Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1092 ggr
hagbard1
0

Mediaplayer stuvar om och dubblerar

Hej!

Jag har precis hoppat in här och sökt bland tidigare inlägg. Av irritation och stress kanske jag missat något tidigare inlägg…

Efter att ordnat upp i MP ett flertal gånger gick jag nu i taket. För tredje eller fjärde gången har 90% av alla låtar dubblerats. Dessutom plockar MP ut låtar från olika album och lägger dem i ett "album" som heter "okänd artist/album.

Det enda sättet jag klarat att använda för att lösa det hela, är att gå igenom alla album och radera varannan låt samt leta reda på platserna för dem som flyttats till eget album "okänd". Blir lite trist när man har flera hundra skivor.

Ett sätt att lösa det hela kan vara att skippa skitprogrammet… Finns det någon här som har en lösning åt mig?

/Lasse

theresonlycountryforme
0

Jag kör all musik via iTunes, där min musik hamnar där den ska. Det kanske är nåt för dej?

Kaj
0

Windows Media Player är totalt känslig för hur respektive fil är taggad.
Gå in i utforskaren för filerna och kolla om de har samma taggar för alla viktiga värden (Låt, Titel, Album, Albumartist, Låtnummer, Genre, År etc…). Om t ex en fil har en annan tag än de andra så kommer WMP att placera filen efter den taggningen därför kan den hamna på två olika ställen. Det är inte ovanligt att t ex Album värdet akn vara lite olika för en eller två filer. Brukar vara slarv av den som taggat eller att man försökt hämta hem informationen automatiskt via WMP och att den då inte känner igen alla filerna i katalogen som tillhörande samma album - då kan den slänga in okänd där.

Du kan även sköta taggningen av filer direkt från WMP. Högerklicka på filen och välj att anpassa egenskpern

a

hagbard1
0

Är lite sen, men tack för tipsen.

Jag ska kika mer på WMP eftersom allt ligger där och jag är bekant med grafiken. Får försöka bekanta mig med taggningar. Det lustiga är att många album har dubbla låtar rätt vad det är. Raderar jag "kopiorna" så har de inte återkommit, vad jag vet.

Hittade förresten ett program som jag tror att jag gillar "Mediamonkey". iTunes har jag haft, men irriterade mig lite på de ständiga och gigantiska uppdateringarna liksom det att försöka sälja på mig en massa annat jämt…. Har det i åtanke dock.

Tack än en gång. :)

Bogey
0

WinAmp tycker jag är en höjdare om man hanterar mycket musikfiler. Enkel och man kan sortera spellistan efter katalog och filnamn oavsett vad som står i filtaggen.

Har aldrig gillat WMP, har bara blivit irriterad varje gång jag gjort ett försök med den.

Monarchy
0

själv använder jag bara spotify, slipper man ladda ner alla låtar och köpa hårddiskar för det etc.

Och dom låter som inte finns på spotify, lägger man bara enkelt till. Så man använder samma program föra allt. Otroligt värt, billigt och mycket enklare än alternativen