Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2290 ggr
[Jessica-B]
2011-07-24 18:36
0

Problemdator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pojkväns dator har börjat krångla, och han kan inte direkt komma ut på internet allt för ofta, för att alla webbläsare han provat, krashar, så jag får be om hjälp åt honom här bäst jag kan. Bifogar en bild på systemegenskaperna i hans dator.

**Vad som provats, vilka problem som uppstår osv:
**
- Allt ljud försvinner, kommer tillbaka ibland när man statar om datorn.

- Nästan alla program i datorn krashar, fungerar bara ibland, om dem funkar, funkar dem i regel inte en lång stund, och krashar sedan.

- Kan inte installera några program, om han kan installera, fungerar dem i regel inte. Dem installeras, men kan alltså inte köras.

- "AVAST Free" sade igår att 5 filer var infekterade, det var filer som "uninstall VLC" och "teamviewer acess", och några photoshop effekter - dessa raderade han, för att han var desperat efter en lösning, men raderandet av dessa filer hjälpte honom ingen vart.

- Det finns inga återställningspunkter att gå tillbaka till i Windows.

- "Antimalware bytes", scannar och ger bra resultat.

- "Spybot search and destroy", scannar och ger bra resultat.

- "Hijackthis" fungerar, när han ska spara loggen krashar programmet. På fjärde försöket lyckades han spara loggen, då han var snabb med att klicka save, innan programmet han krasha. Han skickade loggen till mig - hijackthis sa att han borde visa loggen för någon kunnig - eftersom man som icke avancerad användare, inte ska leka för mycket med det som hijackthis kan åstadkomma så att säga. Jag har loggen, jag bifogar den också - om den nu är intressant/till hjälp på något sätt.

- "Trojan remover" är installerat med fungerar inte alls.

- "C cleaner" fungerar inte och säger nått i stil med att de inte går å starta pga. av nått critical error ungefär.

- Får blå skärm ibland, även svart skärm utan någon text eller så.

- Aktivitetsfältet/startmenyn/klockan/programikonerna bredvid klockan låser sig helt, och om han klickar på fältet så piper de bara. Då måste han starta om datorn - och då fungerar hela fältet som normalt igen, oftast.

--------------------------------------

Hijackthis loggen

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4Scan saved at 17:56:22, on 24.07.2011Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.17098)Boot mode: Normal
Running processes:C:\WINDOWS\System32\smss.exeC:\WINDOWS\system32\winlogon.exeC:\WINDOWS\system32\services.exeC:\WINDOWS\system32\lsass.exeC:\WINDOWS\System32\ibmpmsvc.exeC:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exeC:\WINDOWS\system32\svchost.exeC:\WINDOWS\System32\svchost.exeC:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exeC:\Programme\AVAST Software\Avast\AvastSvc.exeC:\Programme\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exeC:\Programme\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exeC:\PROGRA~1\ThinkPad\PkgMgr\HOTKEY\TPHKMGR.exeC:\Programme\ThinkPad\ConnectUtilities\QCWLICON.EXEC:\PROGRA~1\ThinkPad\UTILIT~1\EzEjMnAp.ExeC:\WINDOWS\AGRSMMSG.exeC:\Programme\IBM\Messages By IBM\ibmmessages.exeC:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exeC:\WINDOWS\system32\rundll32.exeC:\Programme\SyncroSoft\Pos\H2O\cledx.exeC:\WINDOWS\V0470Mon.exeC:\WINDOWS\starter4g.exeC:\Programme\Gemeinsame Dateien\Java\Java Update\jusched.exeC:\Programme\DivX\DivX Update\DivXUpdate.exeC:\Programme\AVAST Software\Avast\avastUI.exeC:\WINDOWS\system32\ctfmon.exeC:\Programme\ThinkPad\UltraNav-Assistent\UNavTray.EXEC:\WINDOWS\system32\spoolsv.exeC:\Programme\ThinkPad\PkgMgr\HOTKEY\TPONSCR.exeC:\Programme\ThinkPad\PkgMgr\HOTKEY_1\TpScrex.exeC:\Programme\Java\jre6\bin\jqs.exeC:\WINDOWS\System32\QCONSVC.EXEC:\WINDOWS\System32\svchost.exeC:\WINDOWS\system32\TpKmpSVC.exeC:\Programme\XSManager\WTGService.exeC:\WINDOWS\service4g.exec:\Programme\Gemeinsame Dateien\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exeC:\WINDOWS\System32\wbem\wmiapsrv.exeC:\WINDOWS\System32\svchost.exeC:\WINDOWS\explorer.exeC:\Programme\Mozilla Firefox\firefox.exeC:\Programme\Mozilla Firefox\plugin-container.exeC:\Programme\Skype\Phone\Skype.exeC:\Dokumente und Einstellungen\XPProUser\Desktop\virus\HiJackThis204.exe
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.ateaseweb.com/mb/R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localO2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programme\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dllO2 - BHO: Increase performance and video formats for your HTML5

---------------------------------------------

Någon som har några tankar om detta eller så? Känns så hopplöst, ingen av oss vet hur vi ska gå vidare med datorn.

