Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 832 ggr
beem
2011-06-08 15:32
0

Back up

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en Maxtor extern hårddisk som jag gör regelbunden backup med av C disken. (heter det så hm)

Efter en crasch håller jag nu på att föra tillbaka från bakupen till min dator.

Nu upptäcker jag att vissa  mappar  som låg på skrivbordet inte finns med. Där hade jag bla "presets" till Photoshop - brushes, custom shapes, fonts, styles mm och en mapp med eget material till PS - egna brushes, styles  mm.

Jag går in den här vägen för att nå skrivbordet:

F:\Maxtor backup\HP30764123811\C\Documents and Settings\Administratör

Under detta ligger en mapp skrivbordet och en mapp C

I mappen för skrivbordet finns inte det jag nämner ovan. Det finns andra mappar med olika innehåll.

Vad kan det bero på ?

Jag har bara 1 användare i datorn = admin. med fullständiga rättigheter och den loggar jag in på.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2011-06-09 12:36
0

Först är du verkligen alltid påloggad som Administratör. Det rekomenderas inte då du då är utsatt för att få in olika virus och dylikt eftersom adminkontot har fulla rättigheter. Bäst är att skapa ett konto till och bara ge det vanliga användar rättigheter och sedan endast använda Adminkontot då du behöver göra förändringar i ditt system som typ installera skaer od. Är du inloggad som en vanlig användare och någon åtgärd kräver adminrättigheter får du upp en uppmaning att bekräfta med ditt adminlösenord. Är det då något du vet att du själv inte startat är det bara att välja NEJ. På så sätt kan inga virus od. installeras på din dator utan din bekräftelse först.

Vad avser skrivbordet så ligger den normalt under C:\Users\[ditt användar-id]\Desktop

Om du har en krashad disk kan du pröva och installera programmet Recuva (gratis) som ev. kan läsa din skadade disk och låter dig återställa filerna därifrån - beroende på hur skadad disken är förståss.

beem
2011-06-09 13:19
0

Det där med admin. inloggning ska jag ändra på direkt och lägga upp ett konto med mindre rättigheter.

Betr. disken så har jag haft den på rep så den är redan fixad. De kunde försöka rädda innehåller med det var ingen garanti. Han var tevksam till om det skulle gå.  Eftersom jag gjort back up, utom senaste månaden, så valde jag att inte lägga  ut pengar på det.

Det är knepigt detta med skrivbordet att inte allt kommit med i back upen. Jag vet vad mapparna heter och även delar av innehåller så jag har använt mig av sök på C - hittar dock inget.

Något konstigt är det att just dessa 2 mappar  inte är med. Andra mappar  på skrivbordet är med i back upen.

Jag får nog inse då att de gått förlorade…….tyvärr.

Tack för ditt svar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös