alg.exe
Hur gör man för att för gott bli av med alg.exe som körs i bakgrunden då och då? Är det ett konstigt script eller virus, eller vad är det? Jag stänger av det, men det poppar upp iaf.
/Fridaybrew
Åsikterna går isär när man läser vissa forum. En del säger att det är en Windowsfil, andra att det är ett virus, men mitt AV hittar inga virus. Jag hittade den i System32 mappen men är inte säker på vad den har för funktion. Uppenbarligen funkar Window utan den eftersom jag stängt av den.
Den ligger där den ska så rimligtvis är allt som det ska. Det är en process som underlättar internetuppkopplingen precis som det står i första träffen på google. Dock är det bra att googla på saker som man känner sig osäker på. Virusmakarna försöker ju alla knep att maskera virusen och många virus syns inte i aktivitetshanteraren.
I just detta avseende så är det som sagt inte ett virus utan en helt normal process.
/Fridaybrew
Jag har förstått att det har med uppkopplingen att göra, men har den någon betydelse egentligen eftersom den bara är igång då och då och jag stänger av den när den jobbar. Ganska irriterande ljud när den körs, dessutom tycker jag den i viss mån slöar ner datorn.
DarkRider
This item shows up in your process list in Windows XP if you turn on the personal firewall built into XP. You can look for firewall in windows help to learn how to turn it on and off.
Chris
Normally fine, but something changed mine to stop Norton from autoscan & email scanning capabilities.
dadan_konsol
since I applied microsoft firewall on my computer, als.exe is appear on backgound process. don't worry ,it's not harm
james You can disable it if you have 3rd party Firewall.
/Fridaybrew

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Application Layer Gateway service is a component of of Windows OS. It is required if you use a third-party firewall or Internet Connection Sharing (ICS) to connect to the internet. If you end this program using the Task Manager, you will lose all Internet connectivity until your next system restart or login.
Note: The alg.exe file is located in the folder C:\Windows\System32. In other cases, alg.exe is a virus, spyware, trojan or worm!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Filen ligger i system32 mappen så jag utgår från att det inte är virus. Vad jag förstår när man läser så funkar inte Internet om man stänger av filen, men det funkar alldeles utmärk ändå! T o m bättre!

Grejen är väl snarare att den kan vara infekterad.. men då skulle ditt AVprogram reagerat.
Jag ser den på våra servrar, som kör Symatec Endpoint, men den är inaktiverad på min hemdator som kör F-secure.
Jag har F-secure och alg fanns på datorn innan jag formaterade den, sen kom det snabbt tillbaka efter formateringen. Tror inte den är infekterad. AV programmet hittar inget iaf.

Jag kör W7 och F-secure, min alg är stoppad!
Har du Windovs Firewall aktiverad?

Alg.exe är ett Microsoft-verktyg som hanterar Windows-brandväggen och funktionerna för att dela ut Internet på ett nätverk. Det är med andra ord en legitim fil som körs av Windows. Ibland händer det att programmet går upp på 100 procent i CPU-tid (titta i Aktivitetshanteraren som du får upp genom att högerklicka på Aktivitetsfältet). För det mesta är det här normalt, men irriterande. Det kan emellertid vara ett virus, eftersom det finns virus som smittar ner just Alg.exe. Läs mer om viruset hos F-Secure.
http://www.internetsvar.com/article/40/vad-ar-algexe-for-nagonting
Alltså, det här är rätt förvirrande nu. Ena stunden är det en legitim fil, nästa är det ett virus. Min alg är också stoppad, men kommer tillbaka när jag startar om. Windowsväggen är inaktiverad.

Harkel… host.. jo, jag gör visst det
Men när jag försökte skapa ett nytt konto för längesedan så gick det inte, så jag struntade i det!