Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 798 ggr
Rodregon
0

Speldator - behöver hjälp med processor samt mm.

Hej alla glada där ute. är en nybörjare på detta med speldatorer och sånt men behöver hjälp här och nu.

Ska köpa en dator av en kompis som i-sin-tur köpt datorn av en annan kompis som kan det där med att tillverka datorerna från grund. 2009 köpte han en dator med:

"Intel e8500 3.7 ghz radeon 4870 1gb 1 tb hårdisk 4 gig ddr2 cl1066mhz 650w nättag" - sa kompisen om själva datorns info. Har själv kollat in anda sidor och de säger att intel e8500 3.7 ghz inte kan ta de nya och de framtida spelen så bra om man kör på dels ett normalt men även ett högt grafiktal.

Jag vill höra vad ni säger och vad ni tycker, är detta en dator jag kan använda länge med bra spel och bra grafikhöjning? eller kommer det att hacka för de nya spelen som kommer? Exempelvis The witcher 2 assassin of kings på hög standad. Annars vad tycker ni ja ska ha för processor samt grafikkort mm till det jag söker?

OBS får datorn från kompisen för 4500, är det ett bra pris på en dator? är det ett bra pris på det jag söker?

Snälla hjälp en armlös stackarGlad

Fridaybrew
0

Är inte speciellt påläst rörande speldatorer eller hur spel presterar då jag inte spelar datorspel =/

MEn angående priset så sök på blocket på e8500 o datorer sen sorterar du på "billigast" då får du se hur priserna ligger ungefär då du inte är kompis. Såg en som var villig att sälja en typ liknande rigg för 4000 kr o ännu mindre vid snabb affär.

Jag tror inte du skulle vara nöjd speciellt länge om du köper den där begagnade datorn om du nu ställer upp de krav du har på spelprestanda samt framtidsäkerheten. Som surfdator och vardagsdator fungerar den troligen utmärkt, eller som mediaserver. Dock skulle jag trycka ner priset till 3000 men jag är en hård förhandlare också. Vad är alternativet och hur mycket kostar alternativet/en? Finns välbyggda datorer på blocket dock sällan bra pris på dom , konstigt nog är samtliga datorer på blocket "speldatorer" *lol*.

Sweclockers.com är ett trevligt ställe att läsa in sig på datorer rent generellt samt mer detaljerat kring komponenter och datorbyggande.

För 4500 får man tag i ett uppgraderingspaket som en bra grund. Till det behöver man chassi om man inte har det sen tidigare, nätagg och sen grafikkort och hårddiskar i massor (innan Copyswede inför sina extra avgifter på hårddiskar den 1a september):
http://www.inet.se/artikel/v100006/uppgraderingspaket-intel-core-i7-2600k

/Fridaybrew