Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 946 ggr
Hawknestgrove
0

Vad ska man ha knappen till?

Vad ska man egentligen ha den andra mindre knappen till som sitter på burken om man inte får använda den? JAg menar den under av/på knappen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

xarfez
0

Förmodligen är det en resetknapp som gör att datorn startas om utan att spara några öppna dokument etc.

Hawknestgrove
0

Ok, tack. Jag har alltid bara blivit varnad för att använda den, därför har jag undrat över dess egentliga existens

Petersen
0

Dess egentliga existens är till för att du ska kunna starta om din dator när den "frusit" och inget annat fungerar. Dock är det ett "brutalt" sätt då allt du har öppet inte sparas och filer kan om du har otur skadas och inte kunna öppnas igen. Som tur är händer det inte lika ofta som förr t.ex. när man körde Windows 98.

Det får väl ändock ses som ett snällare alternativ till att bryta strömmen helt och hållet då diskar och övrigt stannar helt tvärt utan att få "spinna ner". Det gör de inte med "reset" knappen, utan spinner vidare. Det är således snällare på just det viset att det inte klipper strömmen Glad

Hawknestgrove
0

Ok, tack! Då har jag fått info. Hittills så har jag klarat såna grejer med Ctrl+Alt+Del varje gång och även fått tipset, att om jag trycker in av/på.knappen, så skall jag hålla den instryckt i ca 30 sek, för att undvika tvärstopp. Men då är det med andra ord jättefarligt med strömavbrott?

Petersen
0

CTRL-ALT-DEL funkar oftast ja. Tipset om att hålla in av/på i 30 sek är nog fel då det flesta aggregaten har en "5 sek. timeout" sen bryts strömmen helt. Det kanske inte är så på just din men alla jag testat på bryts strömmen helt om jag håller inne av/på knappen 5 sek.

Det är väl inte "jättefarligt" med strömavbrott men det är det "farligaste" av de olika sätten att "stänga/starta om en dator" Glad

Rita-S
0

största problemet med reset knappen, hålla inne powerknappen eller strömbrott är att datoren får inte tid att stänga av sig som den skal. I allra värsta fallet får man fel på filer inne på datoren, och då inte bara dom filer som va öppna just när det hände, men även filer som windows eller linux (eller vilket operativsystem man nu har) behöver för att starta. Värsta som händer är att operativsystemet inte kan starta som det borde igjen, och man får installera på nytt igjen. Windows XP har en funktion där man kan tilbakeställa filer inne på datoren till sista kända datum saker fungerade som det skulle, vilket kan rädda en, men som igjen gjör att allt av ändringar gjort äfter det datum går förlorat. Liten skada kanske för dom flästa folk.

Problem med strömbrott kan undvikast på ett rätt lätt sätt. Man kan investera i nåt som heter så fint för "uninterrupted power supply" som man koplar datoren till (den koplast mellan eluttaget i väggen och datoren, datoren hämtar sitt el via denna), kostar några hundringar för dom minsta. Kort förklarat: Et stort batteri som ger några minuter ekstra med ström om det skulle framkomma strömbrott, så man hinner välga skru av datoren. Dom billigaste har typ 3-5 minuter (tror jag) medan dom ruskigt stora monstrerna till fler tiotalls tusen kronor kan va i flera timmar :)

Rita flummar datorprek. Jag skall va stilla nu.. ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida