Skillnad på XP och Win7?
Jag skulle vilja höra om någon kunnig här kan berätta lite för skillnader mellan XP och Win7? Jag börjar smått fundera på att köpa mig Win7 till min stationära dator nämligen.
Har hört att det är stor skillnad på prestandan på XP och Win7. Alltså att Win7 utnyttjar minneskapacitet bättre osv. Stämmer detta tycker ni?
Min stationära dator har några år på nacken (ca 4 år) så den kan max köra med 2 RAM-stickor i sig. Har en Intel DualCore-processor på 2,4 GH också. Hm… Vad mer? nVIDIA Geoforce i grafikkort, och Soundblaster X-Fi i ljudkort, tre hårddiskar… Ja, det är väl allt?
Så är Win7 stabilare och effektivare i både programsystem och prestanda för min dator tro?
(Vet att jag kan utöka RAM med Win7, eftersom XP bara tar upp till - vad är det? - 3,4 GB i RAM, men det är den enda skillnaden jag vet.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Altså.. alla nya operativsystem drar mer resurser, och bara det att man har en ny dator med nytt operativsystem brukar upplevas av de flesta som bra mycket bättre.. det är altså oftast den nya datorn och att allt är nyinstalerat som är den främsta fördelen.
Rensa då hellre din gamla och instalera om, då blir den bra mycket stabilare.. ända tills du börjar mickla med den igen.
Inse att din dator börjar bli gammal.. kör den med operativsystemet som den levererades med och avvakta tills du köper nytt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1: Tackar!
Ja, det var så jag tänkte också att nyare OS tar mer på datorn än äldre, ochjag är väldigt skeptisk till Win7 på den här datorn. Det var nämligen en bekant som försökte övertala mig till att skaffa Win7 till min gamla burk, men tycker den går bra med XP och är rädd att Win7 drar ner på dess prestanda och allt annat eftersom jag kör med tunga program som Sony Vegas med mera. Så därför ville jag undersöka det med folk som kan lite mer än jag - det vill säga ni hjälpsamma snilleblixtar här på DiF! ♥
Den är nyinstallerad (Du hjälpte mig med ett problem en gång för någon månad sedan, och har sedan dess fått ominstallera den två gånger), samt att den har fått nytt moderkort eftersom det var grava fel på det gamla moderkortet. Har haft problem med denna dator ända sedan jag fick den, så klagade till butiken där jag köpte det för fyra år sedan, och fick ett uppgraderat moderkort och DDR3 stickor gratis för att de skämdes över att jag fick datorn i det skicket.
Så kort och gott: Med nytt moderkort och nya DDR3-stickor så går den kalasbra med XP, och det hoppas jag att den gör i flera år framöver.
Så Win7 tar så pass mycket på datorn att min gammelburk inte klarar av den? Ja, då hade jag rätt som sade till denna bekanta att jag inte vill ha Win7 för att min dator är gammal?

Sedan är det inte säkert att din dator klarar av Win 7. Äldre hårdvara kan vara obsolete för Win 7. Därför har microsoft släppt ett program man kan köra som går igenom datorns hårdvara (inkl kringutrustning som tgt bord, möss, skrivare, ljudkort etc) samt alla dina program. Där får du sedan en lista på eventuella delar som inte kommer att fungera utan att du först uppdaterar dem.
#3: Tack för den informationen! Det hade inte min bekant (som försöker övertala mig till Win7) sagt något om.
Tror jag håller mig till XP. Verkar alldeles för krångligt med Win7…
Jag har XP på min staionära och Vista på den bärbara. Jag föredrar XP och tänker köra med det så länge det går. Det är ett Windows 8 på väg - men när vet jag inte.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#5: Hade också Vista på min bärbara. Den levererades med det, men fy så hemskt det operativsystemet var! Körde in XP istället och det har inte krånglat det minsta ända sedan dess. Har nu XP i båda datorerna, och vill också köra med dem så länge det går.
Blev bara nyfiken på Win7 efter att min bekanta sade att den utnyttjar minneskapacitet mer än XP, och jag använder så krävande program så tänkte att det kanske är då bättre alternativ. Men verkar inte som det.
Nä, XP = bäst!
Ja, har också hört om Win8, men läste om detta i samband med mobila enheter, så fick för mig att det skulle släppas endast till dessa. Eller så var det en vilseledande artikel jag läste?
Jag däremot älskar win7. Hade det på skoldatorn och själva utseendet är mycket snyggare i win7 och det är ett skönt operativsystem att arbeta i. Hade inga problem med det under hela tiden jaag hade datorn vilket var ett bra tag ändå. 
Gillar även de där post-it lapparna man kan "klistra upp" på skrivbordet. Så smidigt!
#7: Jag är ute efter prestanda och inte utseende på grund av de krävande programmen jag använder. Och tyvärr har utseende och postit lappar på skrivbord med prestandan att göra. (^_^,) Fast dessa ska ju kunna gå att stänga av så att man får det gamla kalssiska gråa utseendet?

