Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 866 ggr
Rustibuss
0

Jag vill ha hjälp av datakunnig

Hej fick hjälp av en personal på biblioteket att ordna in en bild på min hund när jag skriver inläggen. Jag har några bilder på min hotmail som jag tänkte min mamma kunde använda när hon blir medlem. Men mitt och hennes problem är att vi inte vet hur vi ska hämta bilder från hotmailen och "sätta in dem" till en Avatar. Saken hör till den också att personalen inte var så glad i att jag fick hjälp med detta, så vi kan inte gå dit och få hjälp tyvärr. När ni svarar så tänk på att ni är säkert proffs och vi är okunniga så skriv steg för steg hur man gör. Vi väntar med spänning.

Medarbetare för Welshponny ifokus

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Spara ner bilden från hotmail till datorn genom att högerklicka och välja spara som…

Se till att den sparas på en plats i datorn där du hittar den skrivbordet, mina bilder osv.

Därefter är det bara att ladda upp den från datorn till iFokus.

Mina inställningar uppe till höger 

Ladda upp ny avatar -  längre ner

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Rustibuss
0

Tack så mycket ska prova och se om jag lyckas.Glad

Rustibuss
0

Jag gick in på min hotmail och höger klickade på en bild jag tänkte använda. Upp kom en ruta där jag skulle skriva fil namn jag skrev in ett ord, sedan sparade jag rutan, men fattar inte vart det tagit vägen. Bilden finns kvar i hotmailen förstås men inte på något skrivbord, jag ville få det in i mina bilder men det funkade inte, vad har jag gjort för fel?????? Jag är nybörjare på datorer och nyss köpt en. Tacksam för all hjälp jag kan få.

beem
0

Vilket operativsystem har du ?

Det kan se lite olika ut beroende på det.

Sorgen är kärlekens pris

Rustibuss
0

Jag har Window 7.

beem
0

Nu har jag inte Windows 7 så det är lite svårt då för mig då jag inte vet hur det ser ut.

Det är du som ska avgöra var bilden ska sparas.

När du hämtat hem bilden till datorn  ska du längst upp se en rad där du kan välja var du vill lägga bilden. Det borde står sparas i eller liknande och sen en liten pil som du kan klicka på för att välja var i datorn du vill spara bilden.

Du ska alltså klicka vidare för att hitta tex skrivbordet om du vill ha bilden där.

Sorgen är kärlekens pris

signemo
0

Du skulle ju kunna spara den på ett usb minne om du vill

Var rädda om varandra

Rustibuss
0

Tack för tipsen #6 jag ska kolla om jag kan göra som du säger annars återkommer jag. #7 har inget usb minne, men hur fungerar det om jag köper ett?

beem
0

Jag hittade detta om Windows 7 - bla var man ska spara bilder.

För att få ut mesta möjliga av din nya dator tycker jag att du ska gå igenom den länken och lära dig olika delar. När du väl gjort det så får du ut så mycket mer och det blir roligare att arbeta med datorn.

Jag menar nu inte att du inte ska fråga här - det var bara ett litet tips i all välmening.

Lycka till.

Sorgen är kärlekens pris

Fridaybrew
0

Andra bra verktyg är:
http://www.natkurser.se/datakurser.php

Sen är datorkörkort ett av många sätt att förbättra sina kunksaper när man är helt ny. Det kostar 1900 kr via följande länk , men det är värt det om du förbättrar ditt kunnande och ökar nyttan med datorn. För det finns en ändligt stor värld ute på internet fullt av spännande saker bara för att nämna något =)

http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/Norrbottens-lan/Malmfaltens-folkhogskola/Kurser/2012VT/ECDL-datakorkort-Start1/

/Fridaybrew

Spectabile
0

Rustibuss har du kollat ifall bilden/bilderna har lagt sig som hämtade filer? De kan ha hamnat där.

Ett enkelt sätt för att hitta dit:

Gå till "Bilder", nästan längst upp till vänster står det "hämtade filer", klicka där. Ifall den/de ligger där så högerklicka på bilden, välj "klipp ur" och sen går du tillbaka till Bilder och högerklickar igen, välj "klistra in".

Hittar du dom inte så kan du ju ladda ner dom en gång till och göra en ny koll.

Rustibuss
0

Hej  härligt att jag får tips jag ska prova. Tusen tack. Glad

beem
0

Jag tycker att du ska lära dig hur du sparar bilder. Det är så roligt när man  väl kan det.

Jag har Windows XP och kan gärna göra en instruktion men då komemr inte bilderna att se lika ut som i Windows 7 och det blir kanske bara förvillande.

Finns det ingen med Windows 7 som kan hjälpa Rustibuss med en bra förklaring - steg för steg.

Sorgen är kärlekens pris

Spectabile
0

Jag har windows 7 och jag försökte göra det så enkelt som möjligt i inlägg #11

Rustibuss, hur gick det, hittade du dina bilder nu?

Rustibuss
0

Nej jag har misslyckats. Jösses vilken nybörjare jag är.

Jag gjorde så här: gick in på min hotmail där har jag fått tillsänt mig bilder trycker jag på bilden blir den endast större bild, jag går tillbaka till utgångsläget tittar på bilden jag fått, det står hämtas, jag trycker på hämtas det står massa underliga saker bilden ska hämtas i….

Konstigt att man inte kan trycka på bilden och spara den enkelt och ta och plocka upp den igen lätt.

"14 eftersom du har Windows 7 kan du kolla på din hotmail hur du trycker och vart du trycker skriv upp det och jag ska försöka att göra samma sak som du så kanske det lyckas.

Tack alla som försöker att lära mig hur jag ska göra!!!!Glad

Rustibuss
0

Jag behöver hjälp fortfarande!

Spectabile
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det här kommer att hjälpa dig.

Så här ser det ut när du är på din hotmail. Klicka inte på "hämta som zip", klicka istället på fotots grå fält där det står hämta.

Spectabile
0

När du har klickat på hämta så får du längst ner på sidan frågan om du vill öppna, spara eller avbryt. Där klickar du på spara.

Spectabile
0

När fotot är nedladdat så får du längst ner på sidan frågan om du vill öppna, öppna mapp, visa hämtningar. Här behöver du inte göra någonting om du inte vill.

Spectabile
0

Nu går du till startmenyn och där klickar du på bilder.

Spectabile
0

Då kommer du till ditt bibliotek med bilder, det ligger säkert exempelfoton där. Själv har jag ju klippt bort mina fotomappar så dom syns inte på den här bilden. Längst ut till vänster på sidan ser det ut så här. Där klickar du på hämtade filer.

Spectabile
0

Då kommer din bild att ligga där och det ser ut så här.

Spectabile
0

Högerklicka på bilden, då kommer det upp en massa alternativ. Välj klipp ut. sen klickar du på Bilder . Sen högerklickar du igen och det kommer åter igen upp en massa alternativ, välj klistra in. Nu ska ditt foto ligga i biblioteket med bilder.

Hoppas det lyckas för dig nu Glad