Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 777 ggr
Rubiin
0

Hjälp med val av dator?

Funderar på att skaffa en ny bärbar dator. Har en nu som börjar bli lite gammal.

Vill först och främst ha den till att surfa på internet och till skolarbeten. Har funderat på en macbook pro men jag är lite rädd för att jag inte ska trivas på den: Har just nu en Dell vostro 1320 som är en kvadratisk dator och det gör att själva skärmen inte är som dem flesta datorerna.

Har ni kanske några tipps på bra arbetsdatorer som inte är större en ca. 13 tum? Pengar är inget problem men jag vill ha en bra dator helt enkelt.

//Martina :D

Fridaybrew
0

Dell vostro verkar vara helt ok på pappret fortfarande :

http://alatest.se/produkttester/barbara-datorer/dell-vostro-1320/po3-74466261,30/#details

För det du använder den till är en ny dator helt onödigt nästintill. Om du upplever datorn seg eller lite trött, kan en ominstallation vara på sin plats ta först och spara allt du vill ha kvar på en eller två externa hårddiskar.

Beroende på vilken av vostro modellerna du köpte kan du uppdatera den med mer ramminne.

För när man köper nytt då vill man ha en prestandaökning, men för att nå en ok prestandaökning inom segmentet 13 tum så kostar det mer pengar än vad jag anser är värt.

Är syftet med nyinköpet att du är trist med en "kvadratisk" dator och villl hellre ha en Apple för att alla andra har det ja då har du andra prioriteringar än vad jag har och jag kan inte hjälpa dig =)

/Fridaybrew

Monarchy
0

Berätta gärna vad du har för budget

Vad "skolarbeten" är för något

Om du vill ha en ultraportabel (lätt och smidig dator)

om du vill ha lång batteritid

om du vill kunna spela på den

Macbook pro är absolut en bra dator, främst utseendet och skärmen är riktigt bra men kostar därefter. Och många har svårt att lära sig ett nytt operativsystem.

Jag tror du låter som en student som har med dig datorn mycket, skulle vilja åtminstone. Så en ultraportabel 13tums men inte så kraftigt grafikkort och bra batteritid skulle vara bra för dig

för 8000kr, eller 7700kr om du är student och fraktfritt får du om du köper genom dustinhome. Det är en ny dator som precis uppdaterats och kommer ut i butikerna i början av augusti.

http://www.dustinhome.se/asus-u36sd-ci5-23-4gb-500-gt520m-133-w7hp/product/5010598295

Eftersom jag inte tror du behöver så kraftfull dator så skulle du kunna ta versionen med i3 processor ist för i5 som denna har, den kommer nog ut i internetbutiker så småning om!

väldigt bra laptop detta och 2års garanti med Asus många har bara 1års garanti.

Rubiin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kanske borde ha skrivit lite mer vad jag ville ha av datorn.

Den ska vara ganska lätt då jag kommer att behöva bära med mig den till skolan nästan varje dag. Lång batteri tid är då ett krav. Kommer inte att ha några spel på den men kommer att behöva använda photoshop och ritplatta.

Lite svårt att förklara. Jag har råd med en mac därför funderade jag på att köpa en mac. Som sagt är pengar inget problem.

Monarchy
0

#3  ja, Macbook pro är bra, snygg och relativt bra kvalite,bra batteritid skärmen är riktigt bra. Sedan om du gillar det operativsystemet som dom använder köp det då. Men datorn är ju inte jätteprisvärd om man ser på prestanda, hållbarhet, garantilängd. och du måste köpa adapter för om du ska använda HDMI etc.

Helt frågan vad du Vill ha och behöver…

vill du ha 13,3tums och window  så är den jag länkade ovan en riktigt prisvärd.

Vill du köpa Apple så ska dom snart släppa en ny mycket kraftfullare Macbook air ,ryktas det om.

Du vill ju ha minst 13,3tum och max 15, för att behålla mobiliteten