Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 983 ggr
AmmiG
0

Html - XHtml

Hej på er ! Tidigare när jag var in här såg jag något om att Html"var på väg ut" och skulle komma att ersättas av XHtml och något annat Html. Nu hittar jag inte det och undrar över lite.

Jag håller på och skriver på en ny hemsida, notbook och Htmlkod, som jag alltid gjort.

1 Hur kommer min Htmlskrivna sida att påverkas av ev. förändring?

2 Är det bättre om jag redan nu spara sidorna i något annat, te.x. XHtml (tror det går i MS Office 2003). Sen har jag en annan fråga. Min bredbandsleverantör tillåter av säkerhetsskäl inte script. Ledsen Säkerhet är bra, men jag hade sååå gärna velat ha en site där "kolumnen" med länkar ligger kvar och bara sidorna byts. Vad jag förstår så kräver den funktionen script… eller finns det någon som har en handknackad kod för ett sådant upplägg, att skänka mig? Fundersam

johan
0

XHTML är inget annat än HTML som följer vissa striktare regler för att vara giltig XML. Några av reglerna är t ex:

• Alla taggar måste avslutas. T ex när man gör listor så får man i html skriva:
    • Sak 1
    • Sak 2

Detta är inte tillåtet i XHTML, då måste varje li-tag också ha en sluttag, dvs.
  • Sak 1
  • Taggar som normalt sätt inte har någon sluttag (saknar innehåll) måste också avslutas, t ex:

Det görs som du ser med en /-tecken före sluthaken.
  • Alla attribut måste ha citationstecken, som i src ovan. Det är alltså inte tillåtet att skriva border=0, utan man måste skriva border="0".

Detta är de viktigaste reglerna, men det finns lite annat också.

Angående att ha kvar en meny med länkar så går detta att göra med ramar och ramar kräver ej script.

Frontpage 2003 kan eventuellt skapa XHTML, men Word gör det inte. Frontpage kan också hjälpa dig med ramarna.

Mvh // Johan

[slo]
0

2, jag vet att det går att göra med frames eller iframes, var ett tag sen jag läste webdesign och var ärligt talat inte jätteintresserad av det… Men det går iaf att göra utan script :)

//Jonas

AmmiG
0

#2 Tack Johan. Ska nog sätta mig och "städa" bland mina taggar, medans jag funderar på att ändra uppbyggnaden. Lade upp sidan igår, med den "enkelsidiga" varianten. Borde väl inte men, man lär sig alltid något av kritiken. www.home.gotland.com/amigottfridson

AmmiG
0

Tackar Jonas. Jag ska leta fram mina böcker och se om jag finner något användbart om frames eller iframes där. Huga, hoppas jag begriper något av det. Skrattande Har ju hållit mig till Html och förtränkt att det fins annat.

[slo]
0

http://www.webdesignskolan.com/html/frames/frameindex.htm

http://www.webdesignskolan.com/html/iframe/iframe.htm

Där har du två länkar att kika lite på om frames och iframes :)

//Jonas

AmmiG
0

Jonas, nu fick du mig  Generad . Har hämtat färg- och foto/text -koder och länkar även från hemsidan till dom. Det blev fel i adressen ovan http://home.gotland.com/amigottfridson

Ska ta en ordentlig titt och försöka mig på frames, iframes vid någon uppdatering framöver.

Jag är väl lite feg, när det gäller att börja använda nya "saker". Det tog dottern min 6-7 år att få mig att börja använda PSP, hon har fixat bakgrunder och detaljer åt mig tidigare. Glad

Kaj
0

Frontpage 2003 har inte några specifika xhtml funktioner inbyggda men den stödjer formatet. För att få detta automatiskt så långt det går (alltså att FP 2003 sätter sluttaggar mm) så måste man gå in i verktygsmenyn (tools) i Frontpage, och där välja sidor (pages) och sedan klicka på fliken kodformatering (Code formating). Här skall du se till att fälten Taggnamn är gemener (tagnames are lowecase) och Attribut är gemener (attribute are lowercase) är i bockade. Detta för att taggar i xhtml måste vara i gemener.
Slutligen skall du se till att uteslut sluttag (omit end tags) inte är förbockad för de taggar som du vill ha xhtml formaterade.

