Problem med extern hårddisk
Började få lite ont om minne på datorn så jag köpte en extern hårddisk häromdagen, men kan inte få den att fungera.
Den är igång, lyser och låter som den ska, och jag kan hitta den i diskhanteraren på datorn, men jag kan inte komma åt den under min dator.
Den tilldelas ingen bokstav och i diskhanteran är det enda jag får göra när jag högerklickar att välja egenskaper eller hjälp. Jag får upp menyn med att (bland annat) tilldela eller ändra bokstav och att radera partion. MEN jag kan inte välja det eftersom hela menyn är grå, förutom egenskaper igen.
Jag har nu provat att plugga in den både i en xp-dator och en vista dator med samma resultat och har även provat att radera drivrutinerna och installera om den och starta om datorerna. Ingen skillnad.
Detta är modellen:
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/search/1/a_id/3776#
En 2 tb hårddisk från Wd, WDBAAU0020HBK
Någon som kan hjälpa till?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har 2 olika hårddiskar - Maxtor och Samsung. De dyker upp under start > alla program i Windows XP.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1: Är den formaterad?
Den ska vara formaterad och fungera med windows från start.
Jag tror att du fått tag i en trasig disk.
Gå tillbaka till där du köpte den och be dom testa den.
Är den trasig så får du ju byta den.
Gör som #3 föreslår. Jag har själv en exakt lika dan men det var bara att plugga in och köra, dock är den numera ompartitionerad och omformaterad för Linux då min mediaserver är baserad på Linux.
Kom och tänka på en sak… Viken version av Windows använder du?
XP kan ha problem med diskar på 2TB och uppåt, så är det en äldre dator med WinXP så kan det vara det som är problemet.