xp home security, trojan?
jag har fått något skit i datorn, ständiga popuper om att jag har malware, att jag inte har brandväggen och viruskollen på. Om jag bara betalar 59.75 dollar så raderar de alla virus.
Finns det en fix?
Agneta

Ingen som vet något om xp home security 2012?
Jag har googlat men det står på komplicerad engelska och jag fattar inte. Kör jag translate blir det bara konstigt..konstigt
Agneta

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Joo.. om du betalar med kreditkort tömmer de ditt konto!
Gör en systemåterställning och scanna sen datorn med ditt abntivirusprogram.
Logga sen ut som administratör och använd alldrig det kontot mer, skapa ett användarkonto som du surfar på och ett administatratörskont som du administrerar din dator med.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jo det det där med betalning och kreditkort har jag listat ut ;/
En systemåterställning vet jag hur man gör och scanna med antivirus.
Men resten förstår jag inte; logga ut som administratör kan jag nog klara men hur skapar jag ett nytt användarkonto? Och ett administratörskonto?
Om jag gör som du föreslår zepp så ligger ju rougen kvar, går den inte att ta bort eller är det inte nödvändigt?
Agneta

Eftersom du redan släppt in otyget på din dator är du inloggad med administratörsrättigheter.. och du ger det även till alla andra datorer du ansluter till.
Skapa ett nytt konto, ett användarkonto med begränsad behörighet som du sufar och använder dagligdags och ett konto med administratörsrättigheter för instalera program o sådant.
Hur många gånger om dagen/veckan instalerar du nya program?
Du kan ju alltid formatera om datorn då är den borta, eller så scannar du med olika program och ser om de hittar det.
Man kan även gå till sin AV-leverantör och kolla om de har några patcher eller tips.
Som regel är det inga virus eller trojan, utan malware, som är skapta för att lura dig.
Det brukar även finnas andra program på nätet när man googlar som är speciellt för att ta bort det första men ofta är det samma skojare som lagt ut detta och du blir ännumera infekterad.

'Det brukar även finnas andra program på nätet när man googlar som är speciellt för att ta bort det första men ofta är det samma skojare som lagt ut detta och du blir ännumera infekterad.'
Ja jag misstänkte det då det var på så dålig svenska.
Jag har gjort som du föreslog och har skapat nya konton.
Tack för hjälpen zepp!
Agneta
Avinstallera xp home security och installera något gratis från avast eller microsoft security essentialls.
Innan man installerar ett virusprogram så bör man kolla upp det och jag tror att du har installerat ett program som enbart tjatar efter pengar. Det enda viruset du troligen har är just det programmet.

jag har inte inte installerat xp home security 2012, den är en trojan som hoppade på mig på en kinesisk site.
Kan vara bra att veta då den beter sig som ett virusprogram som varnar/larmar.
De fixar som man googlar fram är från samma ställe, använd dem inte om du råkar ut det här.
Följ zepps råd här ovanför istället!
Agneta
Malwarebytes antimalware är super för just rensa det falska antiviruset. Sedan gör du som zepp säger. D.v.s. loggar in som begränsad användare i fortsättningen, så slipper du trojaner från att ta över datorn.

Ett tips till.. lägg in Norton DNS så kommer du alldrig att hamna på skumma sidor!

Jag har Norton installerad men har inte fått tips om DNS, synd för det hade jag hoppat på…
Men får ta igen skadan nu.
Agneta