Extern hårddisk för back up alltid inkopplad ?
Jag har köpt en ny extern hårddisk för backup - Samsung 500 GB.
I manualen läser jag:
När du säkerhetskopierar data med Samsung Auto Backup, bör du först göra en fullständig säkerhetskopia av alla dina data.
Efter det kan du utföra säkerhetskopiering i realtid som övervakar källan och säkerhetskopiera endast de data som har ändrats. Dessutom använder denna lösning en diskbaserad backup-metoden, vilket minimerar den tid som krävs för att återställa säkerhetskopierade data avsevärt.
Jag måste då ha den inkopplad alltid för att utföra säkerhetskopiering i realtid.
Jag har tidigare lärt mig att man inte ska ha den inkopplad hela tiden. Hur gör ni ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man väljer hur man vill ha det!
Att skriva nya backuper på DVD är inte så kul och bäst är att montera en backupdisk internt och låta något program sköta det hela.. då blir det gjort oxå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Finns ju backup som du kan göra online också. Frågan hur mycke filer du har. Då är det ju realtids backup funktion som du även har på din externa hårddisk. Då klarar du ju dig från bränder också, det gör du inte med en hårddisk i samma hus.
Frågan om du har bärbar dator eller hur du har en stationär.
För har du bärbar så har du säkert redan trådlöst internet och då kan du bara koppla in din externa hårddisk till routern och då kan du göra backup trådlöst.
Men har du stationär kan du ju bara koppla in den och ha den inkopplad det är ju en precis vanlig hårddisk i en liten plastlåda bara. Du kan ju ta ut den ur skalet och stoppa in den direkt i din stationära, samma sak.
MEN då har du problemet att slår blixten ner kan allt försvinna, eller brinner huset ner, eller rummet. Eller du inte rengör datorn och den fylls med damm och börjar brinna om du har otur kan den gå sönder och tappa all info.
Bäst är online sparning men det funkar bäst med när det inte är så jättestora mängder, frågan hur ofta du ska spara det du har.
Är det bara några hundar bilder då och då så är det inga problem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 1 - jo visst väljer man men jag var lite osäker på vad som är bäst. Backupp till DVD är inte ett alt. för mig. Jag vill göra det med en extern hårddisk.
# 2 - jag har stationär dator. Det var just det med att alltid ha den inkopplad som jag är lite tveksam till.
Det får nog bli så jag gör backup när jag ser att det behövs tex när jag lagt in foton osv.
Tack för er svar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös