Köp av laptop
Jag har länge suktat efter att skaffa en laptop, och nu har jag börjat jobba och då är det äntligen verklighet.
Det jag tänkt använda den till är:
Bildredigering - Ska ha Photoshop CS2 på den.
Internet.
Ev. kunna lyssna på lite musik.
Redigera mindre filmer på exempelvis Windows Movie Maker eller liknande.
Brännare -(CD/eller DVD).
Jag har inte råd att slänga ut en hel förmögenhet, utan 5-6000 kr topp.
Funderar på denna:
>> Länk till Pricerunner
Klarar den det jag skall använda den till?
Både bild- och videoredigering kräver mycket minne. 1 gig på Windows Vista är i minsta laget.
För videoredigering vill du dessutom ha mycket hårddiskutrymme. 80 gig är ok, men jag skulle nog satsa på mer disk om jag höll på med video.
Om det är bild- och videoredigering som är huvudsyftet för datorn skulle jag fundera på om en laptop verkligen är rätt val.
I övrigt tror jag det är en helt ok dator för det priset, men kanske inte lika ok för vad du vill ha den till.
Mvh // Johan

Jag ska inte lagra bilder/videos på den, utan endast redigera dem och sedan bränna på skiva. Och de videoredigeringar jag kommer att göra, kommer att vara mindre videos på ett par minuter bara.
5-6000:-?
Det blir inte mycket till laptop du får för de pengarna tyvärr…och speciellt inte om du ska köpa PS-CS2…bara det kostar ju 5-6000:- ;)
Du får nog dubbla kostnaden på laptopen om du ska få något vettigt att gör de saker du vill göra på den.
Och ska du inte köpa CS2 så kan du ju ta de pengarna du sparar där och lägga på datorn.
Att lagra bilder på en dator kräver inte mycket av datorn…att redigera kräver däremot ganska mycket mer av datorn. Du har nog fått det lite om bakfoten.
Som Johan säger så kanske du hellre ska lägga pengarna på en något bättre stationär istället för samma pris.
Här ska du få ett helgrymt tips på en laptop som både fixar Photoshop och samtidigt har ett bra pris: Laptop till salu

Jag har redan CS2 och har haft det ett tag;)
Är det för lite minne för att kunna slänga in Photoshop CS2 på det?
Men bilderna jag redigerar kommer inte att ligga på datorn, utan de åker ner på ett minneskort som jag lagrar dem på.
Vill inte ha stationär pga att den ska vara lätt att ta med och itne uppta plats.
Det är helt oväsentligt var du sparar dina bilder…det är i själva retucheringsögonblicket som du bör ha kraft i datorn. Men bilder du ska redigera ska kopieras över till datorn först eftersom att ett minneskort är alldeles slött när det gäller att växla data.
Mycket RAM-minne i datorn, en bra processor och gärna ett lite bättre grafikkort är det som du behöver. Och ska du bara ha 1GB minne så är det bättre om du väljer Windows XP istället för Windows Vista.

Är en extern hårddisk kanske bättre att lagra bilderna på då?
Jämfört med ett minneskort är en extern hårddisk extremt mycket bättre. Både säkrare och mycket billigare per gigabyte.
// Johan
Mvh // Johan
Du ska definitivt välja en extern hårddisk istället för ett minneskort eftersom att du antagligen inte alls kommer att kunna redigera bilden medan den ligger på minneskortet. Det behövs växlingsplats för att redigera…..vilket där är ganska ont om på ett minneskort.