Mobilt bredband?
Hej, måste fråga er som förstår er på: Detta med mobilt bredband. Jag kan inte där jag bor, vaken ha vanligt bredband eller Adsl, utan jag har det gammalmodiga modemet, men det är tråkigt, långsamt och dyrt, så nu har jag läst om detta mobila, går det att ha det som "ordinarie"? Hur mycket går det åt? När man beställer, kan datorn stå på, som med vanligt? Eller kostar det hela tiden, även om man inte surfar? Jag har förstått att det är väldigt dyrt att surfa i utlandet, men hur är det om man kollar hemsidor t.ex. från Sverige TILL andra länder? Det skulle vara intressant att veta vad ni tycker, är detta någt för mig? 
Mobilt bredband handlar i först hand om att ha bra täckning, precis som när du pratar i mobiltelefon. Ju bättre täckning (närmare till basstationen) desto bättre hastighet. Om du bor mitt ute i skogen i norrland är det förmodligen inte speciellt troligt att du kommer få maxhastighet. Bor du i ett tätbebyggt område är det större chans att få ok hastighet.
Jag har haft 3g-kort mer eller mindre ute i skogen med ok hastighet jämfört med vanligt modem.
3:s "turbo-3g" tror jag bara fungerar i storstäder än så länge, men kolla med 3 för säkerhets skull.
Priset är fast per månad. Du betalar alltså ingen minutavgift som du gör med vanligt modem. Var du surfar spelar ingen som helst roll så länge du är uppkopplad inom Sverige.
Att surfa mobilt när du fysiskt befinner dig utomlands är ofta dyrt, men från Sverige till USA är ingen skillnad mot att kolla in grannens hemsida.
Mvh // Johan
Tack snälla du, täckningen där jag bor är jättebra, har masten alldeles bakom huset, hmm. Jag har kollat upp att det finns täckning. Så då kanske det är något för mig då, jag har en hyfsad dator så det vore fint att kunna använda den på ett roligare vis. Och tiden går väldigt fort när man sitter framför datorn.

Bättre täckning än med detta går nog inte få. Det använder det gamla NMT-nätet. http://www.nmt.net/
#2: Tele2 har en månads prov-period. Om du inte är nöjd efter det kan du lämna tillbaks allt och få pengarna tillbaka.
#1: Vilken operatör har du?
Vänliga hälsningar
Niklas
Ett tips om det absolut inte ens går med mobilt bredband är modem o komplettera med Tele 2 Turbo. Det gör faktiskt skillnad o man kan själv ställa in kvalitén på tex. bilderna man laddar hem för att det ska gå snabbare.
Har själv haft det några månader nu innan vi fick bredband…
Helt klart värt att prova!
#2: Har du kollat att det är teckning för Turbo-3G, vanlig 3G eller GSM du har? Vanlig GSM (GPRS) är långsamt och dyrt. Vanlig 3G är i bästa fall 3-4 ggr så snabbt som ditt modem och Turbo-3G är ungefär 50 ggr snabbare än vanligt modem med perfekt täckning.
Precis som med ADSL så är hastigheterna högst teoretiska eftersom det hänger på att man har optimala förhållanden för att få maxhastigheten 3,6 mbit/s som turbo-3g kan ge. Men även om du har vanligt 3g (max 384 kbit/s) så är det bättre än vanligt modem. Plus att du slipper minutkostnaderna.
Jag tror 3 och Tele2 har bäst priser för detta just nu.
Mvh // Johan
Turbo, tror jag inte det går att ha hos mig, det funkar väl bara i stan, men 3G-masten står alldeles bakom huset och 3G-telefoner fungerar utmärkt, och vid koll av täcknings-kartan så ska det finnas. Annars har jag tele 2 som operatör och det blir väl att prova deras fria månad kanske. Hur är det med mail-adresser och sånt? Har för mig att jag läste att man fick en adress med. Jag är ingen hejare på datorn ( vilket säkert märks ) *fniss* men det är trist med detta långsamma telefon-uppkopplade modemet som dessutom blir dyrt.
#7: Prova vanligt 3g. Det kommer ändå vara ett lyft jämfört med modem.
E-postadress ingår säkert. Gör det inte det finns det hur många ställen som helst som ger bort sådant gratis, t ex GMail hos Google.
Mvh // Johan
Jag bor så mkt i skogen som man kan göra o Tele 2:s turbo funkade alldelens utmärkt här.