Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 975 ggr
[BonnieL]
0

Raderat alla bilder permanent

Jag har gjort världens största misstag!

Skulle för en gång skull rensa i datorn och hade precis blivit klar med Bilder och gått över till Dokument. När jag raderar en mapp bland dokumenten står det "Mappen är för stor för att flyttas till papperskorgen, radera permanent?" Dum som jag är trycker jag på ja eftersom det inte var något jag ville ha kvar i mappen. Trodde jag.

Det visar sig att mappen på något sätt hörde ihop med "Mina bilder" (vilket för övrigt är konstigt då det var en mapp med sammanfattningar osv. till prov)

Nu är alltså alla mina bilder borta permanent Gråter

Jag antar att det inte finns något jag kan göra, men känner mig sjukt dum (och arg!)

Fridaybrew
0

Är bilderna skitviktiga och det inte finns någon kopia på dom på en annan hårddisk så är tipset att sluta använda datorn elternativt koppla ur den hårddisken som bilderna låg på. De flesta har bara en hårddisk så det innebär mer eller mindra att man inte kan använda datorn. För risken är att om du forsätter använda datorn så kommer det blir svårare eller tom omöjligt att återskapa informationen.

Bilderna finns fortfarande kvar, det går att rädda säkert de flesta men ingetär säkert. När man tar bort något från hårddisken så är det bara indexeringen som tas bort och uttrymmet görs ledigt för att skrivas över vid senare tillfälle men själva informationen är kvar. Därför ska man vara försiktig när man slänger gamla datorer även om man tagit bort allt via papperkorgen så ligger allt fortfarande kvar.

Det bästa är att ta ur hårddisken ur datorn koppla in den i en annan dator och via den andra datorn bearbeta din hårddisk med hjälp av diverse program. tyvärr har jag inget förslag på program som kan användas, men om du googlar lite på det hela så kommer du hitta något, samt det finns flera här som kanske kommer med sina tips.

En sak är säker man lär sig av sina misstag =)     …… förhoppningsvis =/

EDIT:

inte läst igenom detta än men är iaf lite hjälp på vägen :
http://www.tech-pro.net/how-to-recover-deleted-files.html

/Fridaybrew