Router och trådlöst
Min först fråga är Varför? De flesta trådlösa routrar brukar ju ha minst fyra portar för trådbundet också, så varför inte använda dom?
Men i princip tror jag det ska gå bra. Kanske behöver man kontrollera om båda routrarna delar ut IP-adresser på samma nät. Det kanske blir konstigt. Om du istället låter den ena köra på 192.168.1.* och den andra på 192.168.2.* så bör det fungera.
Jag har dock gjort precis tvärt om. Jag har en trådlös router. Till denna kör alla bärbara datorer, ett mediacenter. Dessutom har jag kopplat en vanlig hub till den med kabel. Till hubben är en dator och ett par nätverksdiskar kopplade.
// Johan
Mvh // Johan

Ok så de skulle funka alltså

man ska nog stänga av dhcp-utdelningen på den trådlösa routern så att den agerar som en vanlig switch
#3 Bara för att du stänger av DHCP servern i en router så slutar den ju inte vara en router… jag har inte min dhcp på för jag har fasta IPn på mina datorer i mitt lokala nätverk, de som händer är att ingen utomstående kan plugga in en dator o använda mitt när utan att skriva i ett IP och nätmask och gateway manuellt för att få det att funka mot nätet…
I routern styr man ju vart signaler skall skickas, ex. DC++ som görna vill ha en egen port för att vara "aktiv" och då öppnar man ju porten och pekar på ett lokalt IP som den ska gå till…
Sen till Psyflex fråga, jag är inte 100% säker, men om du kör router på router så kan de va så att du får styra upp trafiken från den ena routern så den får access att komma ut på nätet, har polare som sitter me liknande system o dem fick krångla lite innan dem fick de o funka… Själv kör jag med en D-link DGL4300 router med inbyggt trådlöst o sen efter den kopplade jag en switch bara…
Enklaste sättet att göra om en trådlös router till en vanlig accesspunkt är att stänga av dhcp:n på den trådlösa routern och sedan sätta en kabel från en LAN-port på den ej trådlösa routern till en LAN-port på den trådlösa routern (alltså inte WAN-porten)
På så sätt går alla DHCP-requests direkt till ej trådlösa routern och alla datorer trådlösa eller inte kommer i samma IP-range…t ex 192.168.0.x
Så om man inte använder WAN-porten på den trådlösa routern så blir den en trådlös switch istället för en router.
Men som sagt…glöm inte att stänga av DHCP-servern på den trådlösa….annars blir det konflikt.
#5: Coolt, det visste inte jag.
Finns det något sätt att få en trådlös router att bara fungera som accesspunkt för en annan trådlös router för att förlänga räckvidden? Måste man köra trådbundet mellan dom då?
Mvh // Johan
Vissa accesspunkter (och även en del routrar) har möjligheten att agera repeater…dvs förlänga avståndet. Jag vet att SMC har några sådana och det har även Linksys.
Kan kolla upp det.