Nätverksproblem
Det verkar vara så många duktiga på denna sidan så det är säkert någon/några som kan tipsa mig om hur jag skall göra för att få nätverket att fungera. Jag har helt enkelt strulat till det för mig då jag i förra veckan ändrade på allt. (En dator och routern böts ut.)
Två datorer (varav en har en skrivare så att säga hängandes på sig) är anslutna till ett nätverk och ingen ser den andra, trots att jag delat med båda datorerna. Operativsystem i datorerna är XP och Vista. Vill så klart kunna dela material och inte minst skrivaren.
Den datorintresserade i familjen har flyttat (fyller 20 i höst och skall jag vänta in honom får jag vänta något halvår) och sambon nöjer sig med att använda de vanligaste programmen, mao hamnar problemet på mitt bord… 
Någon som kan tipsa mig?
Alla datorerna i nätverket måste tillhöra samma arbetsgrupp.
Vissa installationer av operativsystem sätter automatiskt ett namn som heter WORKGROUP och en del sätter ARBETSGRUPP.
Namnen måste vara identiska so är den ena medlem i WORKGROUP så ska den andra också vara det.
Högerklicka på "Den här datorn" välj egenskaper, klicka på fliken "Datornamn", klicka på "Ändra" och skriv sedan in ett namn på arbetsgruppen du vill använda. Detta görs som sagt på alla datorerna i nätverket och namnet ska vara arbetsgruppsnamnet ska vara identiska på alla datorerna.
Observera att det endast är arbetsgruppsnamnet som ska vara identiskt….datornamnet får inte vara identiskt med någon annan dator i nätverket.