Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 3761 ggr
Martin
0

Problem med trådlöst internet - tappar täckning

Hej!

Jag är nyinflyttad i ett hus där vi tog över bredbandsabonnemanget som fanns, via Bredbandsbolaget och ett bredbandsmodem via telejacket.

Vi har för tillfället två datorer en stationär och en bärbar. Vi har en D-Link router som vi även hade i förra lägenheten (HSB Bolina internet) och kör trådlöst via routern och "USB-stickor" till datorerna. I förra lägenheten fungerade det utan problem, hade signalstyrkan "Utmärkt" och inga nerkopplingar.

Nu till problemet. I huset vi bor i nu har jag testat att ha routern på olika ställen men vi får sällan bättre signalstyrka än "Bra". Dessutom så kopplar den bärbara ner hela tiden. Med "hela tiden" menar jag att den tappar internetuppkopplingen så ofta som varannan till var tredje minut och sällsynt kan den hålla den 5-10 minuter utan att tappa uppkopplingen.

Jag har testat att byta USB-stickorna i datorerna för att utesluta att felet sitter där. Datorerna är 5 meter från varandra på bottenplan. Routern har jag haft både på ovanvåning och på bottenvåning och jag kommer sällan upp i mer än 40-50% signalstyrka som klassas som "bra".

Den stationära har jag dock uppkoppling på hela tiden. Någon som har förslag på vad som kan ligga bakom eller hur jag åtgärdar problemet med att den bärbara kopplar ner hela tiden?

Någon som har förslag på vad man kan göra för att ha bättre signalstyrka? Routern är kopplad till bredbandsmodemet via en lång TP-kabel. Spelar längden på den någon roll?

mvh Martin

flisan708
0

Jag är inte så hemma på detta men jag har själv bredbandsbolaget och de vill gärna att man köper deras grejer för att få bästa resultat. Ring och fråga dem vad de anser.

Martin
0

Jo, det kan man ju lista ut att de gärna vill sälja sina egna saker, men det bör ju fungera lika bra med annan välbeprövad leverantör kan jag tycka. Det fungerar ju dessutom bra på den stationära (möjligen inte lika bra signalstyrka som jag hade i lägenhet med HSB Bolina men den kopplar inte ner och det är bra bandbredd till skillnad mot den bärbara).

mvh Martin

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du skall ha datorerna i samma höjd som antennen!

De flesta antenner är rundstrålande i samma höjd som antennen!

"Rundstrålande antenner

Den här typen av antenn är den vanligaste förekommande och levereras oftast som standard till de flesta accesspunkter.

Rundstrålande antenner är konstruerade för att ge ett signalmönster på 360 grader.

En rundstrålande antenn har oftast formen av en stav och lämpar sig bäst där man har möjlighet att placera sin basstation i mitten av nätverket och där alla enheter i nätverket finns på samma plan, runt basstationen.

Rundstrålande antenner sprider signalen ut från sidorna och kan därför bilda vita fläckar strax över och under antennen där mottagningen kan vara svagare. Därför är en rundstrålande antenn inte att rekommendera om man vill sprida signalen över ex. flera plan i en byggnad."

http://www.omwlan.se/artiklar/antenn.aspx

jag bråkade som sjutton med min gamla router.. tills jag insåg att den vart kass!

Spelade ingen roll vart datorn stod eller på vilken höjd, den bara dök när den själv ville.

Köpte en ny och nu kan jag ha datorn lite var jag vill utan bekymmer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Martin
0

Tackar för er input. Problemet inte löst men skall testa att flytta på laptop:en eller routern och se om det blir förändringar.

Glad midsommar på er!

mvh Martin

Record
0

Vad jag förstår så bor du i en fastighet med flera våningsplan.

Bjälklaget mellan dessa plan är kanske betong med mycket armering så detta är en dämpare för radiovågorna på denna frekvensen.

Flytta du routern till det våningsplanet där den funkar bäst

Martin
0

#5 Japp, bor i hus. Jag har satt ner routern så den står på första våningen där vi har datorerna. Huset är tillbyggt så en vägg är i lättbetong så det kan nog dämpa. Det är dock fritt blås från routern till stationära datorn där jag i och för sig har uppkoppling hela tiden men signalstyrkan ligger ändå bara på runt 40-45% vilket jag tycker är lite konstigt.

Kan TP-kabelns längd från bredbandsmodemet till routern spela någon roll? Just nu är den runt 10 meter, pga för oss dum placering av bredbandsmodemet men som den förra ägaren väl var nöjd med…

mvh Martin

Zepp
0

10 meter skall inte vara något problem.

Sen så har det betydelse hur man har usbstickan placerad oxå, den skall helst stå lodrätt för bästa mottagning.

Ta din bärbara i närheten av routern och håll den i olika positioner för att se om det gör skillnad.

Sen så finns det andra routrar som lämpar sig bättre för fastigheter med olika våningsplan.

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Guide_C&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLGuide&cid=1197318695035&p=1197318910942&packedargs=locale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.