Behöver råd om ny dator
Ett åskväder i juli tog min laptop med xp.
Nu använder jag min gamla stationära och det är ingen höjdare (7 år gammal).
En av de viktigare sakerna är att jag behöver använda min färglaserskrivare, den tänker jag inte byta ut (för dyrt och onödigt eftersom den fungerar perfekt).Skrivaren går bara att använda till 32 bitars, alltså xp.
Det jag vill ha/behöver är alltså en laptop med xp. Jag använder inte spel eller mycket grafik. Jag vill ha en snabb dator utan dual core som inte kostar mycket (under 5,500).
Om jag köper en ny dator med windows 7 så kommer inte skrivaren att fungera och genom vänner har jag fått veta att flera av de program de är beroende av inte fungerar under windows 7 eller vist för den delen.
Några bra tips önskas!
Agneta

Nähä, ingen som vill ta i xp här.
Agneta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blocket är bäst för det du söker helt enkelt.
/Fridaybrew

Tack för svar!
Jag hottar upp en kompis gamla laptop, det får duga.
Agneta
Agneta jag är lite osäker på varför inte vista skulle funka för dig. För vista borde väl fortfarande säljas med 32-bitars. Min har det. Och det är en Home Premium. Visserligen är min nu ett par år gammal.
Så gå till en affär som säljer datorer och kolla. Även om du inte köper nån där och då så borde dom kunna hjälpa dig med korrekt info, så kanske du hittar en ny en som passar.

Vista 
Det är första gången jag hör någon förespråka det.
Det var Vista på min laptop när jag köpte den och den var oanvändbar. Var tvungen att genast ta bort det och lägga in XP för att den skulle fungera.
Likadant med kompisens laptop som jag tar över nu och, ja, alla jag känner faktiskt.
Tack för visat intresse dock 
Agneta
Jag har inga problem med vista, men antar att det kan bero på vad man gör på datorn om det funkar med den eller inte.
Men en sak. Du skriver att på din egen och nu även på din kompis att det var vista som du sen la in XP på. Kan du inte göra likadant igen. Köpa en med vista och lägga in XP på, då har du ju i alla fall en ny en.

Vista var för tung föra att kunna fungera på de flesta laptoppar i de lägre prisklasserna, kanske annorlunda på en stationär med mer ramminne.
Jag tror faktiskt inte att det går att få tag på en dator med vista längre, nu är det bara windows 7. Likadant som när vista kom, det gick inte att få tag på en ny med xp. Microsoft styr.
Problemet kvarstår, att en ny dator måste nedgraderaa, massor av jobb för den som kan, onödiga höga kostnader för mig som inte kan.
Sen får jag nu höra att nya datorer med windows 7 inte GÅR att nedgradera till xp för det finns inte drivrutiner.
Agneta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste vara en sjuhelvetes bra skrivare du har som dikterar val av dator och operativsystem. Jag är faktiskt aningen nyfiken på vad det är för märke och modelbetäckning på den skrivaren =)
Sen kan man faktiskt instalera flera operativsystem parallelt på en och samma dator, man får helt enkelt partitionera hårddisken först.
/Fridaybrew
Agneta vista går att få tag i. Åtminstone finns dom kvar på pricerunner. Men jag vet inte hur man läser produktinfo för att se om det är en bra dator eller inte.
Så om det är längesen du tittade på/testade en vista så kanske titta på en sån igen. För vem vet en sån kanske kan funka idag. För dom som säljs idag bör ju vara bättre än en som är några år gammal.

Min 5 år gamla skrivare
Är en Canon LBP5000. Efter att ha haft ett otal billiga Epson bläckstråleskrivare som gått sönder och jävlats på alla upptänkliga sätt så köpte jag en färglaserskrivare till mitt lilla företag. Den har aldrig bråkat eller gjort väsen av sig (jo lite vid uppstart), jag känner mig oerhört lojal och tacksam mot den. Dessutom är den nyfylld med toners för över 2000:-.
För att ha 2 operativsystem behöver man ha tillgång till kapital att köpa maxig dator för, vilket jag tyvärr inte har. Det gäller att vara om sig och kring sig för att få bästa möjliga för minsta möjliga och det kräver kreativitet. Och goda råd 
Jag vill inte ha Vista, har inte hört någon mer än du som gillar det. Men det ju tur att någon tycker om det och månar om det, vore sorgligt annars. Som ett mobboffer liksom.
Agneta