Billigt att ringa till USA
Jag ringde Photodex supporten igår för programmet krånglade efter en uppdatering.
Kostnaden för samtalet via skype blev 22 cent (2 kr) för ett samtal som varade i nästan 13 minuter. Samtalstaxan är 0,017 euro/minuten. Ringer jag en mobiltelefon så får jag se upp, 0,237 euro/min.
Hälsningar
Robert

Skype är ett suveränt program. Har en syster i USA som jag skypar med via datorn helt gratis. Har inte kollat villkoren för Skype-out men verkar ju superbilligt enligt dina siffror.
Jag testade också lite Skype till USA förra året men fick lägga ner försöket efter alltför många nedkopplade samtal och allmänt dålig kvalitet under samtalens gång.
Jag har hört andra som haft bättre tur, men för mig är det inte så intressant om det inte funkar bra. Det kostar ändå bara 52 öre/minuten med vanlig telefoni.

Jag köpte ett headset hos ClasOhlson och det fungerade kanon. Bra ljudkvalité och mottagaren av mitt telefonsamtal hörde mig bra. Idag ringde jag ut ett par ggr också för att testa mobiltelefon, vilket även det fungerade suveränt.
2.0 av skype är ute nu och den ska tydligen fungera bättre.
Hälsningar
Robert

Ja skype (och ip-telefoni i allmänhet) är här för att stanna. Om Telia och andra operatörer inte passar sig kommer de att förlora marknader. Skulle iof inte bli förvånad om de upptäcker för sent att marknaden sprungit ifrån dem och då börjar som musik och filmbolagen, att jaga denna typ av telefoni-anhängare med lag och jurister. De hittar säkert något sätt 

#4 det har ju redan börjat där staten i tex Findland har sagt att det måste gå att ställa samma krav på IP-telefoni som på vanlig telefoni, alltså att det ska vara möjlgit att spåra ip-nummeret för sos(och polisen !!!), att det inte ska gå att se hemliga nummer osv. EU har också börjat fundera på vilka "skyldigheter" IP-telefonin har.

Ja då är det igång igen. Bromsa bromsa bromsa för att stödja statliga monopol och stor fräsarna.
Vore det inte bättre att de var med och tog leaden i denna typ av utvecklingar på marknaden. Då kan de snabbt skaffa sig nya marknadsandelar utan att dra på sig vårat missnöje.
Vilka "skyldigheter" IP-telefonin har? Ja, säga vad man vill, men de är i alla fall både konsekventa och förutsägbara… Tur att man inte behöver bry sig alls om vad de säger och tycker. ;)

Det är lite överdrivet att tro på att Skype är ett hot mot vanligt telefoni, ännu. Skype kan endast konkurrera om samtalet går över gränsen till ett annat land. Samtalskvalitén är skiftande från bra till sopigt. Använder själv Skype för att ringa till Sverige. Kvalitén måste bli betydligt bättre för att hot skall uppstå mot dom etablerade telebolag.
Att ringa mellan datorer hat vi kunnat nästan 10 år men ändå har det varit en liten del av ringandet på grund av kvalitetsproblem.
Vi kan hoppas på att vi får lokaltaxa över hela EU.
// kari