snabb upp start
har en fråga hur man skulle kunna få datorn att starta upp snabbare
Använder hibernation eller viloläge. Det gör att allt som datorn har i minnet sparas ned på hårddisken och när du startar upp datorn läses allt in i minnet igen. Det gör dels att datorn startar snabbare, men också att du har de program du senast jobbade med igång direkt när du startar Windows igen.
Viloläge tar längre än vänteläge (standby), men datorn drar ingen ström och är helt avslagen.
För att aktivera viloläge går du in i Kontrollpanelen, Energialternativ (Power Options) och går till sista fliken Hibernation / Viloläge.
Mvh // Johan

Funkar det även för stationära?
Absolut!
Väntläge är dock lite meningslöst på stationära datorer eftersom fläktarna fortsätter låta.
Mvh // Johan

ok men finns de något annat sätt för att få datorn att starta snabbar tex att stänka av aoutostart
Ju färre saker som autostartar så går uppstarten snabbare, men du bör nog ha lite koll på vad du stänger av då det kan påverka hur dina program fungerar.
Mvh // Johan

ok men vad e de man kan stänga ner då för där nere där klockan är så finns de en massa som måste ladda hur gör jag får att stänga ner saker där som inte jag vill att dem ska starta
#6: Det är nästan omöjligt att säga då jag inte vet vilka program du har och vad dom kräver, men man kan väl generellt säga att snabbstart för QuickTime, Real Player, snabbinställningar för ditt grafikkort är sådana saker som brukar gå bra att stänga av.
Personligen tycker jag det är att föredra att hitta inställningar för autostart i varje programs inställningar. Då får man mer en känsla för vad som är ok att stänga av och vad som förmodligen måste vara igång.
Mvh // Johan

ok ja ja men då vet ja jag ska kolla runt lite så får jag se vad som händer

Varför stänga av datorn till att börja med? Bättre då att ställa in den i ett skåp där den tar mindre plats och låter mindre.
@9
Hur kan en dator ta mindre plats och väsnas mindre bara för att man ställer den i ett skåp? Är det ett magiskt skåp du har? :)

#10 :-)
Kanske ett kylskåp av märket Nordpolen?
#10 Väsnas mindre gör den definitivt. Jag har min server (filserver, brandvägg, osv) i garderoben, och den hörs knappt alls. Vilket är en bedrift, för denna server låter som ett tröskverk.
Mindre plats tar den förstås inte (totalt), men man får förstås mycket mer plats kring arbetsplatsen, vilket är väldigt trevligt. En annan bonus är förstås att man inte behöver stänga av / sätta på datorn hela tiden. Den dator jag arbetar på står iofs vid skrivbordet, men den är på dygnet runt ändå. Väldigt trevligt. 
#10: Du är lite inne på "Schrödingers katt" nu va? :-)
Stängs datorfläkten av på en bärbar dator i vänteläge?
Vänliga hälsningar
Niklas
#13: Ja. Enbart precis så mycket ström för att hålla minnena vid liv.
Mvh // Johan

#13, man vet inte exakt om fläkten är avstängd förrän i det läge man kollar - Den kan lika väl vara avstängd
Schrödinger rockar