Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2871 ggr
beem
2011-10-10 11:14
0

Microsoft security essentials - säkert ?

Sedan ca 6 månader använder jag Microsoft Security Essentials som virusskydd. Under den tiden har jag aldrig fått någon varning när jag surfar på nätet.

Tidigare hade jag Avast och då fick jag varningar lite då och då.

En kompis till mig använder Telia Säker Surf och får upp en varning på en sida på nätet  - den sidan kan skada din dator.

Jag får inte denna varning med Microsoft. Hur säkert är då Microsoft tänker jag som aldrig gett någon varning under dessa 6 månader.

Mina surfvanor är ganska lika som förut.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[PeterWem]
2011-10-10 13:22
0

Vad är det för sida din kompis surfar in på då?

beem
2011-10-10 15:08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Piasblommor.se

Zepp
2011-10-10 15:42
0

Ja den sidan skall du inte gå till, fick varning av Endpoint och så blockerades den.

"Traffic from IP address 89.208.34.80 is blocked from 2011-10-10 15:34:56 to 2011-10-10 15:44:56."

Olika program ger olika varningar, en del ger inga varningar men fungerar ändå.

En sak man kan göra för att ha både hängslen och livrem är att lägga in Norton DNS.

https://dns.norton.com/dnsweb/homePage.do

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2011-10-10 16:40
0

# 3 det sägs ju ofta att man inte ska ha två virusprogram.

Zepp
2011-10-10 19:56
0

Japp.. och det är rätt.. Norton DNS är en DNSserver hos Symantec som hanterar dina DNSförfrågningar, dvs översätter dessa till webbadresser.

Normalt sett har man dynamiskt tilldelad DNSserver som då är den som din ISP tillhandahåller.

Fördelen med Norton DNS är att de filtrerar dina DNSförfrågningar och hindrar dig från att hamna på skumma sidor.. man får upp ett medelande från Norton i stället, som varnar dig.

För en månad sedan fick jag maila min komun då deras nätverk var smittat och det hade Norton upptäckt och hindrade mig att komma dit.. och bli smittad.

De scannar nätet hela tiden och så får de rapporter från de AVprogram som är instalerade på de datorer där Symantecs produkter är instalerade.

Det brukar de flesta AVprogram göra, vill man inte vara med om det så brukar man få bocka ur en ruta i programens inställningar.. har för mig det var så med MSSE oxå.

Bäst och enklast är att lägga in DNSen på sin router om man har sådan, då kommer alla ens datorer filtreras via denna, både de man har och framtida.

beem
2011-10-10 20:21
0

OK då förstår jag. Jag ska titta närmare på det.

Tack för hjälpen.

[PeterWem]
2011-10-11 00:02
0

Firefox varnar för http://piasblommor.se.  Märkte inget själv när jag surfade in där. Inget som ville laddas ned till min dator eller nåt sådant. Inte konstigt microsoft antivirus inte reagerar då. Sidan är bara svartlistad.

Kör med Noscript i webbläsaren vilket hindrar skadlig som oskadlig kod från att köras.

Zepp
2011-10-11 00:06
0

F-secure hindrade ett exe-program från att köras, och sen verkar det som sidan inte finns för man hamnade på ett webbhotell.

Antagligen är sidan kapad?

[PeterWem]
2011-10-11 09:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där ser man. Då är det för att jag har Noscript som jag slipper se sånt skit.

Så här ser det ut för mig iaf.

beem
2011-10-12 10:19
0

Hur märker hon som har sidan att den är kapad ?