Datorn vill inte? ........
För ett par månader sedan gav min dator upp helt.
Minns inte vad jag gjorde eller skulle göra. Och sedan lät jag bara den stå och använder morsans dator ist.
Nyss startade jag den för att se om den kanske fungerade men fick meddelandet: A disk read occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart.
Men sedan när man startar om står det exakt samma sak.
Provade även med att sätta in skivan för att ominstallera datorn men då blir skärmen bara svart och så händer det absolut ingenting.
Är det något i datorn som gått sönder tro?
Eller kan det vara något annat?
Hjälp uppskattas!
Skulle i värsta fall kunna vara att hårddisken kraschat, fått något läsfel som gör att det inte går att installer om operativsystemet. Jag har samma sak (typ, minns inte exakt fras) på min bäbra dator och måste skaffa ny hårddisk.
#1 : Mjo tänkte oxå det. Grafikortet har pajjat ett par ggr oh fått bytas ut, men har ingen ork att behöva lappa ihop den igen. Är inte så himla bra på sånt, alltid fått hjälp tidigare :)
Funderar på om man ska stå ut med morsans data ett tag till och försöka få ihop lite till en ny, bärbar dator ist.
Fast skulle vara kul om det var något annat problem än just det :)
Har iofs svårt att se varför grafikkortet skulle vara paj om du får upp disc read error samt kan se en bild/text. Har iofs inte haft något grafikkort som lagt av förut, så kan inte svara på det.
Annars kan du ju alltid gå till uri Geller och be honom visa ett trick med din dator. Lite tankeverksamhet och koncentration borde problemet vara löst… 
Ta bara ut hårddisken ur din icke fungerande dator och sätt in den i en annan dator. Därefter är det bara starta den andra datorn så kan du se om hårddisken fungerar, om den fungerar så har du fel på en annnan komponent än hårddisken i din första dator. Men det låter som troligt hårddiskfel.
det är verkligen inte svårt att göra detta moment, se till att jorda dig själv innan och har du esd-armband så är det bäst. Går du ett par steg så se till att jorda dig igen innan du fingrar i datorn. Men detta kan du läsa dig till när du googlar hårddiskbyte.
/Fridaybrew

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Datorn kan inte läsa hårddisken är vad det betyder, den får ingen kontakt med densamma.
Öpnna och kolla att alla kablar och byglingar sitter som de skall.
Lyssna om disken snurrar igång när du startar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 : Hahahaha ja önskar Uri Geller kunde koma och fixa den! Skulle vara perfekt hahah!
#4: Tyvärr har jag inte annan dator att sätta in hårddisken i.
Min dator är stationär och morsans är bärbar, vet inte alls hur man gör med bärbar och vill helst inte fiffla med den så den oxå pajjar, då skulle det bli liv kan jag lova!
Resten förstod jag inte alls något av, hehe….. Inte så bra på sådant här.
#5: Det ska jag göra! Inte tänkt på det tidigare. Men borde inte sitta något löst när datorn inte rörts….. skumt. Ska kika iaf, tack!

Disken snurrar alltid igång en kort stund för att sen sakta ner om ingen komunikation sker.
Snurrar den så får den ström iallafall.
Sen så kan den vara kass helt enkelt.. trasig.
Hade det varit fel på Bootsektorn skulle den svarat på instalationskivan.
Bootsektorn beskriver hur den ser ut, hur den är rent fysiskt, sen går den vidare till Filalokeringstabellen som beskriver vad som ligger var, så operativsystemet kan starta.

Disken snurrar alltid igång en kort stund för att sen sakta ner om ingen komunikation sker.
Snurrar den så får den ström iallafall.
Sen så kan den vara kass helt enkelt.. trasig.
Hade det varit fel på Bootsektorn skulle den svarat på instalationskivan.
Bootsektorn beskriver hur den ser ut, hur den är rent fysiskt, sen går den vidare till Filalokeringstabellen som beskriver vad som ligger var, så operativsystemet kan starta.
Jag har försökt se om något är löst och allt såg bra ut. Asså allt satt på sin plats (vad jag vet).
Men ville ändå inte funka. Så antar väl att den är helt pajj??
Hej
litet tips byt ut hårdisken , den låter väldigt sönder !
Sen eftersom du säger att flera saker har gott sönder , så kolla hur det är med kylningen i datorn, är datorn för varm så går många komponenetr sönder fortare, kyllningen är det som gör att datorer går sönder oftare har jag lärt mig.
be en vän kanske om du själv känner att du inte kan !
Lycka till
Malin
Ett tag sedan jag var inne, men har faktiskt samma problem, men... på morsans dator!
Står exakt samma sak, går inte ominstallera, då blir skärmen bara svart.
Hennes dator är en bärbar oxå.
Det roliga är att min dator funkar nu när jag installerade Ubuntu Linux istället för Windows. Hur kommer detta sig?
Nu har jag dock lite problem med hur det fungerar och hur man får igång ljud etc.