Nåvål här är en bra länk till wrc sida om xhtml
och här är den senaste draften för xhtml 2.0

Här är en sida för att lära sig xhtml

AmmiG
0

Kaj. - Blir det inte ett script om man använder Frontpage och liknande?

Tack för länkarna.

Till er som svarat. - Jag tror att ni killar har fixat så jag kommer att bli sittande vid datorn många, långa nätter Fundersam Jag som trodde det skulle vara slut nu när jag lagt upp hemsidan. Skrattande

johan
0

Frontpage använder bara HTML. För vissa funktioner kan script behövas, men inte för ramar.

Jag tycker det låter väldigt konstigt att ditt webbhotell inte tillåter script. Är du säker på att du uppfattat det hela rätt?

Script kan köras antingen på serversidan (asp, php, etc) och dels i webbläsaren (javascript). Att dom har åsikter om serverscript kan jag förstår, men i webbläsaren tror jag knappast att dom bryr sig om.

Inte för att du behöver något av det för att kunna använda ramar, men ändå…

Mvh // Johan

Erik
0

Tycker också det låter konstigt. Det är dessutom mer krävande av servrarna att försöka filtrera klientscript. Och på billigare webbhotell (vilket jag utgår ifrån att det är, då de inte tillåter script ;)) brukar de i första hand försöka göra det så enkelt som möjligt för sig själva.

Kaj
0

AmmiG, nej det blir inga script i FP om du inte själv väljer att koda in detta.

FP har flera inbyggda mallar med ramar som bygger på en guide som lotsar dig igenom så att du snabbt och enkelt kan sätta upp din hemsida och även fylla den med innehåll.

Jag tror inte heller att du skall ha något problem med att köra script på klienten. Det har egentligen ingenting med ditt webbhotell att göra utan är beroende av din egen klient. Vad jag tror du menar är att du inte får köra script på servern. Du kan pröva att lägga in denna kod i en html fil och ladda upp på servern på ditt webbhotel. Anropa sedan sidan och se vad som händer. Scriptet kolla din webbläsare och om du kör Internet Explorer kommer du till www.ifokus.se för ala andra webbläsare kommer du till www.google.se

Ny sida 1

AmmiG
0

Kaj Stort tack för att du tagit dig tid att fixa kodningen ovan. Jag testade och hamnade på iFokus. Glad Det är ju ett script, undrar varför jag bara fått en bild som talar om att jag inte har rätt att öppna sidan, när jag lade upp en sida med scrip förut. Kan det varit för att den var gjort i PowerPoint.

Hur kan jag använda detta för att ändra om till ramar. Ska jag plugga frames och iframes? Skrattande

Johan och Erik. Mitt webbhotell, är min bredbandsleverantör Gotlands Energi AB. Dom har något annat företag som sköter om Internetsidan åt dom. Fundersam och det stället får man idiotsvar frrån om man frågar.

Ha det bra grabbar Skrattande

johan
0

Ammi: Som vi skrivit tidigare så har script ingenting med ramar att göra. Ramar är bara helt vanlig HTML.

Läs lite på nätet eller i en bok om hur du använder ramar. Frontpage har stöd för ramar så du slipper koda och kan enkelt dra och släppa dig fram till det.

Mvh // Johan

Kaj
0

AmmiG inga problem. Koden fixade jag direkt med Frontpage som har en inbyggd funktion som genererar detta script så det var bara ett 10 sekunders jobb.

Du går till åtgårdsmenyn (till höger) och väljer beteenden och sedan infoga, så dyker det upp en massa standard saker du kan använda i din kod.

Om du inte är riktigt haj på script så tycker jag du skall använda någon av de inbyggda mallarna i FP för att generera en ramsida.
Gå till arkiv och välj nytt. Till höger i åtgärdsmenyn väljer du fler sidmallar. Nu kommer en dialogruta med mallar upp som du kan välja från. Mitten fliken heter Ramar eller frames och där har du olika mallar för ett tiotal olika ramsidor. Tror nog att någon passar dig rakt ur boxen utan att du behöver ändra.

AmmiG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bif. och rosor till er grabbar, har tyvärr inte hunnit sätta mig och läsa om frames ännu. Generad Har varit lite mycket iller och för lite tid här hemma. Men det ska väl bli bättre längre fram

Ammi