Brandvägg och antivirusskydd
Finns det någon här som kör microsoft security essentials antivirusskydd ? Har nyligen hört att windows brandvägg inte är pålitligt så undrar vad ni säger. Blir det bra att kombinera dom 2 ? Välkomnar tips :-)
Nackdelen med Windows brandvägg är att den släpper ut fritt. Nu är det inget problem förrän din dator infekterats, så sålänge du inte installerar skadlig kod i din dator håller brandväggen mot angrepp utifrån. Kör du på Security Essentials och fortsätt så. Resurssnålt är det iaf.
#1, Installerar en skadlig kod ? Om man har detta borde väl inte datorn infekteras ? Vad släpper windows brandvägg ut ? Ska jag bara använda Security Essentials ? Rekommenderar du någon annan brandvägg ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns inga pålitliga antivirusprogram!
Är användaren dum finns inget skydd alls.
De bästa sägs kunna hitta uppemot 30% av den skadliga koden.
Säkrast är att ha antivirus, mjukvarufirewall, hårdvarufirewall, alldrig surfa med adminrättigheter, och lägga in Norton DNS!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3, Jag gillar inte Norton men ska se om jag hittar en annan brandvägg än windows.

Norton DNS.. inte norton antivirus!
https://dns.norton.com/dnsweb/homePage.do
Du gillar förmodligen inte Norton antivirus för att den har så många inställningsmöjligheter?
Använd då Microsofts som du har!
Jag gillar Norton.. man kan ställa det på en massa olika sätt.. men man bör veta vad man gör.
Grejen är att vill du ha Firewall som stoppar oönskad trafik ut så måste du själv ställa in reglerna.
På jobbet kör vi Symatech Endpoint, man kan administrera 1000tals klienetr via deras manager.. hur kul som helst, men aningen överarbetat och dyrt.
Hemma kör jag Fsecure, då det är gratis via Telia.. har inte lika många inställningar, bara 4 rätt enkla typ hög till låg säkerhet eller tillåt allt.

I och med Vista SP1 och senare windows versioner så har windows brandväggen dubbelriktat skydd, dvs både för inkommande och utgående trafik.
Windows brandväggen har som default ett relativt enkelt läge som iofs räcker för de flesta. Men om man är lite mer kunnig kan man konfigurera Windows brandväggen för avanserat läge. Då kan du styra exakt vilken ingående respktive utgående trafik du vill tillåta ända ner på port nivå och enskilda protokoll samt även på specifika program och mycket mer.
För att konfa i avancerat läge gå till startknappen och skriv "brandvägg" - välj därefter avancerat läge.
Microsoft Security essentials är för de allra flesta ett fullgott skydd. Precis som Zepp skriver kan man dock aldrig till 100% vara garanterad. Om man dock inte besöker suspekta webbsidor, håller på att ladda hem okända program etc så är man relativt säker med Security essentials och windows brandväggen i default läge.
Vad har ni att säga om NOD32.
Är det bra att satsa på, om man är ganska okunnig?
#7 Det kostar pengar.

Alla program jag sett kommer instaleras i någon standardinställning som brukar fungera för de allra flesta.
#6, Jag är inte kunnig på sådant här och vill bara ha något som fungerar utan att behöva göra inställningar, portnivå och protokoll ? Ska man ha det på default eller avancerat eller enkelt läge ? Som ni förstår begriper jag inte mycket och det bör vara så enkelt som möjligt. Jag surfar här inne på iFokus och på mobilforum, betalar räkningar via internetbank, läser aftonbladet eller hd, är det inställt på enkelt läge från början ? Förlåt för min okunnighet, är glad att ni hjälper mig i denna datavärld :-)
#6, Skulle vara skönt om man kunde ha microsoft security essentials antiskydd och windows brandvägg tillsammans så slipper man tänka mer på det. Jag tycker allt med datorer är så invecklat 

De är tilsamans!
Om de inte är på så varnar security center.. vilken den gör om du inte har något skydd alls.
Nod32 är bra, det är de flesta man köper i vä'lsorterade datoraffärer, spelar sällan någon större roll vilken man köper.
Ofta har man gratis eller subventionerad AV och Firewall från sin ISP, kolla det.
Är man inte så avancerad i sina surfvanor duger Microsofts.
Då är det viktigare att alldrig surfa med adminrätt!
Lägger man dessutom in Norton DNS på sin router kommer man alldrig till kända skumma sidor.
#12, förstår inte vad du menar med adminrätt. Just nu har jag en annan som jag inte är nöjd med då jag inte får tillgång till det, därför funderar jag på de 2 jag skrev om.

Surfar du med ett konto som har administratörsrättigheter, så ger du då även den rätten till alla andra datorer du ansuter till över internet.
Dvs de kan instalera vad de vill på din dator utan att fråga dig.
Använder du ett användarkonto med begränsade rättigheter vid surf kan ingen instalera något på din dator.. inte ens du.
#14, Det lät invecklat :-(
Hoppas på svar på mina övriga frågor i inlägg 10.

#10, #11
För vanligt bruk av datorn och internet surf räcker det med Windows brandväggen och MS Security essentials och med de standard inställningar som dessa kommer med.
Dessutom som Zepp skriver. Skapa ett vanligt användarkonto (ett som inte har adminbehörigheter).
Använd detta konto då ni jobbar med datorn, surfar, betalar räkningar med mera. Detta konto har inga rättigheter att göra inställningar, installera program od som kan innebära Virus.
Om Windows behöver mer rättigheter än vad ditt vanliga användarkonto har så kommer det upp en förfrågan där du ombeds fylla i ditt lösenord för ditt admin konto. Om du då vet att det är du själ som aktiverat detta - typ valt att installera ett nytt program, skirvare eller så - så är det OK att ange lösenordet. Annars skall du inte göra det för då kan det vara något som vill göra något med din dator där du inte valt att aktivera detta.
#17, Okei tack, tillkommer med ett par frågor till. Varför duger inte det konto jag redan har ? Har ju redan ett och jag loggas alltid in automatiskt när jag startar datorn och det är praktiskt. Ska man inte ha adminbehörigheter på sin egen dator ?
Är det bara om man använder dessa 2 tillsammans man måste skapa nytt konto och sådant ? Krävs det också om man har en betalversion av skydd ?

Grejen med ett administratörskonto är att man kan göra vad som helst med datorn, och om du är uppkopplad med ett sådant tillåter du även andra att mickla med din dator.. gillar du det så kör på men vill du själv ha kontroll på vad som instaleras på din dator är det bättre att använda ett användarkonto för surf och bara använda administartörskontot när du viöll ändra på systemet.
Administratören har fulla rättigheter att göra vad som helst med datorn, användaren har bara rätt att använda den som den är konfigurerard.
Man behöver inget lösenord på användarkonton däremot skall man alltid ha det på administratörskontot.
Bra Antivirus och firewall hittar ända uppemot 30% av den skadliga koden.. resten av säkerheten får du stå för själv.