Komprimera bilder (AKUT)
Jag har mitt usla telia portabla internet som bara blir sämre och sämre. Problemet är bara att jag akut måste skicka stora bilder (måste lämna in ett reportage senast i morgon helst idag) och jag undrar hur jag kan komprimera dem så de blir så små som möjligt men ändå blir bra kvalité i tryck och så.
jadu kan inte så mycket om komprimering, doremot kan du ju sänka kvaliten etc , eller sprara i annat format för att göra bilderna mindre.
dock är det lätt att det blir för dålig kvalite om du inte är försiktig
Måste du skicka över internet då? kan du inte skicka ett usb minne eller så?
Kvalitén och storleken måste vara hyfsat densamma tyvärr. Eftersom de ska publiceras i tidning.
Ska lämna in det idag:/
Låt överföringen ta den tid det behöver bilden är troligen inte större än 15 MB och du har nog inte 100 bilder så sätt igång och skicka. Tidningen vill inte att man manipulerar bilderna innan. För du vet inte hur stort dom vill blåsa upp bilden eller om de väljer att zooma in något i bilden. så den ska vara precis som den ärn när den kommer till redaktionen såvida inte du har fått andra instruktioner.
Annars får du knacka på en grannes dörr och fråga om du får låna internet i 5 minuter för att skicka, förutsatt att de har bättre uppkoppling till internet än dig.
/Fridaybrew
jadu, det var ju lite sent påtänkt, vilken storlek ska du ha på bilderna ?
behövs väl inte så stora då det ska vara i en tidning.
Har du för format på bilderna just nu?
storlek på bilderna (alltså bildstorlek)
Säger bara en sak. redigara INTE orginalbilden!
Låt överföringen ta 4-5 timmar om det är nu det som behövs.
/Fridaybrew
Jag har rätt många bilder jag tänkte skicka så får de bestämma vilka de vill ta med.
Och jag kan inte gå till någon granne, för tror inte grannbilarna har snabbare internet;)
Redigerat har jag gjort då de ville att jag skulle göra det.
Ring och fråga dom hur du ska göra ist för att fråga på forum?
Dom vet ju bäst, annars får du skippa artikeln eller vad det nu är. Då måste dom veta det i tid
Gissar att du är på metaltown! I Göteborg finns troligen fast internet i varje hus/butik men även på festivalområdet brukar det finnas. Snylta snacka med folk, knacka dörr. Eller åk in till stan och ett internetcafe.
Du har fortfarande inte skrivit hur stort det är du ska skicka och vad du tycker är långsamt är. Vad säger den när du skickar, när du testat. Hur lång tid kommer det ta? Tror du får gå längre än till grannbilen helt enkelt. gå till funktionärerna och fråga om inte annat . du kan alltid fråga efter presstältet eller liknande de har internet med all säkerhet.
/Fridaybrew
Alltså jag sitter i bilen påväg mot färja till tyskland. Kan inte stanna någonstans
Oki då är du rätt körd.
Jag skulle definitivt inte skicka några filer via utländskt nät. Kan sluta hur dyrt som helt vi snackar 1000-tals kr. Du får helt enkelt fråga om det finns internet på båten som du får låna en kortis. Alternativt att det första ni gör är att lokalisera ett internetcafe i tyskland.
/Fridaybrew
I framtiden kan du skriva in väsentlig information i första inlägget. Tex, att du är på en färja till tyskland! Samt totala storleken på filerna. Sen vad du tycker är långsamt….så skriv ut hastigheten som du får är också relevant.
Då hade du troligen fått bra mycket bättre svar än du nu fått redan för 5 timmar sen.
/Fridaybrew
My nu vet jag inte hur man gör eller om det ens skulle funka. Men kan du inte försöka zippa ihop bilderna via en (eller flera) vanlig zip fil och skicka.