Windows Media Center 2005
I höst släpptes den svenska version av Windows Media Center Edition 2005. Den är fullspäckad med funktioner för att få koll på underhållningen i ditt vardagsrum.
>> Läs mer om funktionerna i Windows Media Center Edition 2005
Mvh // Johan
Får vi en heltäckande recension av MCE av dig när du hunnit testa mer? Jag är väldigt sugen på att veta hur det funkar. Kan nog tänka mig att gå över till det om det funkar bra nämligen…
Edit: Oj, jag missade att du skrivit en artikel! Trodde det var en länk till en pressrelease! :)
Bra artikel! Jag är också intresserad av den här sortens lösningar.
Vänliga hälsningar
Niklas
#1: Det vore roligt att göra en jämförelse mellan MediaPortal och Windows Media Center. Vi kanske kan ha ett Feature Battle mellan MP och MCE. :)
En funktion som jag vet finns i MP som inte finns i MCE är att kunna spela in alla avsnitt av en serie oavsett kanal. T ex så går ju Simpsons på både TV3 och ZTV. I MCE måste du göra en återkommande inspelning per kanal, men det behövs väl intei MP?
Vidare tror jag att MP kan själv mounta ISO-filer och spela upp, vilket inte MCE kan. Men jag läste någonstans att detta kanske går att lösa.
Mvh // Johan
MP kan mycket riktigt mounta ISO och andra diskfiler med Daemontools automatiskt. Använder det dock inte (än).
Det vore jättekul att köra en shootout! :)
#4: Starta en tråd du, så ska jag se om jag kan bräcka det. Får man räkna in sådant som finns som PowerToys eller plugins?
Mvh // Johan
#4 Ja för tusan. Det ska väl vara det bästa som systemet klarar av!
Jag hittade en fantastisk plugin till MCE igår som heter My Movies. Huvudsyftet för mig var att kunna spela upp rippade DVD-filmer som jag hade som ISO-filer.
Med My Movies så bygger du upp en databas av dina filmer. Programmet låter dig enkelt skriva in titeln på filmen. Alla uppgifter om filmen, regisör, skådespelare, omslag, kort på skådespelare laddas automatiskt ned från IMDB. Det enda du gör manuellt är att visa vilken katalog på disk eller nätverket filmen finns i.
I MCE kan du sedan bläddra bland dina filmer, skådespelare, genres, regisörer, utgivningsår, betyg med mera. När du vill spela upp filmen så mountas den i Daemon Tools och spelas upp.
Du kan även katalogisera riktiga DVD-filmer, men då krävs förståss att du sätter i skivan när du ska titta på den.
Mvh // Johan
Det låter som ett riktigt bra plugin. Det finns liknande funktioner till MP men jag har inte använt det tidigare.
Johan, har du hunnit titta på hur det funkar om du vill föra över ett teveprogram du spelat in till DVD?
Jag har en DVD-brännare i min HTPC, men i MediaPortal verkar det otroligt bökigt att bara bränna ner ett inspelat program till DVD-skiva.
Helst skulle man ju vilja kunna klippa bort reklamen först och sånt, men… man får vara glad om det funkar alls.
Det har jag inte testat. Igår försökte jag bränna ner lite musik till en CD, men fick felmeddelanden hela tiden.
Ska testa att bränna DVD. I teorin är det lätt. När man har information om programmet framme så finns en knapp för att bränna till DVD.
Mvh // Johan
Det låter bra. Jag har läst på om funktionen i MP nu och det visar sig att snubben som var ansvarig för utvecklingen av video till dvd-bränningen tappat lusten att utveckla. Det är sånt som händer med fri mjukvara ibland. :)
Bara att hoppas på att nån annan tar över.
Förresten, med Windows MCE, är det nån års/månadskostnad för guide-datan?
För den guiden som ingår i MCE är det inga kostnader. Tyvärr så innehåller den inte alla kanaler. TvOnTime har däremot alla kanaler, men den kostar 295:- / år och är ännu inte riktigt integrerad med MCE. Det coola är dock att man kan schemalägga inspelningarna från vilken dator eller wap-telefon som helst.
Mvh // Johan
Jo, jag har sett den där TVOnTime, men när funkar det med MCE då? Det är ju en måste-feature också. Finns det inget plugin till MCE som funkar som webbserver för att programmera?
TvOnTime fungerar klockrent med MCE, men man kommer inte åt programmen på samma sätt som den vanliga TV-guiden.
Vet inte om det finns plugins, men det går ju alltid att fjärrstyra datorn.
Guiden lär väl bara använda XML, så förmodligen kan man använda XML-tv och transformera om den till MCE:s guideformat.
Mvh // Johan
Bränningen till DVD fungerar enkelt och strulfritt. Det är bara ett problem. TV spelas in ett format som heter dvr-ms och är något format som innehåller kopieringskydd. När man bränner till DVD skapas en data-skiva med filerna på. Det är med andra ord inte möjligt att spela upp dessa i vilken dvd-spelare som helst.
Har ännu inte kollat om Nero kan bränna riktiga DVD-skivor från dessa filer.
Mvh // Johan

