SkypeIn / SkypeOut
Är det någon som provat hur SkypeIn och SkypeOut fungerar i praktiken? Är det värt pengarna att byta bort till IP-telefoniabonnemang från Bredbandsbolaget för att ha Skype istället?
Finns det vettiga telefoner med wlan nu?
Mvh // Johan
SkypeIn har jag inte testat. SkypeOut använder jag och det fungerar mycket bra.
Flera av skype-wlan-telefonerna har blivit försenade.
Jag skulle inte se Skype som en ersättare för BBB ip-telefoni. Däremot har jag själv ersatt vanlig fast telefoni med mobil och skype. Jag skulle i dagsläget inte förlita mig blint på skype, trots att jag använder det väldigt mycket.
Tycker iofs att BBBs ip-telefoni fungerar mycket dåligt (boxen hänger sig ganska ofta = telefonlinjen slutar fungera), så skype kanske är ett pålitligare alternativ trots allt.
SkypeOut funkar förhållandevis bra. Ibland är kvalitén lite "så där", men oftast funkar det bra. Skönt att kunna ringa hela världen till en låg taxa. Världen krymper.
SkypeIn har jag en kompis som har, han är nöjd. Synd bara att man inte kan flytta med sig sitt hemnr! :(
Netgear har en wlan-telefon på G till Skype. Det skulle betyda mky med en prisvärd sådan, då slapp man vara datorbunden.

Skype finns för vissa Qtek modeller. Kolla om din modell finns med.
// kari
Skype finns för Pocket PC, men inte Windows SmartPhone. Det fungerar med andra ord för t ex S200 och dom större telefonerna, men inte för 8310 och dom mindre. Tyvärr. Iom att man har wlan i dom vore det ju perfekt.
Mvh // Johan
Vi testade Skype Out ett tag för att ringa till frugans familj i staterna, men det funkade rätt illa. Många tappade samtal, dålig ljudkvalitet osv. Vi gick över till att köra MSN istället.
Ta telavox istället….ÄKTA IP-telefoni.
99:-/mån och då är alla samtal till det fasta svenska nätet helt kostnadsfria….där är inte ens uppkopplingsavgift.
Och man kan kolla alla inkommande och utgående samtal samt administrera vidarekoppling etc via nätet
Och man kan behålla sitt gamla telefonnummer samt använda sina vanliga hemtelefoner.
#6, Det var verkligen en intetsägande sida de hade. Var hittade du all den där informationen?
Tom
Vi säljer tjänsten på vårt företag.
Har du någon av dessa http://www.telavox.se/partner.php i ditt område är det bara att ringa dom.
Men 99 kronor för IP-telefoni är ju inte speciellt billigt. Ett vanligt abonnemang kostar ju bara 15 kronor mer. Då skulle jag hellre satsa på skype eller liknande som är betydligt billigare om jag ändå skulle satsa på IP-telefoni.
Tom
#9: skillnaden är väl att med detta så slipper du samtalsavgifter.
Mvh // Johan
#10, jo men det räcker inte på långa vägar för att konkurrera med den vanliga telefonin enligt mig. Det finns ju mobilabonnemang som är gratis att ringa från inom samma nät. Visserligen en startavgift men då är det dessutom mobilt och en lägre månadsavgift.
Nä de måste tänka om om de vill ha mig som kund. Om de gjorde det gratis även till alla mobiler skulle jag eventuellt kunna tänka mig att byta. Annars ser jag det som ett nerbyte.
Tom
Jag sa inte att det var billigast…men 38 öre per minut till USA och Storbrittanien är t ex billligare än de flesta.
Och det är uppkopplingsavgiften som blir den dyra biten för folk normalt.
Men jag tipsade om Telavox framför Skype….dels pga priset och dels pga ljudkvalitén.
Och grejen med riktig IP-telefoni är att alla i familjen kan skaffa varsit telenummer om man vill…och då kan man ju t ex få telefonnumren i nummerföljd.
Så jag kan få flera nummer (ett nummer till varje familjemedlem) för totalt 99 kr/månad?
Jag kanske är fel person att diskutera fast telefoni med eftersom jag tycker att en mobil telefon är överlägsen eftersom jag inte är bunden till någon fysisk plats. Fasta telefoner i sig självt är förlegat tycker jag. Inom några år tror jag inte att det finns några fasta telefoner kvar.
Tom
Vem har sagt att man inte kan vara trådlös?
Det funkar iofs inte precis överallt men jag har t ex en trådlös telefon med wifi…vilket innebär att jag bara behöver att ha ett trådlöst öppet nätverk i närheten så kan jag svara när folk ringer på mitt hemnummer….eller ringa till vem jag vill…och gratis om det är till det fasta nätet.
Det spelar ingen roll om jag befinner mig i sverige eller utomlands…folk ringer på mitt hemnummer och jag svarar där jag är.
Och skulle det vara så att jag t ex åker till USA och har tillgång till bredband så betalar jag inte en krona om jag ringer till Sverige eftersom att telefonen är registrerad i Sverige…och som sagt..folk som ringer till mig ringer till min hemtelefon..och själv behöver jag inte slå någon landskod utan slår bara riktnummer och telefonnummer som vanligt.
Självklart finns det säljargument för en sådan tjänst men för mig skulle det inte passa. Jag pratar till exempel ganska mycket i bilen eller när jag är i rörelse. Det systemet blir starkt begränsande för mig oavsett hur många andra funktioner det har.
Det är inte många vanliga användare som kan utnyttja och tjäna på möjligheten att ringa gratis till och från USA eftersom de flesta använder sin telefon i sverige till sverige.
Den dag i framtiden när man har trådlöst nätverk överallt skulle ert system fungera rent tekniskt. Men då skulle det ändå vara overflödigt eftersom det skulle vara gratis att ringa till alla eftersom alla andra oxå hade tillgång till det trådlösa nätet…
Tom
Vinden blåser visst till min fördel :-)
Tom
Hejhej,
Det här är en gammal tråd, men jag skulle bara hälsa att http://www.telavox.se nu är uppdaterad och har massor med ny information om Telavox IP-telefonitjänster. Den förra hade en del av önska…
Ni kan också slå oss en pling på 040-622 00 00 om ni har några frågor.
mvh
Jens Rantil
Telavox