Håller med, jag ställer alla nya datorer till basic på jobbet sen får användarna slöa ner sina dator bäst de vill!
Klagar de på dålig prestanda så stänger jag av allt skräp igen!
Jo det jobbiga med alla nya datorer är att det tar en dag att stänga ner allt skräp och avinstalera det som går.
#9: Ja, det gör jag med när folk klagar över prestandan i deras datorer. Så fort jag säger till dem att ändra inställningarna och ta bort skräpet som går i bakgrunden så hajar de till och blir typ:
"Jaha! Visste inte att datorn blir snabbare då! Då gör jag det med en gång!"
Efter en vecka får jag dock höra:
"Det ser inte så snyggt ut, så bytte tillbaka så det blev fint igen. Men nu är den trögare igen."
*suck*
När jag hade Vista så tog jag bort preis allt som gick så det blev basic, och det var en enorm skillnad. Men nu kör jag med XP, så finns inte så mycket att ta bort för att få den till basic för att öka prestandan.
Det är även värt att tänka på att det blir fler och fler nya program som inte fungerar på XP för att XP är 10 år gammalt. Lustigt nog gäller detta ofta program från Microsoft, t ex IE9.
På en gammal dator skulle jag nog också hålla mig till XP, men på en nya dator skulle jag aldrig för mitt liv byta tillbaka till XP från Windows 7.
Mvh // Johan
#11: Ja, jag har hört att folk inte får tillgång till vissa internetsidor på grund av att det inte går att installera IE9 på XP. Men så långt jag har märkt så fungerar Firefox bäst (hos mig i alla fall) av alla webbläsare, så har inte märkt av det problemet än.
Vilka program talar du om? (Om jag missar något.) Har inte stött på ett enda program än som inte gillar XP så länge man har de senaste uppdateringarna.
Hade varit nice att skaffa sig en nyare dator som är kraftfullare, men är ju bara onödigt att byta ut min gamla dator för den anledningen så länge den fungerar. Slöseri. Men samtidigt vill man ju så hemskt gärna…

Vi har tvärt om problem åt andra hållet.. affärskritiska program som inte fungerar i W7.. så jag köper upp gamla XP-kärror med hyfsad prestanda.
Kan sjutton byta affärssytem för miljoner varje gång det kommer nytt operativsystem!
Och vi har maskiner för miljoner som kör DOS.. vilket ledde till problem när vi bytte servrar, då DOS inte släpps in på nya sevrar.
Jag hatar win7!!
Allt är som vanligt omflyttat och dolt för att man inte ska hitta.
Sökfunktionen är flyttad och förstörd.
T.Ex. Jag gör en massa bibliotek med alla mina filer i på hårddisken.
Det kan bli åtskilliga filer där, omöjligt att hålla reda på alla.
I XP och tidigare os högerklickar jag och anger sökord.
Det är ok, finns filen så hittas den.
Men inte i 7:an.
Där skryter Bill Gates med att sökfunktionen är 5000% snabbare…
Och det beror på att 7:an bara söker igenom ett par förutbestämda bibliotek!
Så filen som finns någonstans på datorn "finns inte"
Han måste vara lite knäpp den där Bill.
Eller smart eftersom han lyckas sälja skiten till användarna.
Det måste i så fall vara dom som är knäppa…
Nä, Win 2000 är stabilast och bäst.
Fast det klarade inte så stora hårddiskar… :-(
#14: Skratt. Nu är det väl ungefär lika länge sedan som Bill Gates slutade på Microsoft som det är som Windows XP funnits, men ok ok. Allt är Bills fel.
Sedan kan man ju bestämma vilka mappar som ska indexeras och sökas blixtsnabbt också, vilket man inte direkt kan anklaga sökningen i XP och Windows 2000 att vara.
Det var väldigt mycket som ändras mellan Windows 3.11 och Windows 2000 också. Hur kommer det sig att du gillar Windows 2000 så bra då? Kan det vara för att det är det du är mer van vid? Eller kanske för att det är bättre än Windows 3.11? Kanske kan samma samband existera mellan Windows 7 och XP och vad du är van vid?
Vad gäller Windows 2000 så är det knappast stabilast och bäst. Det saknade inbyggda brandvägg, så när du installerar Windows 2000 (eller XP utan SP2 för den delen) så tar det runt 1 minut innan du fått in trojaner och virus på den om den är uppkopplad direkt mot Internet utan router och hårdvarubrandvägg, vilket ju de flesta datorer var på den tiden.
Dessutom fanns inte Windows Update, för det kom med Windows ME, så några automatiska säkerhetsuppdateringar var inte att tala om. Sedan var det det där med dataexekveringsskydd, som kom i XP. Och man kunde installera vilka drivrutiner som helst och just dåliga drivrutiner är det som orsakar >95% av alla Blue Screen of Deaths.
Men visst.. Fortsätt du tro att Windows 2000 var "stabilast och bäst". :)
Mvh // Johan
Uppstarten i w7 har dom jobbat bra på, inte en chans att xp startar snabbare.