Konstig färg på filerna?
Hejsan!
Nu funderar jag över en sak gällande min dator.
Helt plötsligt så har vissa filer, mestadels bildfiler vad jag kan se nu, blivit färgade blå, alltså att själva filnamnet är blått. Det är inte alla utan bara vissa, jag kan inte hitta något samband heller.
Varför har det blivit såhär?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
De är krypterade med Windows kryptering EFS (har jag för mig det heter).
#1 Vad betyder det? Är det bra eller dåligt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Bra om du kan läsa de. Dåligt om du ej har behörighet att läsa de.
De gick att öppna i visningsprogrammet iallafall så jag tar det som ett bra tecken då :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja det är bra.
Men om du skall säkerhetskopiera dessa filer, så se till att de inte är krypterade då. Nu är det ju standard i Windows att de krypterar upp filerna när man kopierar de, men det går att ändra den inställningen så att krypteringen oxå kopieras.
Men det ser du om filerna blir med svart text eller ej.
För övrigt så går det att knäcka EFS, men varför skaffa sig onödigt jobb.
Sen kan det oxå ha med behörighet att göra, men då borde färgen komma om man loggar in med annat konto, så jag tippar ändå att det är EFS.
Är lite osäker på om det kan vara komprimerade filer oxå, då jag aldrig kör med komprimering i roten på HDD.
#5 Hehe, känner mig verkligen noobig nu, fattar inte ett jota vad du skriver och jag brukar vara den som oftast är bland de bättre på datorer :P
Men alltså är det ingen fara eftersom det går att öppna filerna? Jag var mest rädd att det var ett virus då jag har märkt att min dator har använts att ladda ner en massa saker när jag har lånat ut den, var efter den upptäkten som vissa filer vart blåa
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Så länge du kan öppna filerna och läsa de, så kan du ju alltid säkerhetskopiera de till nån USB-disk eller liknande.