[Jessica-B]
2011-07-24 22:16
0

Är de ingen som har några förslag alls?

- Datorn har börjat göra konstiga ljud nu också. Det är hårdvaran som låter, likt en puls enligt min pojkvän. (Jag har själv inte hört ljudet)

Zepp
2011-07-24 23:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ser inget konstigt där, föutom att han alldrig har städat datorn, från gamla program.

Tror nog mer på hårdvarufel.. om han har något viktigt på disken så se till att kopiera ut det.

Det ser ut som en gammal före detta företagsdator som någon tagit över.

Det första man tänker på är att göra rent kylflänsarna, när gjorde han det senast?

Nästa är att ta ut minneskapslarna och strata med en åt gången.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jessica-B]
2011-07-25 00:21
0

Det är en laptop så de e lite svårt att öppna upp och så, han vågar inte göra det i alla fall. Tänker på rengöringsbiten.

MichaelE
2011-07-25 00:28
0

Troligen är det nog lämpligast att fabriksåterställa datorn.

Hur gammal är den?

Zepp
2011-07-25 01:13
0

Den var tidigast från 2002, för innan dess så gavs väll  inte version 2002 ut?

10 är gammal och alldrig rengjord.. troligen alldrig städad heller.

Skulle nog satsat på en ny dator direkt.

[Jessica-B]
2011-07-25 02:05
0

#4 att fabriksåterställa innebär?

#5 Är knapert med pengar tyvärr, så vi vill försöka rädda den så gott det går. Men antar att de är kört om de nu är hårdvarufel.

Zepp
2011-07-25 02:13
0

Kör i orginaldisken och ominstalera till fabriksinställningen, som den levererades!

Först så måste man ha originaldisken, sen skall man ha kvar nyckeln, den brukar sitta klistrad på datorn.

Iomed att den är såpass gammal kan man säkert hämta hem original instalitionsprogram från IBM.. numera Lenovo.

Då skall man läsa tagen på datorn så det blir rätt.

Man kan blåsa med tryckluft i luftutblåset.. varning för detta dock.. det kommer som regel ett dammoln utan dess like!

[Jessica-B]
2011-07-25 02:46
0

#7 Produktnyckeln har han på undersidan av datorn, Ja.

Känns komplicerat att göra en fabriksåterställning för någon (han) som inte ens har installerat ett operativsystem förut - och jag kan inte hjälpa till, då han är bosatt i tyskland, och jag inte har någon möjlighet att ta mig dit just nu. Vad jag vet känner han inte någon som kan fixa detta åt honom heller, så det for nog tyvärr va isåfall. Men tackar ändå för tipset.

Var får man tag på tryckluft?

Zepp
2011-07-25 12:05
0

Antingen köper man det på flaska hos någon datorbutik eller så släpar man datorn till närmaste fabrik där man använder tryckluft till sina maskiner.

MichaelE
2011-07-25 15:47
0

#9 Följ inte det sista exemplet! Det är stor skillnad på tryckluft på burk och tryckluft från tryckluftpump.

Tryckluft på burk är anpassat för just elektronik medan tryckluftspumpar blåser bara luft inkluderad olika partiklar samt det trycket är bra mycket högre.

Fridaybrew
2011-07-25 16:20
0

Fotpump med smalt munstycke fungerar utmärkt. Det tar bort väldigt mycket. sen är det gratis. lite bökigt men fungerat på alla mina datorer och laptops.

Håller med #10.

Ett tillägg är att aldrig använda dammsugare!!!

/Fridaybrew

[Jessica-B]
2011-07-25 16:29
0

#9, #10 Jag ska kika efter tryckluft på burk, tack!

Monarchy
2011-07-25 18:44
0

som sagt, köp det på en datornbutik/hemelektronik så det är anpasat för det. Så inte massa fukt och annat kommer in,  och datorn ska såklart vara avstängd när du sprayar

[Jessica-B]
2011-07-25 19:22
0

#13 Will do! :)