Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1645 ggr
Zabbio
0

seg penna i ritprogram på mini-pc

Hejsan hejsan :)

Jag har nyligen köpt en mini-pc.. asus eee nånting.. med windows 7 starter.  Jag har visserligen läst att de inte ''är bra med grafikprogrammen'' men tänkte att om min gamla dator från mitten av 90-talet kunde klara mina krav med ritprogram, så borde denna göra det. ;) Åtminstonde om jag höll filerna små. Så jag tog väl en chansing, menmen.

Jag installerade artweaver (gratisversionen) och är väldigt nöjd med programmet. Om jag försöker rita med touchpaden så går det super, ingen seghet någonstans. Men ritar jag med pennan/ritplattan (wacom bamboo one) så blir det en viss fördröjning som är lite irriterande. Det handlar inte om någon lång stund, men som sagt.. även några tiondelars sekunders fördröjning gör att man tappar fokus på vad man sysslar med när strecken inte kommer.

Så frågan är väl.. är det datorn/grafikkortet som inte klarar av pennan och tryckkänsligheten?

Kan USB-portarna vara för långsamma eller nåt? (2 nånting tror jag jag läste nånstans, vet inte vad det betyder men gissade på hastighet?) Ska nog prova igen med USB mus, funkar den så kanske det inte är porten? Vet inte vad jag har för portar på denna datorn, men min supergamla hade nog sämre USB port utan problem..

Eller är det möjligtvis programmet som inte fungerar korrekt? I så fall kan jag ju prova andra program, även om jag trots min kinkighet med ritprogram gillade detta. Men det kanske inte är helt kompatibelt med win 7 starter, laddade ner version för win 7… fast allt annat verkar funka..

Drivrutinerna till pennan är nya från wacoms hemsida, och den verkar inte sega i andra program (har visserligen bara testat i typ internet, och där används ju inte tryckkänsligheten).

Någon som vet eller har en kvalificerad gissning på vart felet ligger? :) Så jag vet vad jag ska börja krångla med/testa först..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Ska testa att sätta in windows XP (en kompis kan hjälpa till).. jag tror att det kan vara så att programmet inte är helt ok tillsammans med 7 starter, det OSet är ju ganska nerskuret.

Sålänge det inte handlar om grafikkortet så borde det funka, har testat programmet på en gammal dator med mindre RAM och XP installerat och där fungerade det utmärkt, så.. Menmen man vet ju aldrig med dessa tekniska prylar… :)

Får se om datorn öht funkar ihop med XP, ska testköra från USB sticka först gissar jag.. funkar det och den inte blir seg eller så så föredrar jag nog XP oavsett, gillar det bättre. Och stör mig på att de vill hindra mig från att byta bakgrundsbild i win 7 starter versionen, och att den inte kan spela upp vissa filmer (tex dvd - med exern läsare) osv. Även om jag hittat ett program som byter bakgrundsbild åt mig så gillar jag det inte. Menmen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.