#15 Så förvånad jag blir att MS lägger ett kopieringsskydd på det inspelade. *NOT* Jag kan inte tänka mig att någon vanlig DVD med inspeling lägger på kopieringsskydd. Vilket trams!
Jag har hört att det ska gå alldeles utmärkt att bränna en "vanlig" DVD-skiva från MCE så jag blir lite förvånad. Är du säker på att det inte går att konvertera till vanlig DVD på nåt vis?
Jag blir också förvånad. Känns som en rätt given funktion. Ska leta lite till.
Mvh // Johan

Sugen på att sätta upp en PC med MS Media Center. Vill inte lägga ned så mycket pengar dock, så frågan är vilken minimikonfiguration på datorn som krävs? Menar då inte minimiminimi…utan den ska fylla sin funktion som mediacenter utan att vara overkill. Vad rekommenderas? Kan man köpe en av de enklare Dell och sedan utöka med en extra hårddisk vid behov?
Funderar på att stoppa in den i garderoben och sedan använda en trådlöst tangentbord, frågan är om trådlösa tangentbord funkar genom väggar…?
Och slutligen…klarar Media Center av flera skärmar? Dvs kan jag visa bilder på en skärm och titta på en film på en annan?
Oskar
Det absolut viktigaste är att du hittar ett TV-kort som är kompatibelt med MCE. Det börjar bli fler och fler som är det nu, men kontrollera den exakta modellen.
När man vant vid det börjar man snabbt njuta av funktioner för att spela in hela serier och filmer som går på udda tider, så en stor hårddisk är att rekommender. Minst 200 gig.
Minnesmässigt krävs det inte jättemycket, men 512 meg skulle jag nog se som ett minimum, helst 1024.
Processorna behöver inte vara något monster om TV-kortet har hårdvarukomprimering.
Förmodligen vill du ha 5.1 eller 7.1-ljud och bra högtalare.
DVD-brännare och minneskortsläsare är också trevligt. Detta är ju mer eller mindre standard nu för tiden.
Dell Optiplex är rätt snygga och små, men jag vet inte riktigt hur mycket plats det finns i dessa för TV-kort eller vad det är för grafik- och ljudkort. Ska du ha den i en garderob så kanske det iofs spelar mindre roll.
Mvh // Johan

#20 Tackar!
Låter som det bästa är att plocka ihop en egen dator istället för en från Dell. Och fokusera på tv-kortet och hårddisken.
Finns det kombinerade grafik- och tvkort? Bör man se till att den klarar digitaltv?
Vet du om Media Center har stöd för att visa olika saker på två skärmar? Tex film på ena och Media Centers gränssnitt på andra?
Oskar
Det finns kort med både grafik och tv på samma. Jag har ett ATI All-in-wonder, men det är inte det jag kör Mediacenter på.
Jag är rätt säker på att du inte kan ha gränssnittet på en skärm och en film på en annan. Men det är så snabbt och enkelt att hoppa mellan en film, menyerna och tillbaka till filmen att det inte behövs.
Däremot tror jag Philips eller nån har gjort en MCE-fjärr med en liten skärm på där du kan bläddra bland musiken, se programguiden, med mera.
Det finns TV-kort som klarar både digital-tv från både satelit, kabel och markbundet. Problemet har hittills varit att det inte funnits några kortläsare för programkorten och du har därför bara kunnat se de fria kanalerna. Nu har det börjat dyka upp kort med kortläsare också, men jag kommer inte på något på rak arm.
Vad som följer med MCE-fjärren är en mojäng som du sätter på din digitalbox och som skickar vidare den inlärda fjärrkontrollskoden från din originalfjärr till digitalboxen. Jag använder detta och styr alltså min digitalbox via MCE. Digitalboxen är gömd i en låda.
Mvh // Johan
Ingen som har provat Clas Ohlssons Showcenter då?
Med den lösningen behövs ingen dator alls och den finns i trådlös version.
Nyfiken på en recension här om någon har testat den.
Clas Ohlsons? Har du länk?

www.clasohlson.se -> sök på showcenter
Showcenter verkar väl bara vara någon sorts mellansteg mellan datorn och tv? Den har ju exempelvis ingen hårddisk. Antar i och för sig att man skulle kunna strömma video från tv till datorn på samma sätt som man kör från dator till tv, men det står ingenting om att Showcenter ens har en tv-in, så… =D
#23 Enligt vad som står om Showcenter på Clas Ohlsson så är det ju ingen egen dator, så du kan nog inte göra mycket alls utan en dator till den (en dator kopplad till den).
Det där är ju Pinnacle Showcenter. Den kräver absolut en dator igång i nätverket nånstans, annars har den inget att spela upp!
Stödjer MCE Flac?
Tom
Finns det en codec till WMP så fixar MCE det ocksp.
Mvh // Johan

Johan, ha ha ha. Du e som ja. bort med å. (själv tar jag bort (k). läs på admin