Varning får Epson
Jag har en Epson Stylus 300 fotoskrivare, jag har varit jättenöjd med den fram tills idag. Jag skulle skriva ut en enkel svartvit bild men fick då upp en varning om att gulfärgen var slut. Eftersom jag inte varit säker på att jag skall behålla skrivaren av olika orsaker och eftersom jag sällan skriver ut i färg har jag brytt mig om att skaffa nya färgpatroner trots att den ett tag har varnat för att färgnivån börjar bli låg. Däremot har jag köpt en alldeles ny fin svart färgpatron iom att jag skriver ut en del text odyl.
Nu visade det sig (efter ett samtal med supporten) att man på den här (och troligen en massa andra epsonskrivare) inte KAN skriva ut i svartvitt om man inte har färg i alla färgpatronerna!!!!
Vansinne!!!!
/Scrog

Jag vet och det är himla irriterande. Jag har själv en Stylus Photo 950 och jag har flera gånger velat skriva ut bara ren text (i svartvit) men inte kunnat göra detta pga att jag inte haft bläck i en eller flera av färgpatronerna. Och jag håller med dig - det är rent vansinne! Hade jag vetat det innan jag köpte skrivaren så hade jag nog funderat på att välja ett annat märke.
Jag hade helt säkert också valt ett annat märke om jag vetat detta.
Hade jag inte köpt skrivaren via ett hem-pc avtal så hade jag sett till att häva köpet. Att inte kunna skriva ut ren text i svartvit trots att jag har svart bläck måste man ju vara att skäl för hävning enl. principen att produkt inte uppfyller de krav man rimmligen kan förvänta sig av den vid köptillfället (har för mig att det finns nån liknande regel).
/Scrog

Typiskt att jag köpte en Epson nyss, de verkar ju idiotiska.
Hittade den här sidan, en del skrivare kan man tydligen reseta via en utility. Tyvärr funkar inte min än.
I hjälpen finns en ritning på en liten krets man kan bygga själv. Den kopplas mellan parallellporten och chipet på bläckbehållaren. Sedan är det bara att programmera om chipet till "fullt" och köra vidare.
Något att göra i mellandagarna…

Tyvärr är väl inte epsonskrivarna så dumma längre så det räcker att ta ut färgpatronen och sätta i den igen så tror skrivaren att den är full.

Ska man göra svartvita fotoutskrifter så behövs färger även om utskriften är helt i svartvitt.
Ett billigt alternativ är att koppla in färgburkar istället till sin skrivare. Enligt uppgift så ska det bli ett billigare alternativ om man kommer att använda fler än sex patroner till sin skrivare.
PermaFlow kallas det för, finns hos Perma Jet.
Hälsningar
Robert

Aktietrader: Det har jag provat men det fungerar inte. Min skrivare är 3 år så den tillhör kanske den "äldre" generationen?

Scroc, jag tror att Epson är fulare än så.
Har använd piratpatroner men det är helt slumpmässigt hur många färgutskrifter man får ut. Har misstänkt länge att det är mycket skumt med Epson. I somras så satte jag in en ny färgpatron från Biltema, gjorde rengöringen av huvud och skrev ut 4 testblad och färgen var slut. Allt enligt skrivaren.
Tog fram några gamla patroner och öppnade dom och det visade att det var varierande mängd färg kvar på alla. Den sista var full men skrivaren vägrade att godkänna det.
Tror att skrivaren sätter ett slumptal vid frågan om man vill använda piratpatronen och därför får man slupmässigt mängd utskrifter.
Kan säga att med original patroner så får jag ca 20 A4 fotoutskrifter. Med pirater mellan 0-12 som max.
Har en Epson foto 830 som blir den sista Epson som jag kommer att äga. Har använd Epson så länge jag kan minnas. Men för att jag själv vill bestämma om jag använder pirat eller original så byter jag märke. Har märkt hos bekanta att HP gör ingen skillnad mellan pirat och original patron. Det får bli min nästa skrivare.
// kari
Jag har en HP av nyare modell och den tutar på även om färgen är slut i patronerna. Utskrifterna blir såklart sämre och den varnar men den låter mig i alla fall själv välja om jag vill fortsätta med utskriften eller inte.
Tom
någon som vet vad som gäller för andra märken, typ Lexmark, Canon osv?
Lexmark ska man hålla sig bort från. Deras affärsidé är att i princip ge bort den bläcktörstiga skrivaren så du måste köpa bläck stup i kvarten.
Mvh // Johan
HP är lite samma stil som Lexmark tror jag. Ska jag ha ny svart och färg går det på totalt 600 spänn… Och dom håller inte jättelänge heller, tyvärr…

Jag har en HP och är super nöjd med den. Har nästan alltid haft HP skrivare men även hunnit med en canon. Inte lika nöjd med den dock. Men jag betalr inte 600 kronor för min patron och dessutom räcker patronerna länge. Trots idoga användande.
Sonen fick med en dell skrivare nu. Den verkar helt super faktiskt. Man ser hur mycket färg som är kvar på den. Så man behöver aldrig bli överraskad liksom. Det enda som jag såg som nackdel var att jag måste köpa patronenrna till den över nätet. Men den besvikelsen gick snabbt över när jag insåg att en svart patron kostade 198:- och en i färg 225:- levereras hem fraktfritt. Så nu återstår att se hur det fungerar med resten av denna kombinations skrivare. Uppdateringar kommer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tycker mina patroner i min Business InkJet 1200d räcker jättelänge. Men så är det ju en ganska dyr kontorsskrivare iochförsig med separata färgpatroner. De där billiga små skräpskrivarna måste man ju byta patroner i en gång i veckan så man tjänar ganska snabbt in kostanden för den dyra skrivaren.
Köpte billiga patroner från www.wesellcd.com samtidigt som jag köpte billiga DVD och CD skivor.
Det finns en anledning till att skrivarna vägrar att skriva ut svart/vitt om det inte finns färg i färgpatronerna.
Anledningen är att alla utskrifter får en unik ID-märkning som gör att man kan spåra viklen skrivare och i förlängningen även vem som skrivit ut sidan. Eftersom den här märkningen består av gula prickar är det klart att skrivaren säger ifrån om färgen är slut.
Att de har valt gult beror nog på att det är den färg som syns minst på ett vitt papper och därför är svårast att upptäcka med blotta ögat.
Tom
PS. Det finns en Bläckpatronavkodare på Jula som nollställer Epsons patroner.
Om det finns möjlighet skulle jag egentligen undvika bläckstråleskrivare helt och hållet. I min erfarenhet fungerar laserskrivare bra mycket bättre, och är dessutom mycket billigare i drift. Nackdelen kan vara att färglaserskrivare fortfarande kostar en slant, även om de sjunkit i pris rejält de senaste åren.

har en HP psc 2175 och är super nöjd med den,,har haft den i många år,,, när den säger till att färgpatronen är slut så kör jag på i alla fall och jag får ut väldigt många fler utskrifter utan sämre kvalité,,, den säger faktiskt till en gång till och då är den verkligen slut,,, Jag kan skriva ut 60 almanacks bilder,,alltså bild + tabell för månaden,,,.. det är på fotopapper,,,vanligt papper så suger den hemskt med bläck men det gör nog alla bläckstråle skrivare,,
Såg att Canons skrivare har flera färgpatroner en cyen osv.,, jag har bara en färgpatron och en svart…