Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1078 ggr
kari
2007-05-02 03:19
0

Kan ej köpa Dell.

Jag är i full färd att reklamera min bärbara dator som har fungerat illa hela tiden. Detta medför att jag måste köpa en annan dator innan jag skickar iväg den nuvarande.

"Hej Kari, Om du vill reklamera produkten så måste det ha varit _exakt_ samma fel alla tre gångerna. Eftersom det är utanför garantitiden är det även kundens ansvar att påvisa att felet är fabrikationsrelaterat."

Jag måste även bevis att det är samma fel hela tiden.
Men det är ingen problem för det är DVD brännaren som säckar efter 4 månader, så även nu.

Problemet är att jag befinner mig i Spanien och vill inte köpa en dator med spansk Vista. Men no problems tänkte jag vi har ju Dell. Köper en svensk variant och får den levererat här i Spanien, smart va?
Men det går inte. Dell klarar inte att leverera en svensk variant till Spanien. Däremot gäller garantin i hela europa.

Vet inte riktigt vad man skall säga om Dell. Så for något faller utanför ramen så klarar man inte av det. Illa.

// kari

Petersen
2007-05-02 03:25
0

Det är inte bara Dell som har det så och det  beror på legala hinder som gör att vissa typer av varor inte får skickas/köpas över gränserna.

Tyvärr, jag tycker också det s*ger men Dell kan tyvärr inte göra så mycket åt detta.

johan
2007-05-02 12:08
0

Ja, det är exportregler som spökar.

Däremot så borde det gå att få med engelsk Vista.

En variant är kanske att du skeppar den till någon bekant i Sverige som sedan skickar den vidare till dig. Frakten blir ju mycket dyrare då, men det kanske det är värt?

Mvh // Johan

kari
2007-05-02 14:19
0

Jag har lite svårt att tro på att exportregler är något hinder idag. Jag kan beställa en dator från Komplett och får den hitskickat med någon transportfirma.

Trodde att Dell fungerar så att man kan själv sätta ihop en dator med valfri konfiguration tex svensk tangentbord, engelskt Vista och så vidare. Men tyvärr så hade jag fel. Här i Spanien kan man endast få Dell med spanskt Vista.

Jag blev bara lite förvånat att en firma i Dells storlek inte klarar av en så enkel sak.

Men man kan inte få allt här i världen, får nöja mig med värmen.

// kari

Kaj
2007-05-02 14:49
0

Nu säljer ju Dell inte Ultimate versionen (eller business) av Vista utan Home premium. Med utlimate versionen eler business kan man ladda ner språkversioner (gratis)som gör att man kan växla mellan vilket språk man vill.

Kan du inte försöka ringa Dell i Sverige och prata med en säljare. Det kanske går att få en svensk Vista om de hjälper dig direkt över telefonen. Möjligen har de lite mer funktioner som gör att de kan lägga till en svensk version men leverans adress till Spanien

johan
2007-05-02 15:23
0

#4: Jag har köpt med Business, men MUI ingår inte där. Det ingår bara i Ultimate om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag köpte iofs min dator via företag, så det är nog annorlunda då.

Mvh // Johan

Kaj
2007-05-03 14:42
0

Fel av mig. MUI fungerar endast med Windows Vista Ultimate och Windows Vista Enterprise

bildochfoto
2007-05-06 02:10
0

Frågan är om man verkligen vill ha en dator med Vista…än….

Jag skulle nog vänta ett tag. Tills de har ordnat alla buggar och problem…

johan
2007-05-06 02:47
0

#7: Vilka buggar och problem tänker du på? Kör Vista både på jobbet och hemma och har inte märkt något alls. Det enda som är lite störande är att man som van XP-användare inte alltid hittar snabbt till alla inställningar.

Mvh // Johan

Petersen
2007-05-06 02:50
0

#7 Det är mer så att det handlar om att alla 3'e partstillverkare som ska "fixa sina buggar".. dvs komma ikapp med drivers.

Kör man certad hårdvara så funkar det klockrent, jag kör det i 3 laptoppar och 1 stationär utan en enda "bugg".