Temporära internetfiler
Jag kan börja med att inleda med att jag är extremt oinsatt i det mesta som har med datorer att göra, så jag utgår från att det kan bli svårt att få ut någonting ur mina förklaringar, men jag gör ett försök.
Jag har med en halvt öra lyssnat när min sambo har ondgjort sig över dessa temporära internetfiler. Många av dessa ser ut att ha sitt ursprung på iFokus. Jag gissar att det kan ha att göra med att jag sitter här i det närmaste 24/7
Hur som helst så har han berättat att detta inte är någonting unikt för iFokus och att de som ligger bakom sajten inte på något sätt kan styra det. Därför så gissar jag att det inte är en *Support* fråga utan tar upp det här istället.
Till saken.
När min sambo försöker rensa dessa temporära internetfiler så är det vissa som inte går att ta bort och det går heller inte att göra någonting annat med dem.
Hur brukar ni lösa det?

Jag tar bort web-historik ofta. Dessutom gör jag diskrensning ibland. Då försvinner alla temporära filer som kan tas bort utan risk.
Man kan aktivt göra en sökning på tmp-filer och radera de man inte vill behålla. Faktum är dock att vissa ska vara kvar, så var försiktig med det. Man ska veta vad man håller på med då.
Använder du internet explorer? Prova att rensa via verktyg > internetalternativ > webbhistorik > ta bort allt
Funkar inte det så kan du ta bort filerna manuellt, de ligger på olika ställen beroende på operativsystem.

#2 Nu är det nog vanligare att man klickar på "Säkerhet" och "Ta bort webhistorik". Där kryssar man för vad man vill ha bort, t ex temporära internetfiler. Man behöver alltså inte ta bort allt. Vissa användare vill inte ta bort lösenord och cookies. Valmöjligheterna är många.

Vilka då nycklar och konflikter? Inget jag har upplevt under alla år - och det är många det.
#5 Gamla registernycklar rensar du enkelt och lätt med programmet CCleaner. Det är viktigt och riktigt att dom kan orsaka konflikt och bör därför vartefter tas bort.
Kör programmet minst en gång i veckan, både filstädning och registerstädning (se meny vänster) så håller du datorn i bra trim.