Spela in med webbcamera.
Har en katt som börjat kissa inne och då jag äger fem så vet jag inte vem boven är. Även om jag har nmins misstankar.
Funderar på att skaffa en webbcamera och spela in under natten. Behöver alltså en som klarar att se infrarött.
Frågan är:
Hur gör man när man spelar in från webbcameran? Vila program behövs? Hur stor plats tar detta på hårddisken? Räknar med att ta bort filmen varje dag.
Vet ni någon bra billig kamera man kan använda?
Funderade annars på en baby övervakare, men den spelar väl inte in?
/Elisa
jag tror faktiskt den enklaste och billigaste lösningen är att ta katterna till veterinären för en grundlig genomgång
andra steget är att fundera på hur hemmiljön är för katterna har dom tillräckligt med lådor? det bästa är alltid att ha 1 låda till varje katt plus 1 till alltså 6 lådor
sen finns det ju en massa annat att fundera över 5 katter i hur stor lägenhet hus? dom kanske inte trivs med varann
var står kattlådorna? vad använder du för kattströ? och så vidare
är dom kastrerade?
slutligen så kanke en fråga inne hos Katterifokus är en bättre lösning
jag svarade aldrig på din fråga och jag anser att i alla fall att det inte är någon vettig lösning
Alla de sakerna har jag gjort.
Bortsett från att åka till veterinären med 5 till synes friska katter. Då det hade kostat minst 7500kr och det kan jag få en jäkla fin utrustning för..
Detta är inte första gången jag har protestkissande (om det nu är det) och vet hur jag ska ta hand om de sakerna.
Men jag vill veta boven i dramat och jag vill vara säker innan jag funderar på framtiden för just den katten…
Så tips på en bra och billig webcamera med lysdioder eller infrarött hade varit mer intressant i nuläget…
/Elisa
Då har du aldrig träffat på Siameser. 
Min gamle hane Spokie, gick fram tittade mej djupt in i ögonen och skvätte på väggen. Han protesterade även varje gång jag var bortrest eller hade någon som sov över. Han visste mycket väl vad han gjorde. Samma med en annan av mina siameser som kissade där han inte skulle. Var han på väg och kissa och jag sa "gå opch kissa på lådan" så sprang han dit.
Så visst kan katter protestera och tala om att nåt är fel i deras värld.
Denna gång har jag dock en känsla av att det inte bara är protest och vill därför ta reda på vilken katt det är.
Har bara bott här i fyra månader och katterna har varit lugna och lyckliga. Inga protester och inget större bråk.
Detta började efter jag varit bortrest ett par dagar…
Men som sagt innan, detta har inte att göra med VARFÖR mina katter kissar utan VEM…
/Elisa

Jag har också haft funderingen, med tre fertila hanar kan det vara onekligen intressant att få veta VEM som markerar om de nu börjar.
Dessutom kan en övervakningskamera ha massor med andra funktioner, livesända parningar så matte kan titta på, livesända kattungar. Övervaka evetuella marodörer osv osv osv.
Protestkissning existerar även om jag personligen inte är så förtjust i ordet. En katt tänker inte planlagt att nu är matte borta därför skall jag jäklas med henne genom att pinka i hennes säng.
Däremot kan en katt mycket tycka illa om något vi gör och sätter sig därmed på vår säng för att blanda sin doft med mattes för att markera att detta tycker de inte om, det kan handla om ovilja, stress, oro osv.
Sjukdom är ytterligare en orsak men det låter som om TS är kattvan och om jag inte gissar helt fel även har en del fertila katter och då drar jag slutsatsen att TS har tillräckliga kunskaper för att kunna avgöra om någon katt kan misstänkas vara dålig eller inte. Dessutom tycker jag personligen inte det låter som ett beteende hos en sjuk katt. En sjukdom går inte i skov utan börjar och katten slutar inte kissa förrän de mår bra igen. En katt som markerar då och då är inte sjuk fysiskt, utan då handlar det om revir eller annat.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Misstänker någon typ av protest eller att två av mina honor börjat testa varandra. Men det rä svårt då man har fem att välja mellan..
Ska stänga in mej med en av de misstänkta inatt och försöka få ett urinprov på henne. Är det inte hon så borde den som blivit utestängd med övriga kissa inatt. För det hade någon gjor natten som var…
Jo, vana vid fertila katter har jag. Har haft uppfödning några år (ca 7år) och vet hur fertila katter är. 
Dock ligger uppfödningen på is och jag har bara kastrater. 
Ska försöka hitta en kamera med infrarött ljud, då det hader varit perfekt i mörker.
Hittade en länk till ett program som gör en vanlig webbkamera till en rörelsedetektor…
/Elisa