Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1245 ggr
Niklas
0

Adapter från Compact Flash till SD-kontakt

Är det någon som vet om det finns adapter som man kan sätta Compact Flash-kort i och som gör att man kan sätta det i en läsare för Secure Digital-kort?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Zpookey
0

Eftersom att ett CF-kort är större än ett SD-kort så är det nog inte troligt då marknaden skulle vara rätt liten för en sådan produkt.
Hade man haft den lösningen på t ex en mac så hade CF-kortet fått sticka ut ordentligt på sidan.
Ingen bra lösning.

Varför behöver du det?

Niklas
0

Jag behöver det för att läsa Compact Flash med iPad Camera Connection Kit som tar SD-kort.

Bogey
0

Har inte USB då?

Finns minneskortläsare för USB-anslutning.

Niklas
0

#3: Ja, fast då behöver man sätta en USB-hubb med egen strömförsörjning emellan.

Bogey
0

#4 Jasså? Följer inte inte USB-porten standard eller har du för många saker anslutna på samma port?

Är minneskortläsaren ensam på USB-porten ska det inte vara nått problem om det är en standard USB-port

Niklas
0

iPaden klarar inte av att driva kortläsaren.

Bogey
0

Aha! Apple följer alltså inte standard. I.o.f.s. kanske de argumenterar över batteritid men likväl.

Ja då ser inte jag nån annan lösning än den du själv föreslår, med USB-hub som har egen spänningsmatnig. Inte så väldans mobilt dock.

Zpookey
0

Koppla kameran direkt till iPaden. Det gör jag när jag är och fotar.

Har en Canon EOS 400D….funkar alldeles utmärkt.

Kameran behöver ingen extra strömförsörjning.

Annars tar du ditt CF-kort och "mellanlandar" det i en dator och för över till ett SD-kort.

Niklas
0

Med Canon EOS 5D fungerar det inte utan strömförsöjning.

Mellanlandningstanken är inte aktuell i mitt fall eftersom meningen var att slippa ta med datorn och klara mig med iPad.