dataokunnig behöver tips
Jag har problem med en engelsk sida på internet och de säger till mig att rensa(?) cache och cookies. Jag har rensa cookies och de tillfälliga internet filerna men vad 17 är cache för nåt och hur rensar man dem?
Cache = Temprorära internetfiler.
Mvh // Johan

Ett bra program för att rensa upp allt är CCLEANER som är gratis. Den klarar de flesta webbläsare och är även klar för Windows Vista om du kör det.
Var lite försiktig med att rensa registry, Windows loggfiler och windows update filer om du inte vet exakt vad du gör där.
Men att rensa cache och cookies, temporära filer från windows katalogen med mera kan du lätt köra med CCLEANER
En annan datordummie..rensar man inte det när man kör diskrensning?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jodå, en gång rensade jag så datorn la av. Fick lämna in den och programmera om den. Dyrt! Så jag städar bara det jag vet att det går att rensa bort. Fast burken skulle nog må bra av en rensning för den är snart full, men har ingen kunnig "kompis". Jag har ingen idé om vad som tar upp all denna plats. Tycker jag har inte sparat så mycket på den.

Vad gör CCleaner som inte en vanlig diskrensning klarar av?
Vh/Perla

#5, den har många fler funktioner. T ex kan den även rensa upp i .dat filerna som skapas i temporära kataloger och internet cache filer. vid vamnlig diskrensning tas enbart filerna bort men .dat filen finns kvar och även med innehåll som kan spåras ifall någon vill.
Dessutom klarar CCleaner av att rensa upp brutna länkar, filtyper med mera ur ditt registry. Försiktig där dock så du vet vad du gör.

Tack för svaret.
En fråga till: Tar inte program som "Registry Smart" och "Registry Mechanic" bort .dat-filer?
Vh/Perla

#7 vet ej faktiskt. Det finns många fler program än CCleaner som renasr upp i .DAT filer så det är nog inte omöjligt att dessa två program du angav fixar även detta.

Jag laddade ner CCleaner nyss och körde det. Det tog bort en massa skräp på totalt nästan 200 MB och ändå hade jag kört en traditionell diskrensning (standardversionen i Windows) strax innan.
Rekommenderas, tack för tipset!
MIN DATA E SEEEEEG PROGRAMMEN SVARAR INTE TRÖG STARDAD MSN MESSENGER LIVE DAMPAR OCH SÅ KOMMER DET FRAM EN UPPTADERINGS RUTA OM FLASH PLAYER ELLER NÅT MEN VARJE GÅNG JAG INSTALLERAR SÅ STÅR DET ATT DET MISSLYCKADES O SEN KOMMER RUTAN FRAM IGEN!!!
HAR NU IGÅR FORMATERAT DATORN FÖR KANSKE 10:E GÅNGEN PÅ 1 ÅR SOM JAG HAFT DEN!!!!!!!!
Stoffe! ett tips, lägg MEssenger live så långt bort du nånsin kan!Ta dessutom och ta väck alla de där söta figurerna, som du kanske hämtat hem i stället för ord. Segar ner något oerhört! Jag är inte datorkunnig,men fick det tipset att gömma det j***a messenger så långt bort som möjligt. Utan autostart m m. Fick en bra mycket snabbare dator och en eloge från min datordoktor, ung nog att vara min son: Jaså, Gunilla, du har äntligen börjat bli vuxen…..
#11: Jag kör Live Messenger och det är blir inte långsamt för det. Däremot kan jag tänka mig att det är en annan sak om man laddat ned fler emoticons och blipp blopp.
Mvh // Johan

Efter tips fran min dotter kor jag CClean varje kvall innan jag stanger datorn. Aven om jag kort virusprogram och Superantispyware kommer det alltid upp nagot nytt. Ibland kommer det upp ett fonster och man far uppgradera genom att skicka 3 sms. Det gjorde jag i mars.
Hm… CCclean, var ingen hit för mig. Jag är nog inte tillräckligt duktig…. Fick systemåterställa datorn till läget innnan….

#14,
ja den är väldigt avancerad och kan ta bort många saker som ev. inte behövs ur registret mm. Därför är det bäst att endast använda rensningen av cache filer mm (tror det är första fliken) om man inte är helt säker på vad man gör när man ber den rensa t ex registret.

Håller på att försöka få datorn att starta upp snabbare och har tagit bort en del program från "autostarten", såsom t.ex Skype, Media player, m.m. Men alla de här andra programmen (se bild), skall de också klickas bort från autostarten? Man vet ju inte ens vad det är. Finns det en del som måste vara kvar för att själva Windows skall starta upp eller ska man klicka bort rubbet för att få snabbare uppstart? Är livrädd för att förstöra något.
Råd mottages tacksamt!

Jag skulle göra så att jag tog bort program för program med omstart däremellan för att se om något händer och så fall lägga tillbaka det.
Dock bör du bara ta bort det du känner igen som program du installerat och inga windows tjänster.
Men autostartup fungerar väl så att det snabbar upp program som skall starta ofta. Om de inte finns med i autostartup så startas de när man startar programmet första gången. Men lite osäker är jag där.