Windows 7 ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag blir så irriterade på det komplicerade med att ta borten bild / mappar i Windows Vista.

- Jag högerklickar och väljer ta bort

- Får därefter frågan vill du flytta denna mapp till papperskorgenja

- Sen står det - du måste bekräfta den här åtgärden -  jag väljer fortsätt

- Därefter en ny uppmaning - om du startade den här åtgärden kan du fortsätta - jag väljer fortsätt

Först nu tas bilden bort.

Är det lika omständigt i Windows ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Woozy]
0

Du kan välja att ta bort permanent om du vill. har för mig man högerklickar på papperskorgen. Då slipper du dessa frågor.

Kaj
0

Att ta bort utan att lägga den i papperskorgen.

Håll in skift och tryck delete

beem
0

#2 - tack det var ett bra tips.

Någon som vet om detta har förbättrats i Windows 7 ? Det är ju heldumt att ha det som omständigt som i Vista.

Kaj
0

Det fungerar på samma sätt i Vista och Win 7

Ditt problem verkar vara att du har UACn (User Account Controll) påkopplad och försöker ta bort i en mapp där bara ditt admin har rättigheter. Då bör du få dessa felmeddelanden. Dvs att systemet säger till att du enbart kan utföra åtgärden med ditt admin konto och när du bekräftar andra gången så körs delete under adminkontot.

Kolla behörigheterna på mappen där du försöker ta bort filer ifrån och se till att ditt användard id har rättigheter till mappen. Då bör du enbart få frågan om du vill flytta innehållet till papperskorgen och sedan inget mer.

Det går visserligen att stänga av UACn men det rekomenderas inte eftersom den även kontrollerar om något försöker installeras eller ändras i ditt system. De flesta får virus och spionprogram på sina datorer om UACn inte är påkopplad för då bara installeras det. Med UACn påkopplad får du en uppmaning att bekräfta ändringen/installationen innan det genomförs. Vet du då att det inte är du som begärt ändringen skall man bara avsluta och definitivt inte bekräfta. Då kan inget installeras/ändras på ditt system utan att du verkligen ger tillåtelse först

beem
0

Hur kollar jag behörigheten på  en spcifik mapp ?

Kaj
0

Högerklica på mappen, egenskaper och fliken säkerhet.

Där skall ditt vanliga användarnamn stå med (Admin kontot kan ev. även stå där men det viktiga är att just ditt vanliga användarnamn står där och normalt med full behörighet.

beem
0

# 6 Tack för ditt svar. Jag ska kolla där.